Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

VERKSTA´N - LUDVIKA 1956

***

Man baxnar - dvs jag baxnar - när jag ser arbetsmiljön. Inga avgasslangar i taket, ingen belysning att tala om. Men vänta, det ligger trots allt en avgasslang på golvet, den går från bilen till höger i bild. Såklart, kolmonoxid kunde man inte tolerera ens för 65 år sen. Arbetsställningen ska vi absolut inte tala om. Eller tvärtom förstås, det är det vi ska tala om. Hängande över motorhuvar som inte går att öppna ordentligt, och ska man jobba under bilen får man snällt ligga platt på golvet, ena änden lyfts upp några decimeter från golvet. Man får bara hoppas ingen kommer åt handtaget på pallbjörnen eller vad den heter. Men så såg det ut, 1956, +- 1 år. Det måste rimligen vara Sigurd Nilsson i Ludvika, jag ser att den första är en Opel Kapitän, sen tror jag en Opel Rekord. Och Sigurd Nilsson hade också Vauxhall, det är väl därför jag är där, vidare hade dom Chevrolet och kanske några till. Kanske utveckling är bra ibland ändå?

*

Kameran är min gamla Robot IIa, 24 x 24 ni vet, med en Xenar 37,5/2, 8 på. Det är en kamera jag gärna skulle vilja ha, vet ni nån som har det köper jag gärna, inga fantasipriser dock......

*

*

***

Inlagt 2021-03-29 18:44 | Läst 4043 ggr. | Permalink

"Bilarna var förmodligen mer lättmekade med mindre elektronik på den tiden. Fast det krävdes naturligtvis gedigna kunskaper i mekanik. Allmänbelysningen verkar väldigt undermålig men jag antar att man hade punktbelysning där så krävdes. Mycket bra tidsbild och man ser hur obekvämt en mekaniker kunde ha det på jobbet."


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Är det inte en Opel Gevalia, lättrostad?
Svar från Khalad 2021-03-29 22:11
Kanske det! Tack Sven!
Tänk vad bilder blir värdefulla med åren!
- hawk
Svar från Khalad 2021-03-29 22:11
Så är det, tack Håkan!
Fascinerande att det blev så bra trots att belysningen verkar vara rätt klen. Visst har det hänt en del saker och allt var ju inte nödvändigtvis bättre förr. Kontant betalning skulle det visst vara också.
Hälsningar Lena
Svar från Khalad 2021-03-29 22:12
Takfönster gav nog ljuset här, tack Lena!
Fint tidsdokument! Skulle vara intressant att kunna vrida tillbaka klockan och känna och dofta på atmosfären där inne. Den tidens bilar hade ”personliga” lösningar och design och inte som nu, alla plastlådor ser lika ut...

Tommy S.
Svar från Khalad 2021-03-29 22:14
Tack Tommy, dels det, dels fanns ingen elektronik. Nu behövs en dator för att kolla vad som är fel, då tror jag man kom långt med skiftnyckel, skruvmejsel och isoleringsband.....
Hej Björn.
Det här är bara något för mig. Detta är hur många bilverkstäder också såg ut här i DK ända fram till början av sextiotalet. Det var på grund av arbetsförhållandena att jag inte var tillåtet at blive en lärling som bilmekaniker. Det var inte på grund av avgaserna, utan på grund av kylan nere vid golvet - det var inte hälsosamt för min leddegigt/reumatoid artrit. Så det blev kontorsutbildning istället. Men hos en GM-återförsäljare med Opel, Vauxhall och flera amerikanska märken - Chevrolet och Buick som bästsäljare, men Pontiac, Cadillac var också med i programmet.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från Khalad 2021-03-29 22:16
Tack Erik. Sigurd Nilsson, som detta är från, var GM-representant med samma märken. Fast Buick och Cadillac såg jag inte så många i Ludvika.....
Erik Madsen 2021-03-29 22:35
Opel var bästsäljaren och Vauxhall kom på andra plats. Av de amerikanska märkena var det helt klart Chevrolet som var bästsäljande. I 1962, när Buick Skylark kom som ny årsmodell, såldes en hel del här i Roskilde.
Vänliga hälsningar. Erik.
Sten-Åke Sändh 2021-03-30 00:19
Härligt Björn och Erik!

Har tyvärr inga bilder att bidra med men jag jobbade faktiskt på BIVA (tror det var en förkortning för Bilvaruhuset) i Hammarby Fabriksområde en sommar när jag just fyllt 18. Tror det ägdes av OK då. Jag jobbade på leveransserviceavdelningen nere i verkstaden med att göra klar bilarna för leverans. Mycket Opel, Vauxhall, och en del amerikanare såsom Chevrolet och Oldsmobile.

