EMAKS BETRAKTELSER
EMAKS BETRAKTELSER 506/Än finns det färger kvar...
Det finns faktiskt lite färger kvar än, så helt kört för säsongen är det inte med det digitala för min del. Men det ligger på upphällningen nu. Sen får det bli svartvitt med film för hela slanten igen. Den här gamla ljusstarka Porst-normalen 1,2/55mm har blivit en ny favorit, med sin härliga bokeh på stora öppningar. Tillräckligt skarp också, även om det inte är helt perfekt på full glugg. Men vilken ljusstark 1,2-normal är det?
Här har jag kört på ganska korta avstånd, men bokehn är snygg även på lite mera lagom porträttavstånd, både helbild och halvbild. Men det finns ju bättre saker (förhoppningsvis) i form av Leitz Noctilux 1,2/50mm med dubbla asfäriska linser t.ex. Tillverkad mellan 1966-75. Man vill ha kring 300 000 svenska kronor för dom på ebay. Och bara motljusskyddet till dom kan ligga på 30-40 000 kr!!! Förmodligen en sällsynt glugg och kanske mest för snorrika samlare, eller investerare, vad vet jag? Ja ni förstår nog. Porst-gluggen gav jag under tusenlappen för då jag köpte den, men idag vill man ha lite mera för dom, kring 2-3000 verkar det som. Här visar jag en detalj från en bildfil i 100% förstoring, tagen på full glugg med Porst 1,2/55mm. Lätt nedbländad förbättras både kontrast och skärpa/upplösning.
//
EMAKS BETRAKTELSER 505/I eftermiddagsljuset
En varm och fin dag idag. Jag klippte gräset, förhoppningsvis sista gången för säsongen. Sen blev ljuset på eftermiddagen som det brukar när solen står lågt den här årstiden. Ganska hårt och oregerligt med modern optik. Men med en frontlinsvänd Domiplan från Meyer-Görlitz minskar kontrasterna och jämnas ut. Snurr blir det också med rätt avståndsinställningar/förhållande. Tyckte den blev ganska skaplig ändå. Kungsmynta (Oreganum vulgare).
//
EMAKS BETRAKTELSER 504/En vänsternäve med optik från DDR...
Meyer-Optik Görlitz Domiplan 2,8/50mm, inget toppenobjektiv direkt? Massproducerat på sin tid i DDR, för Praktica kameror i M42-fattning. Lite låg kontrast och inte särskilt uppseendeväckande. Snarare lite tråkigt. Jag köpte 2st på ebay för ett par hundralappar. Det ena har jag vänt frontlinsen på och då kan det bli så här. Rätt utnyttjat får man en tunneleffekt med snurr. Kostar de inte mer kan man ta sig friheten att experimentera, och det här blev ganska kul tycker jag. Vänsternäven ger jag till USA, som verkar vara ett land i upplösning. Med en president som säger att man försöker bedra honom för att alla röster som kommit in i tid inte är färdigräknade på morgonen idag. Han ville avsluta rösträkningen på morgonen, innan alla delstater hunnit räkna de röster som kommit in. Ja, det talar för sig själv. Det är ju tvärtom han som vill bedra sitt eget land, och inte låta amerikanska folket bestämma med sina röster. För han vet (tror i alla fall) att poströsterna är mera till hans nackdel). Diktatorfasoner!
//
EMAKS BETRAKTELSER 503/Out of focus...
Jag har lekt lite med oskärpa. En del letar efter den perfekta skärpan. Här har jag gjort tvärtom, letat efter den perfekta oskärpan. Vanligtvis gör man det för att framhäva ett objekt skarpt mot en oskarp bakgrund. Och då letar man efter objektivkonstruktioner som kan göra det på ett bra sätt och ge en effektfull bakgrundsoskärpa, sk bokeh. Men här har jag försökt skapa bilder enbart med oskärpans (bokehns) hjälp. Att optik kan återge oskärpa på olika sätt har vi sett. Det har inte bara med bländare och avstånd att göra, utan även optikens konstruktion. I dom här bilderna har jag använt en gammal Meyer-Optik Görlitz Primoplan 1,9/58mm och en Zeiss Ikon-Voigtländer Super-Dynarex 4/135mm.
Jag visar resten av bilderna som tumnaglar här så bara att klicka på dom för att förstora upp:
EMAKS BETRAKTELSER 502/ Även Lomo har gjort projektoroptik med Petzval-formula.
Här har jag för dagen (denna dag som är så mörk att analogt foto med 400-ASA film knappt räcker till) använt den ryska motsvarigheten till östtyska Zeiss Jenas Kipronar, en (Be)Lomo KO-140M 1,8/140mm, på min digitalkamera. De finns även i andra brännvidder men jag har bara denna 140mm (än så länge kanske ska tilläggas). På bilden nedan visas KO-120M. Dessa har liksom Kipronarerna samma grundformula med 4 linser, framtagen redan 1840 av Voigtländer, efter beräkningar gjorda av den ungerske matamatikern och fysikern Josef Petzval. Porträttfoto kunde nu utföras med exponeringstider på sekunder, istället för som tidigare, med flera minuter. De sovjetryska projketorobjektiven byggdes i Belarus Optical factory i Minsk, alltså i nuvarande Vitryssland som då tillhörde Sovjetunionen. På bilden ser jag att även de två bakre linselementen är kittade (sammanfogade). På Petzval original är de två bakre fristående, bara de två främre är sammanfogade.
Efterom det duggregnade lite grand idag så blev det bara lite bilder från trädgården och runt huset. Men det får väl duga det också. Jag hade annars lite planer på foto med film idag, men det fick anstå denna mörka höstdag. Fast nu när jag tittar ut så klarnar det lite ändå. Jag har lagt på lite extra vinjettering i några av bilderna, och även beskurit en del. Den sista bilden på bilen är ändå som det blir direkt, utan några justeringar av vinjettering.
Att det inte blir så mycket snurr i bokehn här, beror mest på att jag haft annat förhållande kamera-motiv-bakgrund, än med bilderna från gårdagen. Annars ger även dessa ryska projektorobjektiv såna effekter. Men kanske just den optiken jag använde igår, Kipronar 1,9/90mm, ger lite extra av den varan? Det verkar nästan som det i alla fall. Den här KO-140M har jag knappt använt alls förut, bara nån testbild. Men den verkar vara fin den också, med inte allt för låg kontrast. Antireflexbehandlingen är ju inte direkt av dagens kvalitét, så lite lägre kontrast får man räkna med i originalfilerna.
//