Bilder, tankar och reflektioner jag gärna delar. Både lek och allvar och framförallt mer hjärta än förstånd

FÖR MIG ÄR DET OBEGRIPLIGT......

***

......hur man kan ägna blogg efter blogg  åt att tala om hur fel andra gör när dom fotograferar. För det mesta är det gatufoto som är i fokus. Fel avstånd, fel objektiv, fel utlösarmekanism, för många bilder eller text som inte ska vara där. Över huvud taget är det för många gatufotografer, i andra bloggar är det för många fotografer över huvud taget, definitivt för många som tror  att dom är fotografer. Pictorialister är inte heller så populära, liksom en del annat. För att inte tala om hur mycket för många bilder det är, alldeles för många bilder överallt. 

*

För mig är glädjen i fotandet och gemenskapen på bloggen (och andra medier) viktigare än resultatet, även om jag också försöker lära mig ta bättre bilder allteftersom. I grund tror jag min  innersta drivkraft är att få dela med mig en smula av mitt liv eller mina tankar, det finns mycket jag inte får sagt annars med det begränsade umgänge I och jag har. Och att få dela en smula av sitt liv tror jag är en vanlig drivkraft. Ingen tror väl att vi bara sätter in bilder som är det bästa vi nånsin gjort? Inte många i alla fall.

*

Bilden är tagen vid dagens promenad ute vid S:ta Maria, ungefär kl 16

*

***

Inlagt 2020-01-04 22:23 | Läst 2904 ggr. | Permalink

"Fin bild och tänkvärd text som vanligt. Hälsningar Mats"


(visas ej)

Vad heter Disneyfiguren Kalle A*** i efternamn?
Bra skrivet Björn och fin kvällsbild.Ha de gott :)
Svar från Khalad 2020-01-05 16:22
Tack Joakim, detsamma!
Ha ha Björn det finns så många tyckare när det gäller foto så du borde ha vant dig härvidlag.

Det var värre när jag var med på utställningar då det fanns de som tittade med en min på mig som vad gör du här. Men när jag fick mina plaketter och diplom så kunde jag titta tillbaka.

Jag har blivit härdad av det. Helt klart har alla rätt att tycka om det tillför bilden något. Jag tycker det är lika underligt när man är jury här på fotosidan och skriver att man tycker om en viss bild. Det är väl helheten av blogg som räknas där varje bild inte skall upprepas utan tillföra något...så har jag fått lära mig en gång när jag var med i olika juryuppdrag. Likaså att färg o form stämmer.

