Jag fotograferar livet runt mig och det jag ser på min väg. Dokumentarisk - reportage - situationer. Candid - Snapshots - Gatumiljö.

Roskilde-bloggen # 2828: Kommentarer m.m.

Roskilde, den 13. februar 2024.

Blogg/dagboksanteckningar - inget foto pga fotopaus. Ser fram emot april.

När fotopauserna blir för långa kan det uppstå många olika reaktioner hos oss.

Vissa griper (av uppenbara skäl) att gå igenom fotoarkiven. Vissa börjar skriva inlägg om andra saker än fotorelaterade ämnen.

Jag läser alla blogginlägg och kommenterar många av dem – precis som jag också alltid svarar på de jag får.

Under mina fotopauser faller jag ibland för att undra över olika saker här i bloggmiljön. Naturligtvis kan jag välja att hålla det för mig själv eller så kan jag säga/skriva om det offentligt - bla.:

MÅSTE man svara på alla kommentarer och til ALLA medlemmar ?

Det är helt naturligt att vissa speciella relationer uppstår bland medlemmarna och några har träffat varandra IRL. Andra har upptäckt några gemensamma intresseområden eller lite sympati här på FS, jag är en av dem. Jag kommenterar ibland inlägg från vissa medlemmar som jag inte alltid kommenterar. Om ämnet är något som jag tror mig ha lite  kvalificerad kunskap om :-) Men det är inte alltid jag får svar – även om jag skrivit en fråga i min kommentar.

Nu skrev jag det och jag fortsätter som jag alltid har gjort – oavsett svar eller inte :-)

Mvh. Erik.

PS: Jag tror att jag har skrivit om det här förut. Så nu får det räcka :-)

Inlagt 2024-02-13 14:36 | Läst 857 ggr. | Permalink

"Jaha du Erik: "Codex för Fotosidan"... :-) Jag avger ganska mycket kommentarer till en god spridning av bloggar, men jag gör det bara när jag tycker att jag har något att kommentera. Jag kör alltså inte efter principen: "Jag skrubbar din rygg, så skrubbar du min". På min egen blogg besvarar jag alla kommentarer. Jag tycker att det är en artighetsfråga. Jag kommer ihåg för evigheter sedan, när jag gick i realskolan. Vi hade en gammal lektor i svenska - och när vi grabbar mötte honom på stan, så lyfte han sirligt på hatten. Jag tyckte alltid att det var lite snopet att jag inte hade någon hatt att lyfta på."


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Tycker inte man behöver kommentera samtliga bloggar på FS, man får välja de som ligger närmast hjärtat. Dock god ton av bloggskrivaren att svara på de kommentar som han/hon får. I vissa fall kan man göra det som ett generellt svar till alla om svaren skulle bli för likartade

Just nu regnar det inte 😊
Svar från Erik Madsen 2024-02-13 15:28
Hej Peter D.
Nej, det är inte det jag skriver heller - att man måste kommentera ALLA. Men om det kan förväntas att man får SVAR på de kommentarer man så skriver.
Vänliga hälsningar. Erik.
PS: Her skinner solen lidt ind imellem - 6 + grader.
Jaha du Erik: "Codex för Fotosidan"... :-)

Jag avger ganska mycket kommentarer till en god spridning av bloggar, men jag gör det bara när jag tycker att jag har något att kommentera. Jag kör alltså inte efter principen: "Jag skrubbar din rygg, så skrubbar du min".

