"Måla med ljus"
Gatufoto für dummies del 1 & 2
Bakom rubriken så döljer sig en sammanslagning av mina två tidigare
inlägg om gatufoto för nybörjare som var införd i min blogg den 11
& 12/3.
I år det 25 år sedan som jag började med gatufoto och lite av det
som jag lärt mig genom åren tänkte jag nu dela med mig lite basala
kunskaper om gatufoto genom artikelserien Gatufoto för nybörjare i min
blogg. Idag kommer den första artikeln och imorgon kommer artikel
nummer två.
Gatufoto
har blivit populärt och antalet gatufotobilder på olika hemsidor har
ökat de senaste åren. Men tyvärr så har kvaliteten på gatufotobilderna
blivit sämre. Suddiga, avhuggna och sneda bilder tagna bakifrån på
gamla damer med rullator eller farbröder med hatt tycker iallafall inte
jag är speciellt bra gatufotobilder. Enligt mitt sätt att se så ska en
bra gatufotobild innehålla någon form av händelse eller ett avgörande
ögonblick som fångar betraktaren, det får gärna vara med en smått
humoristisk ton. Trots att gatufotografi har ökat i popularitet och
antalet utövare har ökat kraftigt de senaste åren så är många av de
gatufotobilderna som jag ser idag av mycket dålig klass, jag tror att
digitalkamerornas intåg delvis är en orsak till detta, det är alldeles
för lätt att filma av ett antal rutor från höften utan eftertanke. På
filmtiden höll man mer på bilderna och slösade helst inte sin film i
onödan. Den bästa medicinen mot kliande avtryckarfingrar tror jag är
att köpa sig en analog kamera och lära sig att fota analogt från
grunden, med allt vad det innebär av framkallning av film och
mörkrumsarbete, när detta förfarande väl sitter i ryggmärgen - ja då är
det dags att eventuellt börja gatufota "analogt" med en digitalkamera.
Vad ska man ha för kamera vid gatufoto?
Är
en fråga som ofta ställs. Svaret är helt enkelt en kamera som du trivs
med och känner utan och innan. En del föredrar mätsökarkameror, andra
små smidiga analoga- eller digitala kompakter medan andra föredrar
antingen analoga eller digitala systemkameror. Jag har oftast fotat med
systemkameror, då jag föredrar spegelreflexsökare framför mätsökare.
Men spegelreflexerna har en stor nackdel i att de låter betydligt mer
än mätsökarna och det kan vara en nackdel om man vill vara diskret, men
jag smyger inte när jag gatufotar och då spelar inte slutarljudet så
stor roll för mig. Men fotar man mycket från höften så kan en tyst och
diskret mätsökarkamera vara att föredra eller varför inte en fickvänlig
digital kompakt med liten sensor och stort skärpedjup!
Vad ska man ha för objektiv vid gatufoto?
Är
en annan fråga som ofta ställs. Också detta val är en smaksak men jag
rekommenderar den som gatufotar att använda ett fast objektiv med
brännvidd mellan 24 och 85 mm för småbildsformatet eller likvärdiga
brännvidder med Crop-kameror, men det kan även vara rätt så kul att
experimentera med extrema vidvinklar som fisheye. Själv så föredrar jag
den klassiska gatufotobrännvidden 35 mm. Valet av fasta objektiv kontra
zoom är ganska så enkelt då fasta objektiv gör att man måste vara mer
rörlig och aktiv i sitt gatufotograferande och det är alltid att
föredra och att ställa in fasta objektiv i hyperfokalläge (mer om
hyperfoklaläget i del 2) är mycket lättare.
Vad ska man fota respektive inte fota?
Personligen
så tycker jag att man inte ska fota människor som är i nöd på ett eller
annat sätt inkräktar i andra människors intigritet. Gatufoto får inte
gotta sig i andra människors problem eller lidande. Låt bli att fota
utslagna, missbrukare, nödlidande eller kändisar såvida de själva inte
ber om att få bli porträtterade. Om inte vi gatufotografer kan reglera
detta själva så kommer vi kanske snart att genom ny lagar att bli
ganska så inskränkta i vårt fotograferande. Så är det redan för
gatufotografer i en hel del länder...
Får man arrangera sina gatufoton?
Nej!
Nej! Nej! Att arrangera sina gatufoton på plats eller i Photoshop är
helt förbjudet och sådana foton är ej att räkna som gatufotografi.