Struntar i allt det nu för det skall kännas som en glädje vara här. Just nu känns det så men då och då tänker jag helt sluta med Fotosidan.
Ha go söndag på dig
Gun-Inger
Svar från Khalad 2020-01-05 17:20
Hej Gun Inger, visst finns det! Och alla har rätt att uttrycka sin mening, det enda jag reagerar på är när man gör ner andra, även om ingen speciell pekas ut. Intressant hur du tänker kring bloggarna, du ser dom som en helhet, som en utställning kanske? Varje blogg ger ju ett helhetsintryck, instämmer, även om också jag nog ibland kan säga att jag tycker om en bild mer än dom andra, ha det gott!/ Björn
Gun-Inger Arvidsson 2020-01-05 19:03
Precis en blogg ser jag som en enhet där man vill text o bild skall ge betraktaren något som hör ihop.
Inte för många bilder som är på samma motiv nästan exakt lika ..en anna sak jag gillar mindre bilder i Smolianskystil men vet jag är ensam om det. Då måste betraktaren gå nära inte titta medan de går förbi . Sistnämnda på utställningar. Smaken är som baken har någon myntat. Ha det gott.
Att fritt fotografera, är nog ändå det roliga,. utan regler som hämmar.Resultatet blir ju också bättre är min uppfattning.
/ Bengt H.
Svar från Khalad 2020-01-05 17:21
Instämmer helt :-) / Björn
Håller helt med dig. Även om glädjen att fota är på botten just nu för min del. För min del var det slumpen att det blev bloggen på fotosidan. Det var enklast just då insåg jag. Tror man når ut till fler på fotosidan än om jag haft en egen hemsida. Som du skriver så är det för att berätta om sin vardag eller om tider som varit. Jag tycker nog att man ska illustrera med en bild oavsett om den har med texten att gör eller inte. Själv kommer jag skriva precis vad jag tycker och lägga ut hur många och vilka bilder som passar mig. Är det någon som inte gillar det så är det bara att hoppa över min blogg. Har inte upplevt någon kritik mot mig på fotosidan förutom att jag är en vänsterpajas men det tar jag med en klackspark. Det visar bara hur korkad en del kan vara.
Sten
Svar från Khalad 2020-01-05 17:23
Vi är nog ganska överens tror jag. Och dina bilder har hög klass, dom tittar jag gärna på/ Björn
Och efter att ha beundrat din fina bild med en trevlig komposition (och jag som inte gillar stående format )
fortsätter jag att vara fritidsfotograf helt utan krav..
Mvh/Gunte..
Svar från Khalad 2020-01-05 17:24
Det är bra, tack Gunte, vi ses bloggarna!
Bra där Björn, både ord och vacker bild.
Med vänlig hälsning/per-erik
Svar från Khalad 2020-01-05 17:26
Tack för det Per- Erik, glädjer mig åt din kommentar! / Björn
Vi människor är helt enkelt olika. Gud välsigne allihopa!
Svar från Khalad 2020-01-05 17:29
Det är vi Ragnar! Nu var det inte olikheten jag kommenterade utan nedvärderandet i sig självt........
Hej
Bra text. Om man skriver bloggar om foto så är det hela processen som är kul. Ta bilder är avkopplande. Data behandlingen är ett nöje om man tidigare stått och slaskat i mörkrummet nästan hela livet. Skrivandet är ofta en aha upplevelse.
Sedan uppskattar man kommentarerna här på fotosidan. De flesta är vänliga och uppmuntrande. Några lite mer vassa och utmanande. Flera ser jag som vänner idag och några har jag träffat och uppskattat personligen.
Jag lägger inte ut bilder specifikt i grupper för kritik. Detaljkritik ger mig inget, kanske för jag som gammal gubbe som inte hinner ändra mig och ta om bilden.
Jag uppskattar dina landskapsbilder som Inger ett visst lugn.
Ha det väl
Bob
Svar från Khalad 2020-01-05 17:30
Hej Bob, låter som vi är överens i det mesta :-)
Fin bild och tänkvärd text som vanligt. Hälsningar Mats
Svar från Khalad 2020-01-05 17:31
Tack för det Mats!
Bra text, som jag håller med dig i ! Det 'lustiga' är att det är många som tycker så mycket om t.ex. gatufoto allt som oftast, men som samtidigt aldrig tycks ta några bilder själva från 'gatorna', åtminstone inga bilder tagna nu för tiden.. Man har fastnat i gamla tiders gatufoto.. Jag tror att det var enklare förr, idag kan man mötas av ovilja att fotas på ett annat sätt än förr.. vilket kanske kräver andra tekniker/strategier, för att inte förarga helt enkelt, detta har ju hänt för en del även om jag har klarat mig, men det är nog mycket för den teknik jag använder.. Näe jag håller med Bengt H. det är 'dokumentärfoto' vi ägnar oss åt.. det är roligare dessutom! Där finns inga 'gränser' som så många tyckare gärna vill sätta upp.. som dokumentärfotograf 'på stan' är det bara att fotografera det man vill och när och hur man vill!
Hälsn!
Svar från Khalad 2020-01-05 17:35
Tack Jan! Verkligheten har ju inga genrer, så det borde vi inte behöva heller....... Tror också att det
är som du säger att det kan vara svårare att närma sig någon idag än tidigare, många är på sin vakt idag. Hälsningar!
Du har så rätt och en del inlägg avstår jag från att läsa för det är så tröttsamt med allt tjat om hur det ska vara. Jag skulle aldrig ens våga visa en bild och knysta något om att det skulle vara gatufoto. Det skulle nämligen bli helt fel.
Hälsningar Lena
Svar från Khalad 2020-01-05 17:36
Tack Lena! Och ni har nog roligare saker för er "därnere" än att diskutera på bloggen........Hla det fortsatt bra!
Jag tror det e viktigt att tro på sig sig själv och inte bry sig om vad andra tycker! :)
Å inte bara i fotografi!
Jag kämpar på med mitt svartvita trots att hela mänskligheten förklarar för mig att världen e i färg! ;)
Å för att inte tal om RAW! Det törs jag inte nämna att jag inte använder!
Å så håller jag nog på för mycket med gammal optik mm, för att räknas som riktig fotograf!
Å så fotar jag analogt också!

