Rosenlunderi eller stor bildspecial?
Den senaste veckan har det varit en del turer fram och tillbaka i bloggarna på Fotosidan gällande Rosenlunderiet eller den tillrättalagda sockersöta naturromantiserande stilen som varit populär sedan fotoapparater blev var mans egendom och som har fått sig ett rejält uppsving sedan digitalkamerans och Photoshops genombrott. Jag tänker dock inte ge mig in i den debatten utan kör en stor bildspecial i min blogg i stället.
Children in a nursery class, Jilin, China © Mikael Good, 2004
Everts, Taurupe, Latvija © Mikael Good, 2010
Latvian Family, Cesis © Mikael Good, 2009
Teacher, School no 6, Riga © Mikael Good, 2006
Latvian Twins, Riga © Mikael Good, 2006
Latvian Boy near the town Prejli © Mikael Good, 2005
Orphans, Joping, China © Mikael Good, 2004
Grandma and her Grandson, Baldone, Latvija © Mikael Good 2006
Latvian Grandpa, Jelgavas Rajons © Mikael Good, 2010
Emma, Riga, Latvia © Mikael Good, 2008
Latvian Woman outside her home in a residental area on the Latvian © Mikael Good, 2005
Latvijan Family, Riga © Mikael Good, 2010
Single Father with three Children, Jelgava Rayon, Latvija © Mikael Good
Det är tyvärr väldigt tidsödande och tröttsamt att ladda upp många bilder i bloggen... Nu är det helt klart dags att Fotosidan uppdaterar koden så att det går att ladda upp flera bilder på en gång a la Flickr eller Facebook.
Klicka på länken om du vill läsa mina inlägg eller länka till min blogg utan att behöva störas av all reklam och som bonus får du se min blogg som jag själv vill ha den: http://www.chasid.fotosidan.se/blog/index.htm
Dagens låt: Rock the Casbah - The Clash
//Chasid
Fjärran från Rosenlund.
Gillar!
//Chasid
//Chasid
Alf Johansson skrev klokt i en blogg nyligen: "Jag tror att en del av de som idag kritiserar 'naturromantikerna' som Rosenlundare eller något annat har missat kärnan i den ursprungliga kritiken." Det är vidare lätt att hitta ytlig sentimentalitet och kolonial exotism bland antirosenlundarnas bilder, och det lurar alltid en förrädisk lockelse i att legitimera den egna inriktningen - eller stilen om man så vill - genom att förenkla bilden av en motpol, en fiende. Och vem vill inte hellre identifiera sig som ung avantgardist än som mossig gubbe?
Det är intressant att ett polemiskt begrepp från 50-talet nu dyker upp i debatten. Vad är det tecken på? Att någonting har hänt inom den urbana fotografin? Finns det rentav ett mått av nostalgi i detta, en känsla av avsaknad av tydliga fronter som kunde ge kritisk mening åt det egna fotograferandet?
Två saker står i alla fall klara för mig: att polarisera stads- mot naturfotografi är en fruktlös utgångspunkt för fortsatta diskussioner i frågan. Och: ålderdomshemmet är en dålig metafor för dagens situation - det finns inga gamlingar som hämmar fotografins utveckling, däremot en Iphone-kultur som påskyndar den. Det behöver vi förhålla oss till.
//Chasid
-affe
//Chasid
Det finns ju ett sätt att ladda upp många bilder på en gång. Skapa ett album och ladda upp alla bilderna där. Sedan kan du plocka dem till bloggen. Antagligen inte riktigt vad du är ute efter, men det funkar i alla fall.
//Chasid
//Chasid