Gatufotografi handlar om att fånga de snabbt flyende ögonblicken av tid!
Har du ännu inte läst den första artikeln i serien så kan du komma dit genom att trycka på följande länk: Gatufoto för nybörjare del 1
Låt dig inspireras!
Ett
bra sätt att lära sig gatufoto är att titta på mycket gatufoton och
därigenom låta sig inspireras av dem. Det har tagits många fantastiska
gatufoton genom åren och många av gatufotopionjärernas fotografier
finns till beskådan på internet. Kolla gärna min favoritlista där finns
många av de gamla och nya gatufotohjältarna representerade! Nästa steg
är att köpa fotoböcker och gå på utställningar för inspirationens
skull, för dem som bor utanför Stockholm, Göteborg och Malmö så är det
tyvärr snålt med fotoutställningar och då är det bra att internet
finns! På internet finns det mängder av bra fotoutställningar att ta
del av. Våga vidga vyerna och plocka in influenser från konstvärlden.
Jag brukar ta med mig min lilla dotter och gå och titta på
utställningarna i Galleri Smedbyn som ligger en dryg km från mitt hus,
de brukar ha en del spännande konst på sina utställningar, konst som
även har inspirerat mig i mitt gatufotograferande! Ett annat bra
inspirationsmedium för gatufoto är film, det går att lära sig en hel
del om människor, kameravinklar och ljussättning genom att titta på
film. Jag har en gedigen proffessionell videokurs i bagaget och den har
tillfört en hel del till mitt fotande och bildberättande.
Lär dig se!
En
fotograf som har influerat mig mycket i mitt bildskapande är Christer
Strömholm, jag kom i kontakt med hans bilder och berättelser när jag
läste Aktuell Fotografi på biblioteket som 14 åring. Jag hade förmånen
att få träffa Christer i samband med en av hans utställningar i mitten
av 90-talet. Jag ställde bl.a. en kort fråga till Christer:
- Vad är ditt bästa råd till mig som ung bildskapare Christer?
Christer spände blicken i mig, och sa kort och rappt på typiskt Strömholmskt sätt:
- Lär dig se!
Hur fångar man de snabbt flyende ögonblicken av tid?
Tyvärr
så finns det inte någon patentlösning för hur man lär sig att exponera
i exakt rätt sekund. Själv så har jag övat, övat och så har jag övat
tills jag lärde mig det helt enkelt, medan andra har en medfödd förmåga
att fånga de snabbt flyende ögonblicken. Ett bra sätt att lära sig är
att registrera situtioner är att "fotografera" utan kamera, det är ett
bra sätt att lära sig att se olika situationer på och när man väl har
lärt sig att se situationerna, ja då är det dags att börja fånga dem
med kameran.
Att vara engagerad och intresserad av människor är ett
måste vid gatufoto och det är även bra att ha viss kunskap i
beteendevetenskap. Men tyvärr är det som så att alla inte har det som
krävs för att bli gatufotografer.
Se men inte synas
När
man gatufotar ska man vara som en fluga på en vägg, det gäller att se
men inte synas. Om du drar blickarna till dig så är det svårt att fånga
ögonblicken. Osynliggör dig genom att inte klä dig inte som en
fotograf, lämna kameraväskan eller fotovästen hemma och jobba med
enbart en diskret kamera och ett objektiv och försök att smälta ihop
med omgivningen så gott som det går. Vad gäller kläder så brukar jag
klä upp mig något när jag gatufotar. Men det kan vara svårt att vara en
osynlig gatufotograf i länder där de inte har sett en vit man tidigare,
som bilden ovan visar.
Gå närmare eller håll dig på bekvämt avstånd?
bland
väljer jag att gå nära och ibland väljer jag att ta några steg tillbaka
för att fånga människan i miljön, en del gatufotofundamentalister
påpekar gärna att man alltid ska gå nära, men för mig så är människan i
miljö viktig i mitt gatufotograferande och jag försöker kombinera ihop
både människor och miljö så gott som det går. Oftast så är jag ganska
så rörlig och försöker aktivt att röra mig in mitndringen (mitt i
händelsernas centrum) men det händer att jag tar mig tid och letar upp
en plats där jag blir stående ett tag, väljer ut ett utsnitt, ställer
varsamt in tiden och bländaren och ställer kameran i hyperfokalläge för
att sedan vänta in rätt ögonblick. Vid hyperfokalfoto så ställer man in
en viss bländare och fokuserar på ett visst avstånd så att bilden blir
skarp från halva fokusavståndet till oändligt.