På min egen blogg besvarar jag alla kommentarer. Jag tycker att det är en artighetsfråga.
Jag kommer ihåg för evigheter sedan, när jag gick i realskolan. Vi hade en gammal lektor i svenska - och när vi grabbar mötte honom på stan, så lyfte han sirligt på hatten. Jag tyckte alltid att det var lite snopet att jag inte hade någon hatt att lyfta på.
Svar från Erik Madsen 2024-02-13 15:33
Hej Peter H.
Jag var i förväg medveten om din ståndpunkt i detta.
Fin berättelse om din lektor :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Själv tackar jag och svarar väl på alla kommentarer
(hoppas jag) men det går inte att kommentera alla fotografer.
Oftast kommer orden automatiskt vid första titten, ibland
kommer dom vid senare tittar. Man vill ju ha något så när vettigt att säga och inte bara upprepa sig. Ibland bara skämta till det lite snällt med glimten i ögat ;)
Har varit lite stillsamt några dagar, finns ju trots allt ett liv utanför FS också :)
HaD/Gunte..
Svar från Erik Madsen 2024-02-13 16:08
Hej Gunte - tack för dina kommentarer.
Håller fullständigt med.
Nej, vi varken kan eller måste kommentera ALLA inlägg. Det tycker jag inte heller.
Jag uppskattar dina kommentarer med glimten i ögat - fortsätt med det.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Jag kommenterar så mycket jag hinner, jag försöker tacka för dom kommentarerna jag får samt besvara om jag får några frågor. Jag har inte alltid så mycket tid då, så ibland är jag mest glad om jag hinner få upp något inlägg i bloggen.
Svar från Erik Madsen 2024-02-13 16:19
Hej Morgan - tack för dina kommentarer.
Jag vet att du gör och känner på samma sätt om detta.
Jag kollar då och då "mottagna kommentarer" på "min sida" för att se om jag har missat några at besvara.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Naturligtvis så svarar man på de kommentarer man fått, jag håller med om att det är en artighetsfråga. Jag tycker att det är pinsamt om jag missat att svara någon. Ibland när det kommer en kommentar på ett svart man skrivit har jag missat den och det är slarvigt. KOmmenterar blir lite blandat och oftast är det för att jag har fastnat för en bild. Jag brukar inte kommentera inlägg som saknar bilder, men den här är ett undantag för jag vet att du inte kommer ut förrän det blir vår och jag kan förstå frustrationen.
Hälsningar Lena
Svar från Erik Madsen 2024-02-13 18:44
Hej Lena - tack för dina kommentarer - även om jag inte hittade ett foto som matchade texten.
Självklart är du väluppfostrad och agerar på det sättet också.
Jag bläddrar ibland igenom "mottagna kommentarer" för att se om jag har missat några.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Diskussionen om detta med att svara på alla kommentarer eller inte kommer jag ihåg att den var aktuell även innan jag gjorde ett uppehåll med bloggandet på fotosidan. Man får väl försöka ta sedan dit man kommer och här på fotosidan svarar de flesta på kommentarer så ock jag. Men ibland kan man låta bli av något skäl tycker jag och det är om man inte vill ha en diskussion om det man skrivit. Man ger ju som regel uttryck för sitt eget subjektiva tyckande och andra kan tycka annorlunda och ibland blir tonläget onödigt högt och då kan det kanske vara bättre att strunta i att svara. Sedan detta med att blogga om annat än fotografi. Jag kollade det med David tidigare innan jag lämnade fotosidan förra gången och det finns inget "förbud" mot detta så länge an håller sig inom anständighetens gränser, det är alltså fritt att skriva om sådant som man anser angeläget.

Det enklaste är ju att helt enkelt strunta i att läsa de bloggar som inte intresserar och även om man tycker själv att alla bloggar skall handla om fotografi acceptera att detta inte är något krav eller någon regel. En anledning till att det inte är regler för att bloggarna skall vara strikt fotografiska är att det finns de som har sin blogg här som kanske mestadels skriver om fotografi men även vill skriva om annat och som följs av människor även utanför fotosidan. Alternativet i sådana fall skulle ju för många vara att blogga någon annan stans, ganska få orkar hålla flera olika bloggar igång tror jag.
/Affe
PS. Det finns inget som är så tröttsamt som när någon går in och kommenterar bara för att tala om att de inte tycker att man skall skriva som man gör. Om inlägget anses stötande är det bättre att anmäla det.
syntax 2024-02-13 18:15
Jag har för mig att det står i reglerna för bloggen att den inte skall användas som politiskt redskap. Jag kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen.

Själv sysslar jag med fotografi på min fotoblogg. Bara i undantagsfall tar jag upp något annat - men inte politik.

