Från Mashavet och andra vatten
Krakowresan var en besvikelse
Ända sen jag för första gången besökte polsk hamn i jobbet har jag velat åka tillbaka dit privat och gå runt och titta på den för oss svenskar lite speciella bebyggelsen. Szczecin blev en riktig favorit efter flera besök i den hamnen. Jag bara måste dit och se mer! Både själva stan och omgivningarna.
Efter många år verkade det äntligen som om den drömmen skulle bli verklighet i höstas. Min resekamrat ville också till Polen. Men... "Ska man till Polen ska man till Krakow, alla säger att det är så fint där". Jaha. Jag accepterade. Förmodligen ett av de dummaste beslut jag har tagit. Vad ska jag göra i Krakow när det inte intresserar mig ett dugg, och jag har en gammal dröm om att få se Szczecin ordentligt? Jag ångrade mig nästan genast, men då var resan redan beställd. Jag höll god min och följde med. I början av september 2014 flög vi dit. Det är först nu i februari jag har orkat gå igenom bilderna.
Här bodde vi. Hotel David i de judiska kvarteren. Inget lyx, men klart godkänt.
Boställen med roligare namn fanns, men de kanske inte var lika roliga att bo i.
Jag tyckte inte att bebyggelsen i Krakow skiljde sig så mycket från många andra ställen. Det kändes som om jag hade sett det förut.
Kyrkor fanns överallt, minst en i varje gathörn kändes det som. Inget som intresserar mig speciellt...
Den stora saluhallen på torget gillade jag dock. Såna brukar ofta vara härliga byggnader.
Insidan av saluhallen var också vacker. I "butikerna" fanns bara krimskrams. Sånt kan vara roligt att kika på, men jag hade hellre sett att det var en riktig saluhall med spännande fiskar och grönsaker i stånden.
Torget såg nog mest spännande ut på kvällen.
Musiker syntes på gator och torg. Dessutom....
...fan också. Varken musiker eller själva fan lät sig gärna bli fotograferade gratis.
Duvorna var rätt kul att fotografera med kameran på deras nivå.
Det här tror jag var självaste Kung Duva i sin fontän.
En eftermiddag var det veteran-rallybilsträff på torget. Wartburg rallybil var nog knappast någon vinnare.
Såna här ekipage fanns nästan hur många som helst.
...och kuskar var fint uppklädda.
Att åka häst och vagn i den moderna trafiken kändes lite märkligt.
Det här var kul! En hel marknad med bara biprodukter.
Honung, vaxljus och mängder av annat som hade med bin att göra. Bina på disken var nog dock inte till salu.
Hmm..? Undrar hur det här gick till.
Jag försökte inte ens räkna hänglåsen.
Den här f.d. flodbåten var ett rätt trevligt fik. Troligen kajfast, med tanke på att vevaxeln ligger på luckan.
Den "fantastiska staden" tyckte jag att jag hade sett förr, fast jag aldrig hade varit där. Om den nu hette Malmö, Aalborg, Wolgast eller Dubrovnik förra gången jag såg den. Lite av varje kanske.
Vi följde med på en heldagsutflykt till Auschwitz och Birkenau. Efter alla filmer jag har sett och alla böcker jag har läst så kändes det som om jag hade sett det också förut, nästan varenda detalj. Det enda som var en överraskning var storleken på anläggningen. Den var ju enorm!
Det var jättefint väder den dagen. Solsken och riktigt varmt, men det hade man ju inte så mycket glädje av så långt från hav och strand.
Är det här världen mest kända skylt? Den mest ökända är det nog i alla fall.
Varje guide hade mikrofon och alla besökare hörlurar på skallen. Varje grupp hade egen frekvens, så man hörde bara rätt guide. Fungerade utmärkt! Tjejen här var vår guide och hon pratade riktigt bra svenska.
Här åkte många tåg in. Troligen inte en enda ut.
En av de ökända vagnarna finns kvar. Hela fältet bakom har varit fullt av byggnader.
Den här flitigt fotograferande nunnan hörde till en annan grupp i närheten.
Krakowresan som helhet tyckte jag var en stor besvikelse. Krakow var inte alls speciellt på något vis. Inte speciellt vackert, inte speciellt intressant. När jag kom hem ville jag helst av allt få tillbaka första veckan i september och pengarna för att kunna göra min riktiga Polenresa, den som jag har drömt om att göra så länge, men jag insåg snart att den drömmen är död. En ganska enkel dröm som var så nära att uppfyllas. Rent teoretiskt kan jag göra den resan nästa höst, men nej. Drömmen är förstörd.
Hur jag än försöker tänka på de positiva upplevelser vi ändå hade där, så hamnar de i skuggan av att det stället tog död på min dröm. Skitkrakow!
Aldrig mer tänker jag låta någon ändra i mina drömmar.
Ett favoritfoto. Men varför?
