Att spegla det jag gillar.
Jisses, NATO is here.. del 2.
***
I somras var dom också här och visade upp sig med sitt stora fartyg 'USS Kearsarge' som kan ses här!
För 30 minuter sen kom 'del 2' i NATOS uppvisning flygandes rakt över min balkong på Södermalm, från SV och vidare in över stan och sedan bort.. Det som flög förbi var 2 st. B-52 Stratofortress (Wikipedia) eskorterade av 3 JAS.. Inget man förväntar sig straxt efter 12:00 en fredag så här! Första gången jag ser dessa stora plan i verkligheten, men det är ju såna tider numera där allt kan hända, och även gör så.. Tyvärr hann jag inte få fram en kamera trots att 4 kameror alltid hänger beredda straxt innanför balkongdörren, dom passerade för snabbt..
Här är en bild på en B-52 hämtat från Wikipedia.
Tack för mig!
Inlagt 2022-09-02 12:41 |
Läst 1100 ggr. |
Permalink
Nu är vi ju tillbaka i det tänket.
Minns f ö då Cementa var i skottlinjen för sina utsläpp på 1970-talet. Jag kollade på hur mycket bränsle en B-52 drog. Ett plan förbrukade mer än Cementa.
De är stora flygplan. I Stanley Kubricks svarta komedi Dr Strangelove får man se interiörer. Det är tre våningar inklusive bombutrymmet där inne. Filmen visar ju ett scenario där en amerikansk befälhavare bestämmer sig för att slå till först, detta på egen hand och i strid mot alla order. Presidenten och övriga vapenslag försöker stoppa anfallet mot Sovjet. En B 52 fullföljer. Och så kommer slutet. Den Doomsday Bomb som Sovjet byggt detonerar. Kapprustningen hade blivit för dyr. Doomsday Bomb som skulle utplåna allt med detonetionen och radioaktiva utsläpp skulle bli den ultimata avskräckningen. Men den hade ännu inte offentliggjorts, det skulle ske "på måndag".
Det fanns popknappar med dessa plan på. En hade undertexten: Kärnvapen kan förstöra hela din dag! Även en mer synisk hade texten: Drop it!
Jag såg dem också för efter Stockholm passerade de även Vaxholm och rakt över Rindö och Rindö Hamn där jag numera bor.
Det jag tycker är lite konstigt är att de fortfarande är i tjänst för det var väl när Viet-Nam-kriget gick på högvarv kring 1965 som USA använde dem där för att lägga napalmmattor över den vietnamesiska landbygden.
First flight: ägde enligt Wikipedia rum 15 April 1952. Det är på andra sidan 70 års strecket. Häpnadsväckande även om man moderniserat dem successivt.
Hälsn!
Hälsn!
Dessa B-52:or måste vara väldigt välbyggda. Med tanke på att flygplan måste vara lätta - även en B-52:a - så är det rätt enastående att de hållit ihop så pass länge ändå. Man måste ju betänka att de är byggda för att ta rätt stora laster och det hänger hela åtta motorer i fyra dubbelmontage under vingarna. Då långa vingarna flexar otroligt mycket. Att en del nitförband och plåtar inte utmattats under dessa 70 år är ju egentligen helt fantastiskt för även om man ibland måste byta plåtdetaljer av olika skäl så kan man ju inte byta allt. Det är enorma påkänningar på många detaljer, så det gäller verkligen att kunna sprida lasterna genom konstruktionen med smarta förstärkningar.
Som gammal flygtekniker så kommer jag ju ihåg hur de gamla Convair 340/440 som Linjeflyg hade och som jag då jobbade med i skiftet mellan 60- och 70-talen. Jag har fortfarande mitt gamla teknikercertifikat för den modellen kvar någonstans.
Det som var slående redan då var hur mycket bättre dessa maskiner klarade korrosion i jämförelse med bl.a. exv. de franska turbopropplan Nord 262 som LIN också hade. Dessa hade beteckningarna SE-CCT, -CCR och -CCS om jag inte missminner mig och de kallades CC -Risig, CC -Trasig och CC-Skrotig av teknikerna. De hade Turbomeka motorer som vi kallade turbosmecka för att de var förhållandevis usla. En av motorerna gick nog inte mer än 50 timmar innan den skar ihop. Samtidigt så hade motorerna i Douglas DC-8 som var ett passagerarplan som bl.a. SAS använde för långflygningar och som var samtida med B-52:orna gångtid på upp mot 10 000 timmar.
LIN hade köpt dessa lite mindre plan för att ha på matarlinjer och det än vändes bl.a. mellan Gällivare och Luleå, vilket inte var någon hit då det inte tålde kyla något vidare. På den tiden användes en hel del elektromekaniska instrument och dessa frös och slutade funka när det blev mer än 35 grader kallt :-). Det finns en hel del kul historier om de planen.
Hälsn!
Hälsn!
Motorer pumpar e.t.c. byts som på alla flygplan efter gångtid eller eventuella incidenter.
Ena veckan flyger det plötsligt en fladdermus runt i min lägenhet mitt i natten.. eller så flyger det som idag B-52:or ovanför min balkong.. Vad är det som händer.. Världen är i gungning det är helt klart.. 🫣 Tack! Björn.
Hälsn!
Ha det gott /Gunnar S
Hälsn!
Ha det
Gunnar S
Hälsn!
MvH
Johnny
Hälsn!
He he, nu såg jag att du har en blogg med B-52 och mer utlagd, ska kolla mer på den senare!
Hälsn!
Hälsn!
https://www.youtube.com/watch?v=qIpnJh9Mqww
och:
https://www.youtube.com/watch?v=ECbwBXlSrmg
Hälsn!
Hälsn!
Hälsningar, Bjarne
Hälsn!