Mångfald

Dagens bostadsbrist framför allt i storstäderna ställer inte bara krav på att ta fram nya bostäder på kort tid och till lågt pris, det handlar även om gränssnittet mellan byggda miljöer och den sociala utvecklingen. Bostadssegregeringen blir allt tydligare i de stora städerna vilket även avspeglas i priserna för bostäder. Genom förtätning på rätt sätt och med god planering vid skapandet av nya bostadsområden och stadsdelar kan vi bidra till att bygga social sammanhållning, vilket nog är en förutsättning om vi skall vända dagens trend.

Inlagt 2017-06-02 02:07 | Läst 1237 ggr. | Permalink
Jag tror även att en väl utbyggd kollektivtrafik, kan göra så alla inte "behöver" bo mitt i sta'n!
Det blir litet trångt då liksom, både med att kunna röra sig, grönområden, service, transporter, skolor osv, osv.
Även om många arbeten finns i Stockholmsregionen, så tar tex Regionaltåget från Gnesta till Sth C 45 minuter! Å det e nära! (Pendeltåg Gnesta till Sth visserligen 70 minuter, men ändå ganska överkomligt tycker jag)
Tror det här är framtiden. Kalla det för sattelitstäder. :)
/B
Svar från Turbo56 2017-06-02 10:22
Tack Bengt, absolut kollektivtrafiken och framför allt tunnelbanan är väldigt viktig.
En utveckling med Hubbar långt bort från centrum kan var en del i utvecklingen, bara det inte blir nya utanförskapsområden, social integration är viktig.
Det finns fortfarande "sår" i staden söm med fördel skulle kunna användas, för några år sedan arbetade jag tillsammans med en arkitekt fram ett förslag till överbyggnad av centralbangården i Stockholm, i projektet ingick även studier för överbyggnad ända upp till Karolinska, projektet gick under namnet "Vision Västra City"
Trevligt motiv! Snyggt med Din svartvita teknik.
Småhusbebyggelse utanför städerna och motorvägar stjäl åkermark och naturområden. En stor stad med höga hus är mest effektiv när det gällar boende, energi, vatten, avlopp, vattenrening och kommunikation. Detta är dock en utmaningen för arkitekter och politiker att skapa en bra stadsmiljö.
Svar från Turbo56 2017-06-02 20:26
Tack Wolfgang, ja det finns fördelar i stadsstaden, det är lättare att utnyttja kollektivtrafik bra och slippa onödig biltrafik. Naturligtvis finns det även nackdelar och det innebär stora utmaningar för stadsplanerare.
Fin bild, kan man kalla förtätning. Det är bra om man bygger billiga bostäder som folk utan tillgångar kan ha råd att bo i. Men som sagt bara man inte gör om samma misstag som under miljonprogrammets dagar med segregation och alienation som följd.
😀
Svar från Turbo56 2017-06-02 20:29
Tack Hans-Åke, du nämner precis det som är risken, att man bygger nya områden dit de som inte kan ordna bostad på annan ort flyttar, med stor risk för utanförskap och segregation.
Att ta fram tillräckligt antal nya bostäder "på kort tid och till lågt pris" må vara hur önskvärt som helst men är nog just ett önsketänkande. Jag har inget enkelt förslag till lösning men vet ju hur många hus som står tomma i mellansvenska småstäder där befolkningen länge varit på väg neråt. En medveten satsning på att utveckla industri- och aaffärsverksamhet som etablerar sig på "landsbygden" genom tex lägre beskattning och lägre arbetsgivaravgifter är också något som tar tid men som skulle kunna bromsa utarmningen av landsbygden på sikt och minska trycket på storstäderna. Titta på Norge, det går ju faktiskt. Fin bild på mysig stadsmiljö men så fritt och oreglerat skulle man väl knappast kunna bygga här hemma?/ Björn T
Svar från Turbo56 2017-06-02 20:39
Tack Björn, torget på bilden ovan är väldigt osvenskt men inbjudande, med mångfald avser jag både byggande och integration. De idéer som du nämner ställer krav på våra folkvalda politiker som måste tänka utanför traditionella ramar och partiprogram, klarar de det? I Norge anstränger man sig för att befolka hela landet och lyckas ganska bra, men kanske till ett högt pris.
Just på kort tid och till lågt pris är en stor risk, vi kan ställa till det ännu en gång.
Jaaa du - "på kort tid och till lågt pris" går väl att säga men knappast att göra. Sverige byggde 40 000 bostäder om året för 100 år sen. Med sociala bostadspolitiken blev det fler och hyrorna överkomliga. Den avskaffades slutligt kring 1995. Utan social bostadspolitik blir det knappast fler. Utom kanske just nu då väldigt många är fullständigt fartblinda.

Och så finns vantron att städer som den du visar inte var planerade. Veronas byggnadsstadga finns bevarad, den var extremt detaljerad på medeltiden.

Vad blev det av överdäckningen? Jag tyckte det var intressant och borde kunna bidra till mycket bättre stadsmiljö, men vanskligt från säkerhetssynpunkt och utan flexibilitet för ändrade spårdragningar. Vad stupade projektet på?
Svar från Turbo56 2017-06-02 20:53
Tack Måns, när jag började som konsult på 1970-talet byggdes stora bostadsområden runt Stockholm, jag arbetade själv med utbyggnaden av Kista.
Våra krav på god standard har gjort så att priserna skjuter i höjden, man kan bygga något billigare och om man gör det centralt så kommer bostäderna att bli eftertraktade i alla fall.
Du nämner Verona, det finns även många andra städer som ser oplanerade ut men i själva verket är välplanerade.
Vision Västra City, projektet lades på is eftersom Järnhusen som drev projektet först måste säkerställa finansiering innan start samt att detaljplanen måste fastställas. Samtidigt med vårt projekt pågick även ett projekt med mål att planera framtida spårförläggning, det projektet är fortfarande ej avslutat. I vårt projekt planerade vi grundläggningen så att spåren skulle kunna läggas om senare, så det tog vi hänsyn till. Vi tog även hänsyn till risk för terroristbrott och påkörning av en enskild pelare vilken skulle kunna gå till brott utan att del av byggnad skulle rasa.
Något liknande projekt kommer säkert att genomföras i framtiden.
Måns H 2017-06-02 22:58
Tack för info om överdäckningen. Genomtänkt. Borde genomföras.

Visbys medeltida stadsplan var också väldigt styrande. Mellan långgatorna gick gränder på exakta intervaller. De flesta är kvar men några igenbyggda. Man hade kommunalt VA redan på medeltiden, inte fullt utbyggt men det leddes vatten uppifrån och ner och avlopp ner mot det som nu är Almedalen.

Jag hade turen att ha kanonbra politiker i byggnadsnämnden på Gotland. Självständiga kulturpersonligheter. Länsstyrelsen var missnöjd med oss. Vi släppte fram småhus på landet i stället för att baxa ihop folket i stan. Vi kallades upp till regeringskansliet för att läxas upp. Civilministern Svante Lundkvist lyssnade dock noga på vad gotlänningarna sa. Och sen även S-ledamoten (som satt i partiets VU) intygat att "så här tycker vi allihop" så fick vi fortsätta.

Att bygga billigare betyder väl i dagens marknadsstyrda ekonomi bara att byggarna kan ta ut högre vinster. Dom har inget intresse av att tillhandahålla hyresbostäder till hyror som gör bostadsrätterna svårsålda.