Omvänt perspektiv
Om varför man fotograferar?
Eller kanske snarare, något om fotografens uppsåt.
För man kan ju använda kameran och därmed sitt eget fotograferande på olika sätt. Ditt syfte med bilderna kan helt enkelt vara att dokumentera din eller någon annans vardag. Någon ber dig att fotografera, ett porträtt, ett föremål eller vad det nu vara månde. Du kan ha uppsåtet att arbeta illustrativt, göra faktabilder. Ha det som ett yrke. Du kanske använder bilderna för att tolka verkligheten, prosaiskt eller poetiskt. Och vem är mottagare? Med vem kommunicerar du med? Vad är ditt uppsåt?
Detta med tankar runt en intressant blogg här på FS "är alla bilder redan tagna?"
( Jag har blivit med Xpro2. Så nu är prövostunder. Kommer förväntningarna att levas upp till? I Domkyrkan är ljuset intressant och det finns mycket detaljer att testa mot. Höga ISO, eller långa tider. Hur långt är det möjligt att gå?)
Den här arkitektoniska detaljen har jag mig veterligt aldrig uppmärksammat förut. Ett stenansikte på en av pelarna i vapenhuset. Vulst eller torus kallas pelardetaljen som huvudet dekorerar. Något jag slår upp i böckerna när jag kommer hem. Ja, varje dag - en ny kunskap!
Och ett ansikte till. Höftskott vilket kamerans autofokus tydligen är med på. Bildens oskärpa beror på andra saker. För lite rörelseoskärpa är väl aldrig fel om man nu har ett uppsåt att beskriva rörelse. ( Lite tri-x simulering och högpasskärpa som vanligt.) Och apropå det där med höftskott. Många gatufotografer efterlyser vinklingsbara skärmar just därför att kunna ta höftskott. Kontrollerat. Fast det vete tusan...
Och visst är alla bilder redan tagna. Precis som alla sagor är berättade. Men vi slutar inte att berätta bara för det. Eller fotografera.
Mer grått. Och ryskt.
Aleksey Myakishev är en av mina många favoritfotografer. Och särskilt just nu när jag lagt Svetlana Aleksijevitj: Bön för Tjernobyl på hyllan. Och hittar en bild som legat lite för länge bland skrivbordsjoxet. Från Jalta när Krim fortfarande var ukrainskt. Och jag minns fototillfället, att här kommer det att bli en bild som ser ut som ett risigt vykort från nånstans. Och det var nog också verkligen ett underliggande syfte. Bilden som ett kom ihåg. Bilden som ett jag var där. Taffligt. Nu har negativet scannats och åkt en sväng i Photoshop. Fått lite mer ålder. Det genuint äkta dammet känns numera mer än rätt.
Aleksey Myakishev är som sagt en av många favoriter. Dessutom bjuder han på en rätt frikostig hemsida. Och Svetlana Aleksijevitj har en journalistisk litterär metod som jag är rätt svag för.
Klimatmanifestation och då blir det gatufoto
Uppsala 27 september. Klimatmanifestation. En hel del folk, inte minst såna från forskningsvärlden, universitet och SLU till exempel. Och mycket ungt folk, så klart. Och visst är det hoppingivande.
Men de är väl förstås indoktrinerade. Säger surgubbarna.
Ja, det verkar vara blandade åldrar i alla fall.
En händelserik helg. Klimatmanifestation. Fotofestival. Konsert. Och en del annat mer försumbart. Mycket pyssel i datorn blir det.
(Eftersom bilderna är tagna på en gata som är detta gatufoto. Dock utan några sådana ambitioner.)
Out of sight
Häromdagen tittade jag in på Rönnells antikvariat i Stockholm. Här är det lätt att bli ruinerad. Men det jag fastnade främst för var ett litet häfte, Out of sight, ett fotografiskt projekt av Kent Klich (googla på honom). Ett väldigt intressant sätt att arbeta fotografiskt, i projektform. Angeläget, oangripbart och väldigt humanististiskt tänkt. Tolv stora uppspända printar utställda på olika platser i Köpenhamn. Föreställande ansiktsporträtt på sovande hemlösa. (Allt gjort med de porträtterades medgivande ska poängteras.) Projektet genomfördes 2008 så det är ett tag sedan. Jag vet att jag läste om det då men något besök i Köpenhamn var inte inplanerat då. Och därefter föll det i glömska. Alldeles oavsett, väldigt roligt att se projektet, om än i form av ett litet häfte, så här ett decennium senare.
(Jo, det blev några volymer förutom häftet. Och månadens budget rejält naggad i kanten.)
Uppsala fotofestival. Och lite gatufoto.
Nu i helgen är det fotofestival i Uppsala. Mer om det här. Kommer man med tåg till rikets fjärde stad kommer man då att passera en sällsynt feltänkt arkitektonisk miljö. Och med största sannolikhet höra en av otaliga variationer på Autumn leaves oförtröttligt exekverat av en dragspelande man. Fast idag var det faktiskt en liten variation på Bei mir bist du schön.
( Det här är ett gatufoto som om tjugo år kan ha ett visst intresse. Vem vet. Kamera, en mycket lynnig Fuji X10. Bortsett från oregelbundet icke fungerande, levererar den alltsomoftast brusiga och kontrastlösa bilder. Men den är liten och ofarlig på gatan.)