CARLZONZ BILDER II
Vårens sista snöröjning på min gata...kanske? Lite om Annie Leibovitz, en bild från1968 och min 800 grammare...
Fikaböcker!
Två Annie Leibovitz utgåvor. Leibovitz At Work och A Photographer´s Life 1990-2005.
Hon berättar om drottningar och presidenter, om Rolling Stones och om
Hollywood, men också om sin familj och sina vänner. Sist men inte minst
avslöjar hon hur hon går till väga för att ta sina bilder. Boken är en
annorlunda fotobok där texten spelar minst lika stor roll som bilderna. Finns
också i svensk översättning.
Samtidigt som jag läste At Work boken bläddrade jag i hennes stora och
tunga fotobok ”A Photographer´s Life 1990-2005”. Annie Leibovitz andra fotografiska
självbiografi, tidigare finns ”Photographs Annie Leibovitz 1970-1990”.
I Photographer´s Life har hon sammanställt många sina privata och intima svartvita bilder mot färgglada studiobilder av vanliga kändisar, filmstjärnor och storheter inom politiken.
Till slut då...
Den här avfotograferade kopian är från ”revolutions”året 1968. Killen på
bilden var med i aktionsgruppen ”Stoppa tonårsmässan”. Tonårsmässan (Teenage
Fair) skulle arrangeras vid juletid i Stockholm 1968. Men aktionsgrupper som Alternativ jul, Jul nu och Stoppa
tonårsmässan lyckades genomföra så stora och uppmärksammade aktioner och
demonstrationer emot mässan att de häftiga protesterna resulterade i att mässan
fick stängas i förtid.
Jag gjorde affischen till mässan men fungerade samtidigt som ”mullvad” genom att jag lyckades fixa ett stort antal inträdesbiljetter till aktionsgruppen vilket gjorde att dom kunde komma in på mässområdet och där genomföra olika demonstrationer. Så kan det vara ibland...
Hey, let´s be careful out there!
/Bernt
Mitt fyrahundraförsta plus mitt första blogginlägg på fotosidan och om hundra år är allting glömt...
Den 30 januari 2008 publicerade jag mitt första trevande inlägg här på fs bloggen, då med en länk till min blogg på blogspot.com där jag då huserade. Eftersom att jag är ganska säker på att ni som läser min blogg nuförtiden inte läst mitt första inlägg så blir det en reprisföreställning (lite justerat) idag nu när jag klivit över fyrahundra taket.
Om hundra år är allting glömt...
Ibland funderar man över hur det har gått för människor man stött på i sitt liv. Häromdagen när jag försökte få lite ordning i högarna i mitt arbetsrum hittade jag en kartong med lite gamla bilder och annat material från 60-talet. Bland annat nedanstående urklipp plus kontaktkartebild från Expressen.
1968 hade jag tillsammans med min dåvarande flickvän en
tecknarstuga och fotoateljé på Luntmakargatan i Stockholm. Det var ett gammalt
hus och vi hade ett rivningskontrakt både på ateljén och den lägenhet på 180
kvm som vi också hade i huset. Jag minns att jag där gjorde några modejobb för
Expressen men de flesta fotojobb jag gjorde under den här perioden var för
ungdomstidningen Bildjournalen, jag gick också 1968 sista terminen på
"Fotoskolan".
Jag googlade nyss på namnet på modellen jag arbetade med i det här Expressenjobbet för
att se hur det gått för henne och hennes planer om att bli modedesigner som det
står om i texten.
Någon modedesigner blev hon inte men däremot en mycket framgångsrik
textildesigner och hon är numera studierektorn på HV Skolan i Stockholm
(Handarbetets Vänner).
Hon var också modell för den poster jag gjorde det året (1968) för den av
vänstern hårt kritiserade tonårsmässan Teen Age Fair i Stockholm.
Det bör kanske påpekas att jag inte blev någon modefotograf heller...
Slåtterstugan i Kesudalen...
Den här gamla familjebilden hittade jag också i samma kartong som ovanstående
Expressen material. Jag har försökt fixa till bilden så gott det går i Photoshop
som vanligt.