I kommentarfälten däremot är läget ett annat. Här är det någon annan som offentligt har initierat och torgfört något - och då anser jag mig fri att ge mig in i diskussion. Om någon offentligt torgför politik som jag inte gillar - så svarar jag med politik som kanske inte faller på läppen. Kommentarsfältet är till för just kommentarer.
Bloggen är å ena sidan privat, men likväl en offentlig publicering.
Svar från Erik Madsen 2024-02-13 18:26
Hej Alf - tack för dina mycket omtänksamma kommentarer, som jag i stort sett håller med dig om.
Först för att rätta till eventuella missförstånd: Jag är inte emot att man skriva om annat än fotografering! Det var bara en observation.
Jag har också sagt tidigare att jag betraktar min blogg som en digital dagbok.
Jag ber helt enkelt om att man svara på kommentarer där bloggarna själva tar upp ett ämne och att man/jag sedan försöker delta med en trevlig och ädel kommentar. Det kräver inte så mycket ansträngning – tror jag.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från Erik Madsen 2024-02-13 18:32
Hej Peter H.
Enig.
Her er FS regler/anmodninger:

"Bloggar är till för vardagliga betraktelser, ungefär som en dagbok. Eftersom detta är en fotosida så bör bloggarna i huvudsak handla om foto.
Bloggarna är inte politiska verktyg eller användas för reklam och detsamma gäller för övrig text man skriver".

Mvh. Erik.
syntax 2024-02-13 19:14
Tack för det Erik
Jag ser att min blogg till 100% faller inom regelverket... :-)
Hej Erik! Jag försöker att svara på alla kommentarer jag fått, även om det dröjer ibland och jag kan förstås missa också. Däremot har jag fotografer som jag oftare lämnar kommentarer till, och du är ju en av dem. Vi har ju blivit ett "gäng" som kommenterar varandras bilder. Däremot missar jag många inlägg från er också. Jag har helt enkelt för mycket annat som jag pysslar med också - ja ett arbete som tar viss tid!
Många vänliga hälsningar, Bjarne
Svar från Erik Madsen 2024-02-13 18:51
Hej Bjarne - tack för dina fina kommentarer.
Nu är det så att jag varken förväntar mig eller kräver att alla blogginlägg kommenteras – inte als och absolut inte mina.
Det är också helt sant att det finns mer i livet än att blogga.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Jag blir glad för kommentarer på det man lagt ner tid i och svarar på "alla" och "skäms" nästan om jag missat. Vet ju hur det känns när man inte får kommentar eller svar i nåns blogg å ser både före och efter som får. Men tänker då ofta att det kan va som för mig. Ibland är aktivitet låg av olika anledning då skrollar jag inte i bloggar utan snabb ser om jag fått nåt och prioriterar det. Sen kan det hända att jag missar eller glömmer gå tbx. Men som regel fastnar jag för bild/blogg så skriver jag gärna.
/N
Svar från Erik Madsen 2024-02-13 23:06
Hej Nini - tack för dina kommentarer och ståndpunkt om detta ämne.
Du har helt rätt i dina tankar.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Hej Erik, intressant fråga du tar upp. Jag gör nog som de flesta, svarar på alla kommentarer som jag får, även om det ibland dröjer. Däremot kommenterar jag inte alla bloggar. I grund handlar det om att det skulle ta för lång tid. Vilka jag svarar på beror dels på innehåll men som du säger finns det liksom en ”grundkrets” där jag upplever att vi ofta kommenterar varandra. Där handlar det mkt om att jag känner dom andra som vänner där jag lärt mig känna igen mer än det som står i senaste bloggen och som jag gärna vill fortsätta tanke- och bildutbytet med.
Beträffande blogginnehållet undviker jag medvetet mycket som är fotoinriktat. Jag fotograferar för att uttrycka vad jag tänker och känner om det som jag ser och upplever i världen. Kameran, och därmed bloggarna, har blivit ett sätt att uttrycka mig på. Ungefär som jag efter en bilresa till Frankrike vill berätta om vad jag sett eller mött i Frankrike, inte om hur bilen fungerar och vilken bil som hade varit eller är bäst, hur många växlar den ska ha mm mm.
Svar från Erik Madsen 2024-02-15 11:01
Hej Björn - tack för dina kommentarer och mycket välskriven text om dina åsikter om detta ämne. Jag håller helt med dig och det kan inte komma som någon större överraskning heller.
Jag kommenterar inte ALLA blogginlägg heller, men jag läser de allra flesta. Speciellt här under min säsong/vinterpaus.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Hej Erik! Man måste inte alls kommentera alla bloggar, det tar allt för mycket av den dyrbara tiden, men det är artigt att svara på kommentarer, det tyder på god uppfostran.
Svar från Erik Madsen 2024-02-17 18:38
Håller helt med Stefan.
Vänliga hälsningar. Erik.