Exempelvis så så
ställer jag in bländare 8 och avståndet på 5 meter och har då skärpa
från 2,5 meter till oändligt, hyperfokal är betydligt snabbare än
autofokus! Men det gäller att objektivet har en tydlig avståndsskala
annars är det väldigt svårt att fota med hyperfokal, fasta objektiv och
fullformat (35 mm) är helt klart att föredra vid hyperfokalfoto. Men de
små digitalkompakterna i Ricoh GR-D serien är en fröjd att
hyperfokalfota med då skärpedjupet på bländare 4,5 räcker från 1 meter
till oändligt!
Gatufota på hemmaplan eller bortaplan?
En
del föredrar att gatufota på hemmaplan och andra på bortaplan. Att
gatufota på hemmaplan kan vara ganska så svårt, särskilt om man bor på
en mindre ort, men tar man sig bara vanan att bära med sig en kamera så
släpper snart den initiala nervositeten, visst man kan stöta på en del
personer som undrar vilken tidning man jobbar för, men möten med
människor är alltid kul oftast kan det leda till en intressant
pratstund, är man rädd för att möta människor så ska man inte hålla på
med gatufoto. Att åka till ett annat land för att gatufota kan vara
riktigt uppfriskande. Jag gillar möten med för mig nya människor,
kulturer och företeelser och det smittar nog av sig på mina bilder.
Får man manipulera sina gatufoton i ett bildbehandlingsprogram!
Svaret
är ett trippelt NEJ! All form av kloning och annan borttagning eller
tillägg i gatufoton är fullständigt förbjuden, gatufotografer som
håller på med detta är inte längre gatufotografer utan illustratörer.
Många gatufotografer anser t.o.m. att det är manipulation att beskära
en bild, men fullt så drastisk är inte jag, jag kan tänka mig att
beskära en bild om det skulle behövas!
Får man använda blixt vid gatufoto?
Det
bästa är att så långt som det är möjligt att använda sig av befintligt
ljus, men om situationen så kräver så tycker jag att det är ok att
använda sig av en blixt. Jag använder mig av blandljusautomatik för att
få fram en bra blandning av befintligt- och blixtljus, sköter man denna
inställning rätt så är det faktiskt svårt att se att en blixt varit
inblandad, men när jag använt mig av blixt så är jag ändå noga med att
påpeka detta.
Nu
är min artikelserie Gatufoto för nybörjare slut för denna gången och
jag tackar för att ni tog er tid att läsa igenom mina gatufototankar!
Jag kanske återkommer med en uppföljare lite längre fram om jag känner
för det. Alla ni gatufotorävar som läst denna artikel får gärna
fylla på med det som ni tycker att jag har missat antingen i
kommentarerna eller i era egna bloggar.
Länktips. I de här utmärkta bloggarna finns det en hel del matnyttigt för den som är intresserad av gatufoto : Spånerier • Straight Photography
Dagens låt: Walking Thru the Park - Muddy Waters
//Chasid
Ps: Alla fotona i inlägget är fotograferade med analog kamera och film!
Ett återbesök vid min gamla fikaplats
För 12 år sedan brukade jag dricka mitt vårliga morgonkaffe på den här lastkajen. Nu är lastkajen sedan länge övergiven och ostädad och inbjuder inte längre till något fika. Fast en och annan duva verkar trivas!
Dagens låt: Rockers Rock - The Skatalites
//Chasid
Den privata önskebrunnen
Enligt ägarens uttryckliga önskemål så är den här fina önskebrunnen
privat, det betyder nog att de önskningar som görs och slår in i den oavkortat ska tillfalla ägaren av önskebrunnen. Jag
kanske ska ta och slänga i en slant och önska att önskebrunnen blir
allmän igen!
Dagens låt: Rock El Casbah - Rachid Taha
//Chasid
HappyPage HK billiga kvalitetsadaptrar från Hong Kong
Jag har tidigare skrivit en del artiklar om användandet av Carl Zeiss, Leitz och Leica optik på Canon EOS och jag har fått en del frågor om vilka Contax -> EOS adaptrar samt Leica-R -> EOS adaptrar som jag rekommenderar. Nu har jag testat igenom en hel del olika adaptrar från olika tillverkare och det är främst en adapter som jag har fallit för. Adaptern tillverkas av ett litet företag i Hong Kong, rent mekaniskt är adaptrarna från Cameraquest & Novoflex snäppet bättre. Men de välbyggda HappyPage HK adaptrarna erbjuder en funktion som är mycket användbar speciellt på litet längre brännvidder och det är fokusindikering.