Det fantastiskt vackra Kesudalen ligger ovanför Ljungdalen i Härjedalen och
efter vandringsleden mot Helagsfjället. I den här slåtterstugan på norrsidan av
Kesusjön tillbringade jag ett antal somrar i min tidiga ungdom tillsammans med
min familj. På den tiden fanns det inte bilväg från Ljungdalen utan all vår
proviant och packning kördes upp med häst och vagn, det är ca 10 km upp till
stugan från byn.
Jag har inget exakt år när bilden är tagen men jag ser ut att vara 10-11 år och
då bör det vara 1952-53.
Numera är stugan både ut och ombyggd till en servering och kallas Kesustugan.
PS! I dag på grund av ovanstående inlägg tog jag fram min gamla bildlåda igen och hittade där bland annat dom här SX-70 Polaroiderna. Det är min gamla Sundsvallskompis Gert till vänster och jag själv till höger. Bilderna troligen tagna på nyårsafton 1973 Hippa ungdommar som då trodde att dom skulle kunna förändra världen och absolut inte bli som sina föräldrar!
"Time is a companion that goes with us on a journey. It reminds us to cherish each moment, because it will never come again. What we leave behind is not as important as how we have lived". – Kapten Picard i Star Trek.
/Bernt
Gör du inget annat än å ta självporträtt å bilder på din gata?
Jorå de händer! Men många självporträtt har det blivit
och en hel del gatubilder och det har med åren blivit lite av min signatur (i
varje fall porporträtten). Det händer mellan varven när jag är ute och rör på
mig att jag träffar för mig okända personer som kommer fram och säger:
-Är det inte du som är Bernt Carlzon på fotosidan?
Och det känns helt ok tycker jag. Kommunikation uppstår
och det brukar bli lite snack om mina självporträtt och mina bildbearbetningar
och jag har självklart ingenting emot att dela med mig av mina digitala kunskaper.
Snacket kommer nästan alltid in på det här med
bildbearbetning vs manipulering och vad som där är ”tillåtet”. Bäst att jag
från början säger att själv tycker jag
att allt är tillåtet, men det vet ju ni redan om ni sett mina bilder i
galleriet och i bloggen.
.
Hur mycket skall man då kunna förändra innan man kallar
bilden för manipulerad ? Här på fotosidan har man definierat saken så här i korta drag:
1. Bilden skall endast innehålla 1 exponering
2. Att ändra kontrast och färg är ok så länge det inte överskrider verkligheten
3. Att öka skärpa i bilden är ok
4. Att använda Klonverktyget är ok om man endast tar bort dammpartiklar eller
repor
5. Det är inte tillåtet att ta bort / eller lägga till objekt till bilden
6. Det är inte tillåtet att använda oskärpeverktyget
7. Det är inte tillåtet att använda perspektivjusteringar
8. Det är tillåtet att beskära bilden
9. Att redigera motivet innan exponeringen är ok (fast tar du ett djur i bur
bör det beskrivas)
10. Att färglägga ett svartvitt foto är manipulering
11. Att göra om en färgbild till svartvitt är ok förutsatt att hela bilden är
justerad och inte bara delvis.
Många har sin egen utmärkande stil i sitt skapande, jag
hoppar nog fram och tillbaka ganska mycket mellan olika stilar och tekniker. Tycker att
det är spännande och givande att arbeta med mina bilder/filer vilket också gör
att jag ser mig själv mera som ”bildmakare” och fotoillustratör en ren
fotograf.
Några före och efter exempel då.
Nu är det inte min mening att sätta igång någon debatt (igen) i bearbetning och manipuleringsfrågan utan jag ville bara idag visa några exempel på hur jag gör mina bilder.
Trevlig helg!
/Bernt
Ellenträff med bildbedömmning av Mr Urbano a la ”Strömholm” och lite om en Micke Berg bild.
