Mina tankar och naturupplevelser tillsammans med mina katter,

Kommentera eller inte!

Under nästan varje pool står det. Det finns X antal okommenterade bilder.

Kommentera några nu.

Det är ju så lätt att ge positiv kritik och 5:or. Det vet man ju att det gör folk glada.

Själv minns jag mina första kommentarer.

Bilden är lite suddig. Det finns böcker om exponering att läsa.

Fick även en kommentar som sved ganska bra fast den var vänligt skriven. Talade om för vederbörande att jag gillar iallafall bilden. Tänkte: Vad tar du för bilder själv då. Hennes var mycket fina. Plockade bort min hund-bild med skarpt blixtljus, tagen lite uppifrån med mattfrans och diverse störande detaljer. Hoppas du läser det här Din kritik var välförtjänt även om jag hoppats på beröm.

Men så länge man kan tala om varför man inte gillar bilden så kan man ju hjälpa den andra att få bättre bilder.

Jodå! Jag tänkte att jag ska dra mitt strå till stacken.

Tog helt sonika en sida i taget av okommenterade bilder och valde ut en som jag kunde peka på något speciellt som Brus, oskärpa, dålig färgbalans eller något annat specifikt. Eftersom jag var lite osäker på om det var min smak som var rätt så tog jag okommenterade bilder.

Ibland möttes det positivt och ibland gör man fotografen förnärmad.

Kanske tänker: Och vem är du som tycker du har rätt att döma ut min bild.

En okommenterad bild säger också en del. Har själv haft bilder jag varit nöjd med som inte har kommenterats. Kanske bara att se sanningen i vitögat och se att bilden har mest värde för mig själv.

Försöker ibland rensa bland mina bilder. Läste nämligen någonstans att man bara ska visa dom bästa bilderna. Med tanke på hur många fotografer det finns här så är det ingen som orkar titta på alla bilder man har ändå. Men det är lika svårt som att städa i garderoben. Den där gamla trasan som legat i 3 år. Jo men den är väl inte så tokig. Den får ligga ett tag till.

Men i fortsättningen ska jag bara ge kritik på de bästa bilderna.

En okommenterad bild får tala för sig själv. Är själv glad för alla goda råd jag fått från fotografer som är kunnigare än mig.

Ledsen om jag sårat någon. Det var inte min mening. Vet med mig att jag kanske gått tillbaka ganska långt i tiden ibland. Fotografen kanske har blivit bättre utan mina tips.

Har även fått kritik för att jag är för intim och delar med mig för mycket av mig själv i kommentarer och gästböcker vilket jag inte tycker att jag gör.

/ Nilla

Inlagt 2015-09-01 11:39 | Läst 3168 ggr. | Permalink

"Väldigt välformulerat. Jag minns också de konstruktiva kommentarerna mest, även om det är kul att få en enbart positiv kommentar också. Men det är förbättringsförslagen man lär sig på, även om man inte alltid håller med. Men då måste man iaf fundera kring sin bild."


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Hej! Bra tankar och idéer tycker jag, som en kommentar.. :-) Jag känner att min tid ofta inte räcker till för att kommentera andras bilder eller alla bloggar, om dom nu inte sticker ut lite extra, då tar jag mig den tiden ändå.. Brukar själv fota väldigt mycket, och hanteringen/redigeringen av alla dessa bilder ihop med själva fotograferandet är det absolut roligaste med fotograferandet! Den hobbyn tar mig ut helt enkelt, och får förhoppningsvis mig att skärpa sinnena lite extra.. Fotosidan med alla bilder och alla bloggar går inte att ta del av fullt ut, kanske när jag blir pensionär nån gång, om man nu har mer tid då..? Jag skriver nog ingen kommentar alls om bilder eller bloggar om jag tycker de är ointressanta, men det beror också ibland bara på tidsbrist för mig!
Hälsn!
Svar från Nilla A 2015-09-01 12:07
Tack för dina trevliga rader. Tänker nog inte ta mig tid till det heller längre. Om inte någon frågar direkt om något jag kan hjälpa till med. Det är ju inte kul att göra sig ovän med folk heller. En del uppskattar ju att man säger vad man tycker. Men inte alla och sånt märker man inte förrän det är för sent. Men positiv kritik är kul att både ge och få.
Ha en fin dag! / Nilla
Det är alldeles för mycket ryggdunkande här inne. (mig själv inräknad) det är som du säger väldigt lätt att bara ge en positiv kommentar. En positiv kommentar säger inte så mycket egentligen, inte om man vill utvecklas som fotograf i alla fall. Men vissa vill inte utvecklas och blir förnärmade om man skriver något negativt om bilden. Även om det bara är av välmening.