Men jag trycker det jag gör e kul!
Och känner mig trygg i det!
Trots! :)
/B
Svar från Khalad 2020-01-05 16:01
Hej Bengt, jag tycker precis som du i allt du säger här! Att den ena kör i färg, den andra i svartvitt, den ena i RAW och den andra i jpeg, det är ju precis som det ska vara. Och att var och en gör det hen tycker är roligast. Och att var och en är envis med sitt är ju också ok, åtminstone om du frågar mig. Och så klart ska man tro på sig själv och det man gör. Men det var inget av detta jag vände mig mot i min blogg, det enda jag vände mig mot är vad jag uppfattar som ett ganska envist klagande på dom som gör annorlunda än du. Ett slags förminskande liksom.
Själv tycker jag färg är roligast ena dagen, för att nästa dag tycka svartvitt är ju något extra. Och jag ställer mig ofta frågan om det är värt allt extra arbete med att jobba i RAW. Och jag visar gärna mina gamla analoga bilder och tycker att, jomenvisst, det är något extra med film. Jag vill inte välja sida, jag vill vara flexibel. Men det är jag det och varken mer rätt eller mer fel än någon annan väg. Jag uppskattar att du kommenterar bloggen! Många hälsningar/ Björn
Hej Björn.
Jag läsar nästan alla blogginlägg. Särskilt här under vintersäsongen när jag inte kommer ut så mycket.
I efterhand har jag en handfull kommentatorer som jag bara undviker att gå i "dialog" med. Även det i mellan kan vara svårt he he.
Jag tror att vi båda är överens om många saker om fotografering och användning av bloggen.
Med många vänliga hälsningar och ha det bra.
//Erik//
Svar från Khalad 2020-01-05 17:37
Tack Erik, uppskattar alltid dina kommentarer!
Håller med dig till 100%. Just detta att nedvärdera vad andra gör och varför är ett otyg. Man kan givetvis försöka förklara varför man själv gör som man gör, men då utan att peka finger åt andra. Det var länge sedan jag skrev om fotografi helt enkelt därför att jag tycker att det är ett ganska trist ämne att skriva om. Däremot är jag ju bildintresserad och försöker vara öppen med vad jag tittar på och tar till mig.

Om man ser bilder som inte "stämmer" med hur man själv fotograferar kan det vara betydligt mer fruktsamt att ställa sig frågan: Varför väljer fotografen att ta och presentera bilden på det sättet? Än att ryggmärgsreagera att "detta är fel". I det senare fallet cementerar man sin egen idé, men i det första kan man förhoppningsvis lära sig något.

Ha det fint! Och tack för ett intressant inlägg.
/Affe
Svar från Khalad 2020-01-05 17:40
Hej Alf, tack för intressant kommentar! Vi är ju som vanligt helt överens :-) Hälsningar!
Hej. Klokt skrivet. Samtidigt är det väl lite av meningsskiljaktligheterna som gör att det lever lite mer bland bloggarna. Den eviga diskussionen om vad som är rätt och fel. Och ibland blir det lite av löjets skimmer när rätt och fel går ner på teknikaliteternas finlirsnivåer. Men man får ha tålamod :-)
Sen finns det lite tråkiga tendenser om vad som är rätt och fel i åsiktsfrågor som inte är direkta fotografiska spörsmål, och vad som får sägas eller tyckas?
Men tack för att du jobbar på med fint bildsatta bloggar om både ditt och datt, stora tankar och tankar från det "lilla hjulet".
Ha det gott / Gunnar S
Svar från Khalad 2020-01-05 21:32
Hej Gunnar, det är såklart inget fel att vi tycker olika, tvärtom. Som du säkert förstod var det inget inlägg om gatufoto heller. Tackar också för mycket vänlig ord :-) ! Hälsningar/ Björn T