Reflektioner och upplevelser
Långsamma bilder även från Gnesta
Jag skrev ju ett blogginlägg förra veckan med titeln "Långsamma bilder". Nu upprepar jag mig, men med helt andra motiv, framförallt mer närgångna. Med långsamheten menade jag i förra inlägget att jag satte ett gammalt manuellt objektiv på en digital kamera och alltså ställer in skärpan manuellt. Antingen använder jag skärpeskalan på objektivet eller förstorad bild i sökaren. Ingen elektronisk hjälp med fokusindikering eller liknande. Det blir i alla fall lite långsamt.
Jag börjar med ett gäng herrar som hängde vid lastbryggan i lördags.
Varför gör jag då så här? Roligare till exempel. Och långsammare, där jag inte ser långsamheten som ett hinder eller en nackdel utan som något som ger en annan upplevelse. Kanske ska jag också lägga till omväxling, det får ju inte bli tråkigt, fotograferandet måste vara roligt, tycker jag. Variation är då en väg till nöjsamheten i plåtandet. Jag har en gammal amerikansk bok någonstans i en bokhylla: "Photography for the joy of it" om jag minns rätt. Ett bra motto.
En fotosideprofil i profil. Även en god representant för det långsamma nattliga fotograferandet. Jämfört med det är min långsamhet fortfarande blixtsnabb.
Affe.
En DN-profil, nästan i profil. Han kan väl då få vara en god representant för det uthålliga fotograferandet, med tanke på hur länge han har fotograferat Stockholm.
Lars Epstein
Objektivet jag använde till alla bilderna i det här inlägget är ett MD Rokkor 45 mm/2.0. Kameran en billig Panasonic G2. Det ger inte bara lite långsamhet, det ger ju också lite variation i fotograferandet att inte ha exakt samma utrustning jämt. Omväxling förnöjer, heter det ju. Ju roligare desto bättre. Men man kan ju också vända på det: Ju bättre desto roligare. Då är det bara frågan om bättre eller roligare är viktigast... En ytterst personlig fråga.
Jag fotograferar så länge det är roligt...
Nestorn när det gäller bildskapande, Bernt Carlzon, fick bli skarp i det här skärpedjupstetet ...
... eller var det bara en skärpedjupslek?
Goda representanter för bildtittandet?
Martin och Ewa studerar Kurt Nords "CD-bilder". Han har bloggat om dem i sin egen blogg.
Eftersom tjejen på reklamen hade försökt klä sig i samma färger som Ewa tyckte jag att jag behövde ta en bild på färgkoordinationen.
Thomas höll på att plocka ner sina bilder och det blev en paus i nerplockandet för en stunds samtal. Han undrade om det gick bra att ställa in skärpan manuellt med min kamera. Jag svarade att hans skäggstrån var skarpa i sökaren, och så tog jag bilden.
Thomas Meldert.
Efter det här långa inlägget behövs nog en fikapus. Varför inte i Gnesta.
SLUT
.
Vyer från en bänk och några små tankar
Jag kom alldeles för tidigt dit jag skulle så jag letade rätt på en kyrkbänk och satte mig där och läste tidningen. När tidningen var slut hade jag tid över och tittade mig omkring och tänkte jag skulle fånga vad jag såg från bänken där jag satt. Jag hade ju min lilla kompakt med mig.
Det var alltså inte en bänk inne i kyrkan jag satt på, utan en parkbänk utanför kyrkan.
Vyn rakt fram där jag satt, med maximal vidvinkel (motsvarande 24 mm). Den stängda kyrkporten syns uppe till vänster, den stängdes samtidigt som jag satte mig ner.
Jag tyckte att motivet hade mer att ge än den första överblicksbilden, men samtidigt hade jag bestämt mig för att sitta kvar på bänken och inte gå omkring för att ta bilder.
Jag ändrade brännvidden till ungefär motsvarande ett normalobjektiv, och fick då ett mer tilltalande utsnitt, tyckte jag. Någonstans här (i tiden alltså, platsen ändrades ju inte mer än vad jag kunde justera genom att flytta baken på bänken) upptäckte jag korsets betydelse för bilden.
Plötsligt fick jag ett besök av den lokala faunan och passade på att inkludera även dem i bilden.
Jag minskade även utsnittet genom att väja brännvidd som en lång normal eller ett mycket kort tele.
Jag hade också spanat in trädens sköna former i bakgrunden och även de fina fasaderna där bakom så jag valde kamerans längsta brännvidd (som inte är så stor) och fick då följande bild av min utsikt.
Den vy stämmer nog bäst med vad jag såg när jag satt där, inte rent optiskt alltså utan mer hur mina sinnen såg och upplevde.Men ända fram nådde jag alltså inte.