Under rundresan i Vietnam tog jag tusentals foton. En del blev bra, andra mindre bra. Men ett stack ut lite extra när jag gick igenom alla foton hemma. Men jag fattar själv inte varför, det bara känns "rätt".
Jag fotade massor av bättre motiv. Det här kändes inte så. Det var bara ett foto bland många just där och då. Ingen tanke bakom, bara upp med kameran och skjut.
Jag gillar egentligen inte alls stående fotot i det formatet. De blir för höga och smala. Fönstret är klippt. En massa trådar stör. Det mesta är snett och vint. Egentligen ett rätt misslyckat foto. Och ändå favoriten bland flera tusen.
Jag har försökt beskära, räta upp och justera på alla möjliga sätt och vis, men nej - det ska vara som det är.
Jag har även lagt det i fotokritik.
Rundresa i Vietnam: Innehållsförteckning
Min fotoblogg från Vietnam blev så omfattande att jag tror att en innehållsförteckning kan behövas. Om inte annat så för min egen skull den dagen jag vill hitta något.
1: Halongbukten
2: Hanoi
3: Hué
7: Krukmakare och skeppsbyggare
9: En cykeltur i och utanför Kon Tum
11: Med tåg och flyg till Con Dao
12: Djungelvandring och fängelsebesök
13: Tempel, fiskehamnen och bad
14: Saigon
15: Tay Nihn, Viet Congs tunnlar och test av Kalashnikov
16: Krigsmuseum, Cholon och hemresa
17: Tema Folk
19: Tema Hundar och andra djur
Rundresa i Vietnam 22: Allt går att transportera på två hjul
Det här var nog det som var allra roligast att fotografera på hela resan - alla otroliga, fantastiska,vansinniga transporter.
Det här ser ut att vara en leverans från konfektionsindustrin.
Hela familjen på samma motorcykel såg man ofta. Lastningsprincipen liten-stor-liten-stor framifrån räknat verkade vara den vanligaste.
Klart kryckan ska med. Den är ju dessutom praktisk om man måste stanna.
Leverans till blomsteraffären. Eller kanske det är blomsteraffären.
Krukmakaren på leveranstur. Kanske funkar det bättre att knuffa hojen med styret felvänt?
Man undrar ju lite vad som finns i säckarna. Det kan ju inte vara allt för tungt.
Även ute på landsbygden var det tvåhjulingar som gällde för de flesta transporter.
Lika självklart som att det finns bilbärgare i Sverige måste det finnas mc-bärgare i Vietnam.
Blomleverans till en begravning?
Ballongförsäljaren på motorcykel syntes bra i trafiken.
Med släpvagn efter moppen får man med sig grismaten eller vad det nu är i tunnorna.
En till familje-mc lastad enligt principen liten-stor-liten-stor.
Riktigt små barn placeras i barnstol, dock inte bakåtvänd som i Sverige.
Tja... vet inte riktigt vad det är i lasten.
Restaurang under förflyttning.
Har man ingen dragkrok får någon hålla i.
Bonden som kommer in till stan för att leverera ris?
Det här verkar vara en leverans till någon livsmedelsbutik.
Bröllop på gång? Eller begravning? Inte lätt att veta.
Det här får bli den sista delen av foton från Vietnam. Möjligen dyker något enstaka foto upp i andra sammanhang.
Rundresa i Vietnam 21: Folk på jobbet
Ännu en temadel av resebloggen.
Många vietnameser verkar anse att hela landet utanför den egna tomten är en soptipp. Andra går runt i regnet och sopar upp skräp bland träden. Hanoi.
Det kan inte var kul att ha fruktbutiken på en cykel i regnväder. Klädbutikerna har i alla fall tak. Hanoi.
Ogräs bland gräs måste givetvis ryckas upp. I alla fall på den stora gräsmattan utanför Ho Chi Mihnmausoleet i Hanoi.
Den här vakten stod utanför Ho Chi Mihns hus. Lika vita och strikta vakter stod inne i mausoleet. (Det var fotoförbud där inne.) Antagligen det mest ärofyllda jobbet i hela landet, men fy f.. så tråkigt det måste vara att stå där blick stilla och inte röra en min!
Att vara kassörska i en livsmedelsaffär är inte riktigt samma jobb i Vietnam som i Sverige.
Att mc-verkstaden håller till på trottoaren känns fullt normalt i Hanoi. Lägg märke till barnmatningen i verkstaden.
Den här mc-verkstaden i Hoi An höll till största del till inomhus.
Skogsarbetare i regnet utanför Hué.
I Da Nang hade man grävt upp trottoaren.
Däcksverkstad ute på landsbygden.
Skyltmontering i Quy Nhon. Om den rangliga arbetsställningen inte är tillräckligt hög ställer man bara på något att kliva på. Enkelt!
Tapetseraren i Quy Nhon jobbade på trottoaren. Det ser inget vidare ut på fotot, men kan mycket väl bli en fin fåtölj när jobbet är klart.
Varvsverkstad i fiskehamnen på Con Dao. Duktiga reparatörer, såg det ut som.