Centergren Photography
Flera år efter den stora branden i Tyresta.
Sitter och går igenom bilderna på hårddisken och får syn på denna från Tyresta Nationalpark. Skogen brann här 1999 och en frostig höstdag flera år senare tog jag en fotosväng hit och tog den här bilden. Skogen kändes nästan lite kuslig.
Det kommer ta väldigt lång tid innan skogen blir som den en gång var.
Hej så länge!
En vandring i solen
Underbart att vandra i solen runt lunchtid i Stockholm idag - det tycker både folk och fä.
Och stadshuset fick en ny "krona" dagen till ära. :)
Hej så länge!
Dag 345 Ställtid
Ställtiden mellan fritid och arbetstid. Människor i tyst väntan på bussen i gryningen. Lite frusna och det känns som om många inte riktigt har gnuggat sömnen ur ögonen.
Tidigt i morse.
Här har det bestämt varit ett stort kalas. ;-) Det får bli dagens bild 11 december.
Hej så länge!
Dag 335 Första december - Adventskonsert och Salong CFF 2018
Adventskonsert i Stadshuset i kväll får bli dagens bild 1 december.
Tidigare i dag var jag på Vernissage - Salong CFF 2018 - Centrum för fotografis årligen återkommande utställning. Här deltar ett 150-tal medlemsfotografer i utställningen som visar en mångfald av bilder som även finns till försäljning.
Här hänger Lilleman bland celebriteter. :-)
Bokförsäljning.
Kul att prata med fotovänner!
Trevlig lördag på er alla!
Dag 306 Mysteriet med Sankt Eriks huvud.
I Gyllene salen högt under taket finns Sankt Erik i mosaik- utan huvud. Det har förbryllat en del. Varför är han utan huvud? Har man missbedömt takhöjden när man gjort mosaiken? Förmodligen är det så. Det är många som undrat under årets lopp hur Sankt Erik skulle se ut - med huvud.
Sankt Erik utan huvud får bli dagens bild 2 november.
Det var i januari 1921 som arkitekten Ragnar Östberg la fram förslaget att Gyllene Salen skulle kläs med glasmosaik. Han bad konstnären Einar Forseth att göra skisser på hur Gyllene salen skulle kunna se ut i guldmosaik. Mosaikverkstaden Firma Puhl & Wagner, Gottfried Heinersdorff i Berlin anlitades sedan för uppdraget att tillverka mosaikerna. Prislappen för hela mosaikarbetet landade på 345.000kr. En hisnande summa på den tiden.
Hur gick själva arbetet med mosaikerna till?
När en konstnär skulle framställa en bild som skulle utföras i mosaik gjorde han först en skiss vilken sedan överfördes på kartong. För Gyllene salens del berättar Forseth att mosaikskisserna först förstorades till halv skala. Därefter utfördes de i full storlek. Naturligtvis tillverkades de väldiga bilderna i utsnitt i stora pappersrullar.
Den vanliga tekniken att montera mosaiker på väggen där varje sten placerades direkt i väggytans puts ansågs vara för dyrt och långsamt. I stället användes en annan metod. Skisserna/ritningarna kalkerades på kartong och på denna kopia klistrades mosaikbitarna med framsidan mot papp, alltså i en spegelvänd bild. Utsnittet trycktes in i väggen med pappen utåt. Därefter tvättades det täckande papplagret bort och mosaikbilden framträdde rättvänd. Det gick åt ungefär 15 miljoner mosaikbitar till Gyllene salen. En hel del alltså!
Vad hände med ritningarna sedan?
Ritningarna/skisserna till mosaikerna trodde man inte fanns bevarade. De återfanns 2016 i ett utrymme under stadshuset. 15 dammiga stora papprullar i skala 1:1 som inte sett dagens ljus på över hundra år rullades ut i Blå Hallen – jag var där och fick se dem live. Det var en otrolig upplevelse!
Det var så spännande att få se första rullen som rullades ut på golvet av en konservator. (2017)
Originalritningen av Mälardrottningen i skala 1:1
Mosaiken av densamma.
Fler ritningar.
Men nu undrar ni kanske om originalritningen på själva Sankt Erik fanns kvar? Javisst! Här är han! Ser han inte lite elak ut? :)
Så här skulle han sett ut på väggen - med huvudet i behåll. :)
I stället för så här.
Hej så länge!