Jag tog mod till mig och köpte hem två HappyPage HK adaptrar via eBay för att testa på mitt Leitz Summicron-R 90/2.0 och mitt Carl Zeiss Sonnar T* 180/2.8 MM och efter att ha använt adaptrarna av och till i ett par månader så kan jag bara konstatera att de fungerar utmärkt tillsammans med min Canon EOS 1Ds och även med min frus Canon EOS 20D. Jag får fortfarande ställa bländaren manuellt men fokusindikeringen är mycket användbar vid snabba förlopp. HappyPage HK erbjuder också köpare att få EXIF-kod på sina adaptrar. Jag har beställt några ytterligare adaptrar från HappyPage HK och har nu EXIF-kod för brännvidd på mina manuella 17, 50, 90 & 180 mm och jag kommer säkert att köpa några ytterligare adaptrar med EXIF-kod framigenom. Jag kan varmt rekommendera HappyPage HK adapters till den som vill använda sina gamla fina Carl Zeiss, Leitz & Leica objektiv på en fullformats Canon EOS! Men undvik alla billiga kopior av HappyPage HK adaptrarna som säljs på eBay, de är oftast mycket billigare men kvaliteten är direkt usel...
HappyPage HK adaptrarna säljs i dollar vilket gör att man kan fynda dem för 400-500 kr per styck på eBay nu när dollarkursen är låg. Tyvärr så kan de stundtals vara svåra att få tag på: http://optix.happypage.com/
Alla objektiv fungerar tyvärr inte tillsammans med Canon EOS på följande länk finns förteckningar om vilka Leica, Leitz och Carl Zeiss objektiv som fungerar på Canon EOS 1Ds serien och på Canon EOS 5D: Canon Adapted Lens Compatibility
Jag tänker inte tråka ut alla er icke teknikintresserade läsare med studiofoton på objektiv och adaptrar utan bjuder er istället den här nytagna bilden från mitt digitala anteckningsblock:
Gångväg med förhinder. © Mikael Good
Do you want to read this articel about the HappyPage HK adapter in English? Copy the browser adress and paste it into: http://translate.google.com/translate_t?hl=en
Dagens låt: This World - The Staple Singers
//Chasid
Ps: Jag är inte sponsrad av HappyPage HK, jag är bara lyrisk över deras utmärkta välfungerande adaptrar och det är som det så fint heter - En nöjd kund är en bra kund! Men om någon objektiv eller kameratillverkare på något sätt skulle vilja sponsra mig så är ni alltid välkomna att maila mig :)
Billig digital fullformatare för Nikon-F optik!!!
Nu har äntligen Nikon kommit med sin första fullformatskamera och många är väl de Nikonister som drömmer om att få lägga vantarna på en av de efterlängtade kamerorna. Många tittar säkert djupt i sin plånbok och suckar över att slantarna saknas till fullformataren. Drömmen om att kunna få använda sin gamla fina Nikon F-optik utan besvärande brännviddsförlängning är stor.
Det finns en billigare lösning till fullformat för Nikonisterna men den kanske är lite drastisk och den kräver säkert en hel del mod hos de djupt fundamentalistiska Nikonisterna. Den billiga lösningen heter - Canon 1Ds. En Canon EOS 1Ds går att hitta begagnad för mellan 10.000-16.000 kr och den är ett utmärkt digitalt bakstycke för finfin Nikon och Nikkor optik med adapter. Väl medveten om att det är som att ljuga i kyrkan att föreslå Canon för Nikonister så vill jag ändå säga att det går utmärkt att dölja Canon loggan med svart tejp eller varför inte applicera en Nikon logga över Canon loggan och pimpa om kameran till en Nikon 1Ds digital och vips så har du en unik Nikon till dina unika objektiv! Jag har funderat på att byta namn på min kamera från Canon till Contax då jag för det mesta använder min 1Ds som digitalbakstycke till Carl Zeiss och Leica objektiv !
Jag hade tyvärr ingen bild på det tyska jaktplanet Besserwisser så ni få hålla till godo med en amerikansk Mustang från 1944 ur mitt arkiv. 8908, 7000i, 400 mm, Tri-X. D-76.
Veckans skiva: Déjà Vu - Crosby, Stills, Nash & Young
//Chasid