Några timmar senare
Jag skulle ju hem också lite senare om aftonen när ljuset börjat blåna. Jag återvände inte till soffan utan tog en rakare väg till tåget. Där jag gick var det tydligt hur nerfallet från träden satt färg på gatumiljön.
Det går i och för sig att fånga det i svartvitt också och även det kan bli snyggt, men kanske lite färglöst.
Alltså fortsatte jag i färg.
Här får jag ju erkänna att jag dragit lite mer än normalt i mättnadsspakarna för att få fram det jag upplevde när jag gick där.
Eftersom det är OS-tider nu tog jag även en "Heja Sverige"-färgad bild. Det blå aftonljuset fick bli ännu blåare.
Återställer färgbalansen lite, med en mer neutralt färgad bild.
Samsung EX1
.
På besök hos Claes
Jag var på besök i Svea Ingenjörsregementes gamla lokaler idag, och det var svårt att känna igen sig, för det är länge sedan jag tillbringade några veckor av min värnplikt där. Nu har de parkerat Claes i ett gammalt garage där så jag gjorde mig ärende dit.
Han hade enkelrum, och egen utgång till gården, så det är ganska fint numera. Personalen verkade trevlig, en massa unga damer.
Claes i sin cell sitt enkelrum. Lite snurrig blev han till och från, och han sover gärna då och då, men verkade ganska pigg. Efter omständigheterna väl, som det heter. Jag hade med mig en bok om gamla järnvägar i västra USA:s bergtrakter för att pigga upp honom med, och vi pratade en del gamla järnvägsminnen.
Efter en stund gick vi till matsalen för att få lite fika, och då kom hans 90-åriga pappa incyklande efter en tur tvärs genom stan. Bl.a. hade han cyklat hela Drottninggatan och tyckte det var mycket folk där. Hurtigt för den åldern tyckte jag.
Pappa dricker sig otörstig och Claes läser kartan. Jag lämnade dem så efter ett trevligt besök.
.
Fotografer i samtal, vad snackar de om?
(När de är i Gnesta, alltså)
Jag smög omkring i Gnesta igår med min lilla kamera i handen och ett naturligt motiv var fotografer, för det var det gott om. Jag håller ju fortfarande på att vänja mig vid den nya kameran och vimmelfotografering hade jag inte prövat förut med den, på sin höjd enstaka människor. men mest stillastående motiv som kyrkor och landskap.
Lite vimmelfotograf i fotografvimmel var jag alltså i går med Samsung EX1.
Två riktiga mörkrumsrävar samtalade vid godsmagasinets lastbrygga, Alf (Affe) Johansson och Nils Bergqvist. Får jag gissa att samtalet bitvis var ganska ytligt? Men då handlade det om papper och papperskvaliteter, för ytliga i sitt fotograferande är de inte.
Lastbryggan är bra för att hänga bilder, eftersom taket ger ett bra regnskydd (även om det inte behövdes den här dagen), men samtalsställningarna kan bli lte ovanliga när en del står uppe och en del nedanför. Tur att Staffan är lång (för jag tror att det är han som står nedanför).
Samtal, eller står de bara och snackar...
Vid kameraloppisen snackades det också och kändes på grejor.
Undrar om de pratar om kameror? Jag vet inte, jag tjuvlyssnade inte.
Utspridd konversation?
Om jag också kliver ner, ser samtalet mer samlat ut.
Peter , Lars och Affe. Säter + 2 x Stockholm.
Här pratades det kameror. Det minns jag för jag deltog själv på ett hörn.
Just här handlade samtalet om uppgradering av den nya Olympusen via nätet. Olle till vänster gillar bäst gamla kameror, "sådana det är roligt att fotografera med".
En del höll sig kvar även när allt var över. Bilderna är redan nertagna från godsmagasinet.
Peter från Säter och Ewa från Sollentuna har lite eftersnack, men det var inte lika allvarligt som deras miner.
När allt är över finns ingen att prata med ...
Pratar för sig själv (eller fanns det någon utanför bilden?).
Tack för den här gången, hoppas samtalen fortsätter.
.
När jag kom till Gnesta...
... någon sorts preludium?
... var inte allt klart.
Bengan själv var i spikartagen.
Lars Epstein hade också hammare.. .
och Micke Berg skriver något viktigt.
Det gäller att få upp bilderna ...
... men vilka ska man välja?
Där fotografer finns...
... fotograferar fotografer fotografer som fotograferar fotografer som fotograferar fotografier.
Allt är ok!
Och, eftersom många var nyfikna på min kamera: Det är en Samsung EX1, en sådan som reas just nu.
.