Jag gillar verkligen att få konstruktiv kritik och hellre läser om vad dom inte gillar med bilden istället för att skriva vad dom gillar.
Sen finns det ett gäng som ALLTID ger 5 i betyg på alla bilder dom tittar på, även dom mest mediokra bilderna (i mitt tycke) och det tycks alltid vara samma gäng som ger varandra dessa överdrivna betygen.

Anledningen till att jag oftast ger positiva betyg är för att jag vet att det är alldeles för många som tar illa vid sig när dom får en negativ kommentar, så jag hoppar istället över den bilden. Inte alltid men bilan i alla fall.

Bra tankar Gunilla

/andreas
Svar från Nilla A 2015-09-01 17:03
Tack för din kommentar på det jag skrivit. Kände mig lite träffad där. Blir lätt så. Får jag en 5:a av dig så får du en av mig. Till sist har man delat ut så många 5:or att man känner sig lite elak om man ger en 4:a. Vet själv att jag blivit ledsen när jag någon gång fått en 2:a eller 1:a. Därför ger jag inget betyg när det är under 4:a. Men jag tycker det här är ett ämne att diskutera omkring. Mina mest givande kommentarer är t.ex. Lite mörkt ansikte. Du kan ljusa upp med ljuseffekt- Ljusåtergivning. Gör så här. Eller Du har för stor bländare när du fotar kryp. Tänk på att den ska täcka nästan hela bilden. Den här blir bättre. Då lär man sig något. Fast beröm och 5:or smakar ju förstås väldigt gott. / Nilla
Väldigt välformulerat. Jag minns också de konstruktiva kommentarerna mest, även om det är kul att få en enbart positiv kommentar också. Men det är förbättringsförslagen man lär sig på, även om man inte alltid håller med. Men då måste man iaf fundera kring sin bild.
Svar från Nilla A 2015-09-01 17:09
Tack Magdalena! Ja visst har du rätt. Fast ibland är det svårt att peka på varför man inte gillar en bild. Jag vet en gång jag kommenterade en mörker-bild som fått en massa beröm. Jag tyckte ljuset var för vitt. Men det var just det fotografen eftersträvat. Så ibland kan det ju ha med tycke och smak att göra. Jag betygsatte inte. Kanske är larvigt men jag vill inte dra ner ett bra medelbetyg.Vilket i detta fall var 5:or / Nilla
MW71 2015-09-01 17:13
Just det där med att betygsätta gör jag aldrig, för det är så svårt att sätta en siffra. Vad är en femma liksom? En helt perfekt bild, hur ofta tar man den?
Svar från Nilla A 2015-09-04 16:58
Ja där har du rätt! Har nog själv 5: or till väldigt många bilder. Skulle jag hålla dom mot varann så vore det nog bara en del av dom som verkligen sticker ut. Även om de andra kan vara skarpa och inte så dumma. Men det blir gärna. Tack för 5:an så skickar man en 5:a tillbaka för att vara artig. Klart man blir glad. Det ser ju flott ut med många 5:or på en bild. Men om man fått dom för att bilden är perfekt eller inte. Ja det är svårt att svara på. Så länge det finns så många människor med olika idéer om vilken bild som förtjänar en 5:a. Sen går det ju inte att blunda för att ju längre man är med på FS ju fler kommentarer får man. Kommentera andras bilder och du får kommentarer tillbaka. Visserligen är det kanske ett bra sätt för att gå in och titta på bilder man inte skulle titta på annars. Men kommentaren kanske inte alltid blir för att man fastnade för bilden direkt man såg den. Utan mer att man tittade på vederbörandes bilder och valde ut en som man tyckte hörde till dom bättre,
Det är ju inte bara bilderna, en bra berättelse om en eller flera bra eller dålig händelser kommenteras också. Själv glömmer jag ibland bort bilderna helt och ger endast en kommentar om storyn, kanske ska titta lite mer på bilderna också men det är inte allt, en bra story med en sämre bild är ju också bra, eller tvärtom etc.

