Analogt till digitalt eller tvärtom.......................
I händelse av krig....lite nutidshistoria samt bilder från dokumentationen av Inlandsbanan.
Text från Wikipedia som är mycket läsvärd en del av nutidshistoria som jag inte kände till.
Efter andra världskriget syntes i Sverige behovet av en stor lokreserv i händelse av krig. Dessutom fanns behov av lok som ej var beroende av eltillförsel eller av importerad diesel. För att komma till rätta med detta militärstrategiska behov inleddes beredskapslagring av ca 150 äldre, men fullt funktionella ånglok. Dessa förvarades i enkla skjul av trä eller korrugerad plåt, ofta på avlägsna stationer där oanvända sidospår fanns att tillgå.
Efter Sovjetunionens fall och kalla krigets upphörande avskaffades loken eftersom man inte längre såg något behov av beredskapslok. Därtill kom att andelen lokförare med erforderliga kunskaper om ångloksdrift samt kunniga reparatörer minskat mycket snabbt sedan SJ helt upphörde med ångdrift 1972
Bilderna är från vår dokumentation av Inlandsbanan 1976. Detta lok stod i Ravenjaure. Där fanns som mest nio lok. Lite kuslig känsla tycker jag att vi hade beredskap så länge efter andra världskriget.
Med tåg och buss kom vi till Skäralid en av våra nationalparker.
I mitt utmattade tillstånd följde jag i dag med Jonen min till Skäralid där vi vandrat så många gånger. Nu orkar vi inte det men syftet var enbart gå omkring lite efter vi ätit lunch.. Vi tittade in i Naturrum och lärde oss lite om baggar. Det finns sextio olika sorter just inom nationalparken.
Jag bjuder er på mina Instagrambilder som många kallar turistbilder vad det nu är.
Vi tog tåget till Klippan så buss till Skäralid.
Till er som aldrig varit där är det ett fantastiskt naturområde vandra i alla årstider med härliga raviner. Våren när bokskogen slår ut och hösten när den glimmar som guld var alltid de årstider vi vandrade där dels för att få motion men helt klart mest för att njuta av utsikten samt ta naturbilder.
Vi åt en helt underbart god lunch sedan satt vi på en bänk vid den lilla dammen. Därefter var vi för att studera baggar i Naturum. Lite otäcka kryp tycker många men inte jag. Där finns en film som både barn och vuxna kan lära sig mycket av.
Vi åkte hem med bussen som tog oss till Stehags station som ligger vid stambanan. Där är tät trafik. Medan vi väntade en halv timme kom två långa godståg,tre Pågatåg, två Öresundståg samt ett SJ:s snabbtåg mot Stockholm. Härligt för två tågnördar få se godstågen med de vackra Green Cargo loken.
Absolut måste du se Absolut Vodka i Åhus
Kommer du till Åhus eller vill se en intressant utställning samt höra historien om Absolut Vodka
missa inte det i sommar.
"Kolarkojor" som övergivits dokumentationen av Inlandsbanan
Vad jag fortfarande gör är att jag dagligen fortfarande skannar våra filmer från Inlandsbanans dokumentation från 1976. Filmer som legat på samma ställe sedan 1979.
Jag har kommit till söder om Jokkmokk där det har bott kolare som övergivit sina bostäder. Kanske någon tycker det är intressant att följa vår dokumentation.
Jag fortsatte vidare på spåren till en annan by Utterträsk där det också fanns övergivna hus.
Önskar er alla en fin helg.
Inte ateljé utan dokumentärt......
Här är fler bilder på Ella sedan hon dansat av sig så lekte vi mestadels på golvet...och det såg utså här ...
dokumentära bilder så som det såg ut just då.
Blivit sent igen som alltid när jag här nuförtiden. God natt samt ha bra dag i morgon.