En kväll med Henri Cartier-Bresson
I nästa nummer av Fotosidan Magasin skriver vi om den växande trenden att samla fotografi och fotoböcker. Vi har bland annat besökt en samlare med vintage-kopior från mästaren Henri Cartier-Bresson.
Att sitta i ett mysigt vardagsrum och prata om de bästa fotograferna och dessutom få se deras egna originalkopior är en högre form av njutning för den som är intresserad av fotografi.
Jag och reportern Peter Wiklund fick fingranska bilder som Henri Cartier-Bresson tagit under befrielsen av Paris under Andra världskriget. På baksidan fanns HCB:s stämpel och ett nummer som indikerar vilken exponering på vilken filmrulle det rör sig om. Den här samlaren har specialiserat sig på gamla orginalbilder som är kopierade kort efter att bilderna tog. Detaljer som anteckningar på baksidan av kopiorna är extra krydda som gör fotografen mer närvarande.
Samlaren höll den något okände dansken Keld Helmer-Petersen som en stor favorit tillsammans med svenske Sune Jonsson. Vi fick se små askar, ca 15x15 cm stora, med tio fotografier i varje som Keld Helmer-Petersen producerat. Bilder av industrier och stadslandskap med extrem kontrast och en finish som är förstklassig. Imponerande.
Keld Helmer-Petersen gav 1948 ut boken 122 Farvefotografier som anses vara den första färgfotoboken. Alltså före William Eggleston som anses som en färgpionjär.
Det ryktas att Keld Helmer-Petersen ska ställa ut på Fotoantikvariatet i Stockholm inom kort.
Att samla fotoböcker är ofta steget innan att samla fotografier. Till artikeln har vi intervjuat en fotobokssamlare som har 7000 fotoböcker katalogiserade i sitt eget bibliotek samt andra intressanta personer.
Två av de mest betydelsefulla svenska fotoböckerna. De går att få tag på för några tusen styck i förstaupplaga.
Och vi får se om fotografisamlandet växer även i Sverige,
tycker det har varit litet segt tidigare.
/B