Kenneth
Svar från Nilla A 2015-09-01 17:18
Hej Kenneth! En bra rubrik eller berättelse kan förhöja en bild. Tycker själv det är roligt att skriva små sagor till mina bilder ibland. Fick nog lite inspiration från Jorma Rinnes ekorrbilder.
En annan sak som jag tänkt på. Vissa lägger ut bilder mer för att visa något än för att få kritik på fotandet. Jag kommenterade engång en bild i tror det var vilda djur och fåglar. Fotografen trodde att det var i bildkritik som man gav kritik. Det är också ett ämne som jag skulle vilja ha utrett. Ibland är det lättare med Face Book Antingen gillar man eller också låtsas man att man inte sett bilden. Men man lär sig inget heller. / Nilla
Så bra tankar .
Själv minns jag min allra första kommentar. Den handlade om att jag borde läsa lite bildkomposition och visst, det gjorde jag.Jag hade nog inte tänkt på hur viktigt det är. Och, kan man bildkomposition, så kan man ju alltid bryta mot den.
Jag vill ha konstruktiv kritik på mina bilder. Det är så jag lär mig. Försöker också ge konstruktiv kritik tillbaka, men du har rätt, inte alla tar emot den med glädje.Läste en gång ett svar på en kommentar, som inte alls var elak utan bara rätt och slätt konstruktiv. Fotografen svarade: sköt ditt du, så sköter jag mitt.
Jag har en förhoppning att bilder ska ge inspiration till vidare utveckling.
Marianne
Svar från Nilla A 2015-09-01 17:58
Hej Marianne! Vad kul att ni svarar på mitt inlägg. Var lite mening med att det skulle bli lite diskussion i ämnet. Tror att med tanke på hur många som är med i fotosidan så finns det säkert massor av åsikter.
Det jag ofta kan få kritik på är beskärningen. Ibland ändrar jag och ibland har jag redan provat. Ibland kan det vara flera viljor om hur en bild ska vara. Har även hänt att jag tipsat om att gå ner på knäna och fota djur för bättre ögonkontakt. Fick då till svar att han hade ont i kroppen. Av någon anledning så kunde han inte. Då kändes det nästan som om jag ville be om ursäkt. En del verkar lägga ut bilder mer för att visa saker än att få kritik. Sånt gör det väldigt svårt eftersom det är en foto-sida där man lätt förutsätter att bilderna ska kritiseras. Sen kan det ju ha med motivet att göra hur hårt man ska gå fram med kritiken. Får man ett möte med en mink eller en ovanlig fågel. Då kanske det är stort bara att ha hunnit fånga det på bild. Mvh Nilla
Hej! Jag har inte bloggat så frekvent, men under semestern fick jag till en blogg om dan på ett ungefär. Jag är så enfaldig så att jag trodde att blogga var att dela med sig lite av sitt liv och här på fotosidan med bild och text. Om man sedan får en kommentar på sitt inlägg så är det ju trevligt och givande. Om någon ger kritik, oavsett tumme upp eller ner är så är det ju just den personens åsikt som man får ta eller förkasta. Det jag upplever som så positivt och trevligt här i bloggen är att få följa med dem jag vill på deras fotoäventyr. Jag kommer till platser som jag inte kommit till annars. Dina kommentar får mig att fundera, det kanske är fel av mig att blogga här. Men om jag vill ha bildkritik borde jag väl lägga upp bilder just där i Bildkritik. Bra att du lyfte detta, jag kanske har missuppfattat hela grejen! Ha det gott! //Ann
Svar från Nilla A 2015-09-01 19:38
Hej! Visst är det kul att läsa bloggar också. Men jag tror att vill du ha kritik på bilderna är det bättre att lägga ut dom i en pool. Visst kan man få höra att bilderna är fina i en blogg också. Men jag tror mer det är för att få ut ett budskap.
Vet flera som diktar väldigt fint till sina bilder och sen lägger ut dom i en blogg. Det kan bli väldigt underhållande. Men det tar längre tid att sitta och ta upp bloggar. Så det är nog tyvärr färre som läser dom. / Nilla
Ann.H 2015-09-01 19:53
Ja, då kan jag fortsätta blogga utan att göra fel. Det var ju bra! //Ann
För det första är det otrevligt att du lägger ut synpunkter här som skrivits i privata mail.