Gårdagens träff på Ellens gick i bildens tecken. Bengan hade
övertalat Ulf Fågelhammar (Mr Urbano) att komma för att titta på och bedömma
våra medhavda bilder. Han gjorde som Christer Strömholm brukade göra när jag
gick på Fotoskolan i mitten på 60-talet. När vi hade bildredovisning av våra fotouppgifter
där lades alla bilder upp på ett stort bord och sen gick Christer S snabbt
igenom alla bilder och delade upp dom i olika bedömningshögar, godkända, kanske
godkända och mindre bra. Likadant gjorde Ulf nu, och sen gick han som Christer
också brukade göra igenom bilderna i de olika högarna en gång till och då med lite
mer förklaring varför han tyckt si och så. En del växte efter den andra lite
nogrannare genomgången andra inte. Men Ulf var i går ganska snäll mot alla i
sin bedömning, det var inte Christer S.
Som vanligt var det lite för mörkt för att få hyggligt bra
bilder. Jag fick pressa lite extra i digitalsoppan. Sen hade jag dessutom glömt
att ställa om kameran från bländarprioritet till P som jag normalt kör på
vilket gjorde att exponeringstiden blev ca 0.5 sek.
Ulf håller låda och visar vilken del av bilden han tycker är mest intressant. I förgrundem Micke Borgs M6:a med den "onödigt skarpa" ASPH 35:an.
Ett mycket trevligt initsiativ av Bengan det här med en gästbesökare på träffen, och det blev därför en mycket givande eftermiddag i som vanligt trevligt sällskap. Vad Ulf tyckte om mina två bilder…
Ulf Fågelhammars blogg 591 photography hittar du här!
Micke Berg då…
Före Ellens besöket i går hade jag stämt träff med Micke Berg på hans utställning på Stadsmuseet vid halvtre tiden för avhämta ett ex av hans bok ”Fotograferna” plus en A3 print på omslagsbilden. Och då kanske någon undrar varför jag just valde den bilden av Micke?
För det första:
Det är naturligtvis kul att tillsammans med Mickes mycket läsvärda bok ha en kopia på bokens omslagsbild. Boken och bilden kommer förhoppningsvis
att följas åt in i framtiden.
För det andra:
Jag
var på flera fester på Gärdet i slutet på 60 och början av70-talet. Kanske inte
just när Micke tog sin bild men jag tycker hans bild förmedlar rätt tidskänsla
och jag känner och upplever stämmningen i
bilden till fullo. Sen är den också mycket grafiskt tilltalande. Min minnesmaskin
sätter igång direkt när jag ser på Mickes bild och jag börjar tänka på vilka jag
var där med när det begav sig, hur man levde då och vad man gjorde. Jag kan också i mitt inre höra stimmet och stojet, tidsbruset
och musiken.
Det är inte dåligt att en bild man införskaffat kan förmedla allt detta.
Micke Bergs blogg och bilder hittar du här!
Det var allt!
/Bernt
Kortrapport från min kammare å lite fingering grejor på slutet...
Efter några dagars töväder här i stan med
medföljande slask och vatten rinnande efter trottoarkanten ner mot korsningen
vid Odengatan slog herr Bore till igen. Minus 7 grader i morse och just nu
minus 4.
Ingen större lust att gå ut idag alltså så
det blev lite slappande framför datorn och teven i lagom blandning. Såg
förresten kultfilmen Blow-Up av
Michelangelo Antonioni från 1966 häromnatten.
Antonioni's Blow-Up handlar om en modefotograf
(spelad av David Hemmings, klart inspirerad av 60-tals fotografen David Bailey)
som ser ett brott i ett fotografi och blir besatt av detta. En härlig skildring också av ”Swinging London” och det engelska ungdomsmodet
som kom att svepa över hela världen.Mary Quant, minikjolar,
go-go stövlar, A-linje klänningar, färgglada och mönstrade tights m.m.
Filmen håller rätt bra fortfarande tycker jag, men kanske är jag ”lite” färgad av att jag själv höll på modefotografering i mitten på 60-talet.
På slutet då...
Trevlig kväll!
/Bernt