I händelse av krig....lite nutidshistoria samt bilder från dokumentationen av Inlandsbanan.
Text från Wikipedia som är mycket läsvärd en del av nutidshistoria som jag inte kände till.
Efter andra världskriget syntes i Sverige behovet av en stor lokreserv i händelse av krig. Dessutom fanns behov av lok som ej var beroende av eltillförsel eller av importerad diesel. För att komma till rätta med detta militärstrategiska behov inleddes beredskapslagring av ca 150 äldre, men fullt funktionella ånglok. Dessa förvarades i enkla skjul av trä eller korrugerad plåt, ofta på avlägsna stationer där oanvända sidospår fanns att tillgå.
Efter Sovjetunionens fall och kalla krigets upphörande avskaffades loken eftersom man inte längre såg något behov av beredskapslok. Därtill kom att andelen lokförare med erforderliga kunskaper om ångloksdrift samt kunniga reparatörer minskat mycket snabbt sedan SJ helt upphörde med ångdrift 1972
Bilderna är från vår dokumentation av Inlandsbanan 1976. Detta lok stod i Ravenjaure. Där fanns som mest nio lok. Lite kuslig känsla tycker jag att vi hade beredskap så länge efter andra världskriget.
E 12 Loket 1935 finns kvar än blev såld som skrot men
Grängesbergbanonas järnvägsmuseum köpte det 1981
byggd 1917 kollade på Svenska lok. mvh Bo"
Ha bra vecka på dig
Gun-Inger
Att man körde med ånglok ända fram till 1972 visste jag inte, för mig är ånglok något som finns i westernfilmer -och de handlar ju om äldre tider. Men det var intressant att få veta.
Ha det gott! /Thomas
Ha det bra på alla sätt
Gun-Inger
Utmärkt dokumentation gia. Det flesta svenskar har inte aning om detta. Många har inte sett ett ånglok. Alla veteranjärvägar som drivs ideellt är därför viktiga.
Bra jobbat
Ha en solig dag
Bob och Ninni
växte upp ..ibland är det tur man inte följt med världshändelser...går inte undvika nu i den
digitala världen kanske bra det.
Fler bilder jag skannar mer nöjd blir jag då jag hela tiden läser på Wikipedia eller andra ställen.
Sov gott nu måste jag i säng snart.
Gun-Inger
I Hagaström, en halv mil utanför Gävle fanns det några magasin med militär utrustning. Var med och installerade kamin, ved, hink, yxa och så sänghalmen i godsvagnar som skulle användas för militärtransport.
1974 gjorde jag själv den första och enda repövningen och fick åka en sådan godsfinka från Marma till Mackmyra där jag själv bor. Sedan blev det cykel tillbaks de 5 milen till Marma.
Sten
Skall jag tänka på när jag hittar en gammal godsvagn.
Ha det gott
Gun-Inger
Hälsningar Lena
När jag hade barnen små var det inte denna upplysning om allt som det är i den
digitala världen på ont och gott.
Hoppas du haft det bra i helgen.
Gun-Inger
Ganska kusligt ...
Ha det gott
Gun-Inger
/Gunnar
Jag är glad i dag jag inte visste det om kalla kriget för då fick
jag inte del av nyheter som nu. Bra med det digitala när det gäller
följa med vad som händer i världen.
Jag hoppas jag får kopiera det du skrivit till mina övriga anteckningar
om jag gör en bok.
Hälsningar o ha det bra
Gun-Inger
själv av alla bilder vi tog. Jag var helt nybörjare med kameran då.
Jag har lärt mig mycket under resans gång och kommer lära mig mer.
Jag lägger ut alla bilder på Järnvägar förr och nu där de är så intresserade
så jag är själv förvånad över detta. Filmerna har vilat sedan 1979.
Ha bra vecka
Gun-Inger