För det andra menade jag:
att jag inte har tid eller lust att gå in i "brevväxling" med dig i familjära angelägenheter, det är inte därför jag är på FS.
Har ingen familj, inga barn.
Orkar inte läsa allt om ditt.
Och vill inte att du petar i mitt och i mina relationer med andra. eller lurpassar på mig.
Du skriver att du mår så dåligt av detta.Hur mådde jag då ..?
Kan man inte skippa detta, varför ha uppgörelser om varje sak?

Alla gillar inte varandra lika mycket som andra.
Är det så svårt att ta in.


Varför älta detta ett år efteråt?
Svar från Nilla A 2016-01-04 16:28
Snälla jag vill inte ha mer bråk. Det hade väl varit bra med att vi inte varit vänner på FB. Men jag blev ju helt överöst med arga meddelanden på FB efter att jag sagt att det var OK.. Vet fortfarande inte vad jag gjort mer än att kommentera dina bilder.
Tycker inte jag är mer personlig än någon annan. Hade ingen aning om din relation som du säger att du värnar om. Hur skulle jag kunna peta i en relation som jag inte visste fanns
. Att jag drog upp det igen var för att du gör antydningar på 2 klotterplank om en person som använder FS som FB sida vilket jag inte tycker att jag gör.
JeannaQ 2016-01-04 18:12
Vadå snälla,
det är du som på flera ställen drar upp något gammalt, nämligen att jag inte ville brevväxla överallt med dig.
Har inte överröst dig med arga brev.
Du vill skrämmas och frågade mig mycket riktigt om du kan förstöra mina relationer (i allmänhet avsåg jag)!

Dit ville du komma, hur mycket makt du har!
Liksom jag känner en del kända författare och kan inte sitta oh dryfta dessa med dig (mitt liv alltså).
Jag värnar om mina kontakter och relationer. Sagt igen nu.
Har redan förklarat varför jag förklarat mer än vad som brukar behövas till normalt förstående individer.
Du vägrade förstå att jag inte önskade brevväxla med dig utan kom igen och kom igen som om du inte förstått eller läst.
Du väntade helt enkelt in mina reaktioner, det är ju provocerande att se att någon avsiktligt inte vill fatta,
för att gör mig arg.
Möjligen blev jag trött på dig.
Du fortsatte till Facebook och stod länge och väntade på att bli vän med mig där.
Ångrade mig sen - dessutom är jag så sällan där.
Jag trodde först att du skulle förstå att jag helt enkelt inte hade tid eller ork eller intresse av dig -
man har inte all tid i världen helt enkelt.
Du respekterade inte min önskan om fred.
Flera personer har gått bort i min nära omgivning och hade inge lust att dryfta dessa med dig!
Med en av dem hade jag en nära relation, ja.
Nu svarar jag inte mer.
Och tror inte alla uppskattar att du tar upp privat innehåll här.
JeannaQ 2016-01-04 18:37
Jag minns att jag förklarade för dig att jag skriver och fått författarstipendium och inte hade lust att gå in i mitt liv inklusive detta område, med dig.
Kan inte skriva och samtidigt prata om skrivandet och om författare. Börjar man i ena änden så fortsätter det överalltt, ända hit.
Hur många gånger ska jag berätta orsaker till att du är fel person för mig att brevväxla med?
JeannaQ 2016-01-04 21:45
(Brev har jag då aldrig skrivit, endast mail + facebookmeddelanden som krävde förklaringar. Eftersom du agerade / svarade som om de inte funnits, fick jag förklara bättre. Ursäkta det då.)
Svar från Nilla A 2016-01-05 08:53
Har ändrat till meddelande på Facebook. Skrev fel.
husvargen 2016-01-05 15:37
När jag läser Gunillas inlägg i hennes egen blogg här, så förstår jag inte alls vad du syftar på. Inget i bloggen känns som påhopp eller personliga anklagelser eller något alls av den naturen. Tankar kring respons på bilder har vi väl alla... /Inger
JeannaQ 2016-01-05 17:32
Inger, jag tror vi slutar här.
Något i texten i bloggen syftade på mig.
Något jag skrev på ett el två Klotterplank anser bloggaren handlar om henne (det handled om flera faktiskt).
Då man inte bör skriva privat på Klotterplank skrev jag här,
det handlade inte bara om henne.
/ Jeanna