Fomapan Action 400 - grus i motorolja
Jag läste en del lovord om Fomapan 400 och köpte några rullar för att testa, både mellanformat och småbild. 120 körde jag i Nettar 518/16 och 135 i Leica M3. Resultatet var nedslående. Någonstans läste jag att den liknar den ”gamla” Tri-X men det tvivlar jag starkt på. Pappa har kört gamla Tri-X i många år och aldrig kommit i närheten av vad Fomapan presterar. Här nedan finns bildexempel (klickbara) från båda rullarna med framkallningsdata. Jag skulle beskriva den som i rubriken, grus i motorolja. En del gillar nog den här stilen men inte jag. Nu provar jag gärna andra filmer men ska nog nöja mig med en rulle nästa gång. Tri-X heter min ”hemma”-film.
Framkallad i Tmax 1+4 i 7 min vid 20°
Framkallad i D76 1+1 i 12 min vid 20°
Båda bilderna ovan framkallade i D76 1+1 i 10 min vid 22°
Samtliga bilder fixade i Ilford Rapid Fixer.
Vet någon varför basen är olika på 120- resp 135-rullarna? 120-rullen är blå/grön i basen medan 135:an är mer normalt färglös
Jag har ett par rullar över av båda storlekarna men har lovat bort ett par. Jag får se senare
Jag ska se vad jag har uppladdat från ISO 400. Det senaste är allt fotat på Fomapan 100 ISO. Jag soppar i Tetenal Utra Fin 1+4.
//Hasse
Dåligt parti kanske det inte är men jag blir misstänksam när 120-filmen har blågrön filmbas och 135-filmen grå. Köper de billigt basmaterial var som helst, tänker jag då.
Nå, jag köper ingen mer Fomapan 400.
Det här är en ISO 400 och jag ser samma tendens men inte lika uttalat som på dina bilder Thomas. Antingen skiljer sig kemin lite, men det mest sannolika tror jag är skannern. Jag har en mjuk flatbäddsskanner! Den hittar inte hagelkornen lika bra helt enkelt...//Hasse
Har testat kentmere 400 som påstods vara ett alternativ till ilford hp5+, vilket inte stämmer alls.
Körde också några fortepan (korn som tegelstenar och krullig som julklappsrosetter).
Ytterligare något som talar emot de lite udda märkena är att de (med största sannolikhet) inte har egna maskiner för tillverkning utan (jag misstänker) att de köper upp film från andra vilket betyder att innehållet kan variera över tid.
Det jag kommit fram till efter mitt eget "testande" är dels att man vanligtvis får det man betalar för. Och dels att de etablerade håller en jämnare tillverkningsnivå på sina produkter.
Mina egna val är neopan 400 när det gäller medelhög känslighet (eftersom jag gör egna analoga kopior och gillar den traditionella gråskala) som är förhållandevis finkornig och tecknar ut både hög och lågdagrar utan att trycket i svärtan går förlorad.
Fuji acros kör jag i bra ljus, en av de absolut skarpaste och finkornigaste iso 100 filmerna, gråskalan är dessutom snarlik neopan 400:ans.
Delta 100 föredrar jag vid nattfotografering då den liksom alla tkorns-filmer har bra reciprocitetsegenskaper och dessutom har den en "mjukare" kontrast vid långtidsexponeringar än tex tmax 100 och acros.
Neopan 1600 exponerad och framkallad efter ei800-1000 är ett gulkorn med mycket snyggt korn (liknar gammal riktig tri-x i karaktären).
Om jag främst skulle skanna mina bilder skulle valet vara enkelt, då skulle jag köra den nya tmax 400 rakt av. Fantastisk upplösning, Suverän låg och högdagerteckning och bättre "tryck" i mellanregistret än tri-x (som också är en bra film) annars är den nya tri-x och tmax 400 till förvillelse lika i tonalitet.
Slutligen framkallar jag alltid i xtol 1+1 numera då den är en bättre framkallare så till vida att man får ut högre känslighet med bibehållet fint korn. Tri-x med d76 1+1 ger ca iso 320, kör man med xtol 1+1 får man ut iso 400 (kanske till och med något mer) utan att kornet blir grövre. xtol funkar dessutom lika bra till filmer med traditionellt korn som till filmer med tkorn (tmax, delta, acros osv).
-affe
-affe
Den nya är alltså en helt annan film än den gamla.
-affe