Mångfald
Dagens bostadsbrist framför allt i storstäderna ställer inte bara krav på att ta fram nya bostäder på kort tid och till lågt pris, det handlar även om gränssnittet mellan byggda miljöer och den sociala utvecklingen. Bostadssegregeringen blir allt tydligare i de stora städerna vilket även avspeglas i priserna för bostäder. Genom förtätning på rätt sätt och med god planering vid skapandet av nya bostadsområden och stadsdelar kan vi bidra till att bygga social sammanhållning, vilket nog är en förutsättning om vi skall vända dagens trend.
Inlagt 2017-06-02 02:07 |
Läst 1238 ggr. |
Permalink
Det blir litet trångt då liksom, både med att kunna röra sig, grönområden, service, transporter, skolor osv, osv.
Även om många arbeten finns i Stockholmsregionen, så tar tex Regionaltåget från Gnesta till Sth C 45 minuter! Å det e nära! (Pendeltåg Gnesta till Sth visserligen 70 minuter, men ändå ganska överkomligt tycker jag)
Tror det här är framtiden. Kalla det för sattelitstäder. :)
/B
En utveckling med Hubbar långt bort från centrum kan var en del i utvecklingen, bara det inte blir nya utanförskapsområden, social integration är viktig.
Det finns fortfarande "sår" i staden söm med fördel skulle kunna användas, för några år sedan arbetade jag tillsammans med en arkitekt fram ett förslag till överbyggnad av centralbangården i Stockholm, i projektet ingick även studier för överbyggnad ända upp till Karolinska, projektet gick under namnet "Vision Västra City"
Småhusbebyggelse utanför städerna och motorvägar stjäl åkermark och naturområden. En stor stad med höga hus är mest effektiv när det gällar boende, energi, vatten, avlopp, vattenrening och kommunikation. Detta är dock en utmaningen för arkitekter och politiker att skapa en bra stadsmiljö.
😀
Just på kort tid och till lågt pris är en stor risk, vi kan ställa till det ännu en gång.
Och så finns vantron att städer som den du visar inte var planerade. Veronas byggnadsstadga finns bevarad, den var extremt detaljerad på medeltiden.
Vad blev det av överdäckningen? Jag tyckte det var intressant och borde kunna bidra till mycket bättre stadsmiljö, men vanskligt från säkerhetssynpunkt och utan flexibilitet för ändrade spårdragningar. Vad stupade projektet på?
Våra krav på god standard har gjort så att priserna skjuter i höjden, man kan bygga något billigare och om man gör det centralt så kommer bostäderna att bli eftertraktade i alla fall.
Du nämner Verona, det finns även många andra städer som ser oplanerade ut men i själva verket är välplanerade.
Vision Västra City, projektet lades på is eftersom Järnhusen som drev projektet först måste säkerställa finansiering innan start samt att detaljplanen måste fastställas. Samtidigt med vårt projekt pågick även ett projekt med mål att planera framtida spårförläggning, det projektet är fortfarande ej avslutat. I vårt projekt planerade vi grundläggningen så att spåren skulle kunna läggas om senare, så det tog vi hänsyn till. Vi tog även hänsyn till risk för terroristbrott och påkörning av en enskild pelare vilken skulle kunna gå till brott utan att del av byggnad skulle rasa.
Något liknande projekt kommer säkert att genomföras i framtiden.
Visbys medeltida stadsplan var också väldigt styrande. Mellan långgatorna gick gränder på exakta intervaller. De flesta är kvar men några igenbyggda. Man hade kommunalt VA redan på medeltiden, inte fullt utbyggt men det leddes vatten uppifrån och ner och avlopp ner mot det som nu är Almedalen.
Jag hade turen att ha kanonbra politiker i byggnadsnämnden på Gotland. Självständiga kulturpersonligheter. Länsstyrelsen var missnöjd med oss. Vi släppte fram småhus på landet i stället för att baxa ihop folket i stan. Vi kallades upp till regeringskansliet för att läxas upp. Civilministern Svante Lundkvist lyssnade dock noga på vad gotlänningarna sa. Och sen även S-ledamoten (som satt i partiets VU) intygat att "så här tycker vi allihop" så fick vi fortsätta.
Att bygga billigare betyder väl i dagens marknadsstyrda ekonomi bara att byggarna kan ta ut högre vinster. Dom har inget intresse av att tillhandahålla hyresbostäder till hyror som gör bostadsrätterna svårsålda.