På BIVA fanns även en gör det själv verkstad och där var det livat ibland när "gör det självarna" gått in i väggen med sina projekt. Ofta fick BIVA:s egna meckar assistera när det gått överstyr. Annars var det ett populärt koncept där folk kunde hyra liftar och byta avgassystem själva och en hel del annat samtidigt som man hade tillgång till de reservdelar man behövde över disk.

En kille skulle smörja handbromsvajrana glömmer jag aldrig och började glad i hågen att pumpa in en massa fett i några nipplar han hittade och det tog aldrig stopp - inte ens när fettet började komma ut mellan bromstrumman och bromsskölden. Blev att byta bromsar också :-).

Det var roligt att jobba där även om det bara blev den sommaren. Det kan ju vara så att de inte ville att jag skulle krascha fler av deras nya bilar. Ja jag lindade en ny Opel record runt en av garagets pelare efter att jag varit på en typbesiktning med den söder om staden. Ska meddelas att jag alltid varit e usel bilförare och det berodde nog på att jag alltid tyckt att det varit tråkigt att köra bil. Man kan helt enkelt inte vara så ouppmärksam som jag är när jag kört bil. Jag kör hellre båt och har aldrig heller tyckt att jag behövt äga någon bil men vid sällsynta tillfällen har jag hyrt bil och det har väl heller inte gått helt enligt planerna ibland.

Erinrar mig hur jag skulle till IKEA för att köpa ett kök och hamnade uppe på parkeringshuset av misstag med min Transit-pickup. Den hade ett fyrkantsrörtält på flaket och den bakre ramen hakade i takbjälkarna däruppe vid nerfarten. Bakre ramen fastnade mellan två balkar i taket. Det blev snabbt kö och de började tuta och till slut lade jag bara i 1:an och gasade. När då den bakre ramen i tältet drogs bakåt åkte fyrkantrören ur bakre ramen och hela tältakets alla rört kollapsade då med ett dån ner på flaket. Då sade jag helt kontrollerat till min fru: "Du säger inte ett ord!". Men det här är nog 20 år sedan, så det är kanske preskriberat.
Vilken fin gammal bild! Fint med ljuset som kommer ner genom "belysningen" deras.
Verkligen annorlunda arbetsmiljö på den tiden. Kul att se.

MvH
Johnny
Svar från Khalad 2021-03-29 22:17
Takljus var vanligt i verkstäder, inte bara bilverkstäder. Tack Johnny!
Kolla Classic camera dom har en Robot ll till salu!
Svar från Khalad 2021-03-31 00:24
Tack Stephen, det finns flera på eBay
Bilarna var förmodligen mer lättmekade med mindre elektronik på den tiden. Fast det krävdes naturligtvis gedigna kunskaper i mekanik. Allmänbelysningen verkar väldigt undermålig men jag antar att man hade punktbelysning där så krävdes. Mycket bra tidsbild och man ser hur obekvämt en mekaniker kunde ha det på jobbet.
Svar från Khalad 2021-03-31 00:28
Tack Torbjörn man kom långt med skruvmejsel, skiftnyckel och isoleringsband då! Men arbetsmiljön var inte så kul......
Jättefint tidsdokument. Jag inte låta bli att undra vilka gubbar det var som inte fick några men av sitt jobb.

Hälsningar Jörgen
Svar från Khalad 2021-03-31 00:30
Långt tillbaka, 50 år och mer tror jag alla med tungt arbete fick men av sina jobb innan dom nådde pension, tack Jörgen!
En fin bild Björn. Gamla bilder är viktiga.
Opel Kapitän var den bil som snoddes mest i Aspudden, Den var tydligen väldigt lätt att sno.
Om jag var med? Nej. Musiken hade redan då intresserat mig.. Men jag träffade många av dom kompisarna när jag senare spelade på fängelserna. Där satt dom. Trist.
/ Bengt H.
Svar från Khalad 2021-03-31 00:36
Tack för det Bengt Dom flesta av den tidens bilar var nog lätta att stjäla. Det var förresten bilarna ganska länge vi hade en gammal A900 som andra bil, den fick vi stulen två ggr samma kväll av några ungdomar sombuskörde med den. Förstod jag rätt sa polisen att den kunde man öppna med en kapsyl från en ölburk. Fint att du fick intresse för spelningen :-)