UNDER FOCUS
#390. Som svar på Leica MM!! –den ultimata svartvit-kameran??
En lätt kamera!! –med fokusering genom objektivet!! Bra upplösning?? –obegränsat antal objektivmöjligheter?? så billig som möjligt?? –så ungdomar kan använd den?? Då blir det många bra bilder att se för oss seniorer!!
Här min senaste kamerauppsättningen för att matcha en MM!! –E-PL1 + Zuiko 16/3,5.
Här har vi inbyggt gul- eller rödfilter. Så man kan kräma på med bra himlar och intressant grönska??
Magnoliablomman blir rent exotisk.
Nu måste man inte köra med udda gluggar?? --utan man gå ut på en gatufotorunda med en standardglugg Panasonics 14/2,5. Vid ett hastigt besök igår i Malmö!! –köpte byxor i en fiskesportaffär, nära Kronprinsen, tillsammans med assistent Ninni.
Knäande leverans??
#387. Va ä normaloptik?? –måste man va normal då?? –eller anden som visste var maten fanns??
Man måste inte vara normal?? --för att använda normalobjektiv!! –men det ger normalliknande bilder?? --eftersom det ser normerat perspektiv?? --för ett normalt öga?? Vad är då ett normalobjektiv??
Det är inte så strikt definierat vad ett normalobjektiv är, man jämför det med vad ögats bildvinkel ser!! –d.v.s. ett normalobjektiv skall ge en bild som har ett ”normalt perspektiv” för ögat?? För ett givet negativ/sensor format så gäller?? --att det skall finnas ett objektiv med en brännvidd som ger den bilden. Det visar sig att diagonalen i sensorformatet uttryckt i millimeter är nära värdet för den brännvidden. För småbildformatet, 24x36 mm, är diagonalen 43 mm. Normalobjektivet bör alltså ligga nära detta värdet. Nu tyckte Leica konstruktören Oscar Barnack att det var lättare att göra ett bra objektiv med brännvidden 50 mm för detta format. Å så blev det normalobjektivet för småbildskameran. Bildvinkeln för Barnack’s kamera blir 45,5 grader. Ögats bildvinkel anses vara ungefär 95 grader med full uppösning, men då har ögat rört sig (skannat)?? –ett stillastående öga ser troligen skarpt med en bildvinkel av ungefär 40 grader. Det värdet stämmer med normalobjektivets bildvinkel, 43 grader.
Nu är det inte sagt att det är den brännvidden som du tycker är normal, du kanske gillar 35 mm bättre?—d.v.s. 63 grader? Det sägs ju att Henri Cartier-Bresson mest använde 50 mm för sina avgörande ögonblick!! Det är troligen en del av myten HCB, för han använde också andra brännvidder. Det kan ju va så att du gillar olika brännvidder för olika situationer. Gatufotografer använder ju ofta korta brännvidder för det anses vara fint att komma objektet nära??
Nu tycker jag att det kan vara en ide att inte vara normal!! –då kanske man gör något unikt?? –som väcker uppmärksamhet. Å andra sidan kan ju det vara dumt?? --varför skall man krångla till det?? –varför låta tekniken göra dig unik. Ta unika bilder utan att vara unik tekniskt sett?? --kanske är det unika??
Jag tog en kamera jag tycker om!! --med normaloptik och besökte torget i Lund med assistent Ninni som köpte färsk torsk. Här är kameran:
E-PL1 + Zuiko 21/3,5
Ned på torget landade en gräsand, en hona, och hon var inte bara intresserad av de vackra blommorna utan hon visste var det vankades mat!!
Den trevliga blomsterhandlaren på torget, där vi ofta handlar blommor till trädgården, hade en påse med bröd och det var nog inte första gången den anden hämtade mat här!!
#383. Min substitut Leica MM!! –som gatufotokamera!! –livet i snabbfilen??
Om man nu inte vill lägga upp 150 000 kr för en kamera till gatufoto?? –så får man ju hitta på nått annat!! En gammal digital systemkamera?? –med en objektivfattning som tar det mesta?? –och en liten Leitzglugg??
Den senaste lyxkameran på marknaden kostar en hel del och den har en upplösning av 72 linjepar/mm?? –Leica MM!! På den kan man ju bara ha en riktig Leicaglugg?? –och det finns det många av. En klassiker för gatufotografi är naturligtvis Summicon 35/2. Liten och smidig och ganska skarp även ute i hörnen!! –dock inte det bästa man kan hitta på hyllan!! Det har jag testat här.
Nu är det så att gamla Olympus E-PL1 har samma upplösning som Leica MM!! --och den kan man få begagnad på nätet för under tusenlappen. Om du är tveksam till m4/3 så ta å läs det här.
Leica MM substitut!! –E-PL1+Sumicron 35/2
Den här lilla smidiga kameran har dessutom “in body stabilization”!! –det har inte Leica MM. Och du!! --man kan se genom objektivet och ställa fokus?? –det kan inte Leica MM.
Igår gick jag ut och plåtade gatufoto. Jag valde dock att plåta i färg, men jag kunde ha ändrat det lätt hemma för jag sparade i RAW. Hur blev det?? Ja, det var livet i snabbfilen!!
Vi har olika mål i livet!!
Snabbfika på soptunnan!!
En maska gick!! –i bara farten.
#379. Leica MM?? –lur eller kanon?? –finns alternativ?? –ja!!
Så har då den heliga kalken?? –presenterats som den svartvita digitalkameran Leica M Monochrom!! Fantastiskt konstnärligt instrument för bildgenerering?? --eller bara ett annat försäljningstrick?? –för att plocka av oss pengar!!
Ryktena har gått länge!! –en kamera med bara monokromatisk digital sensor!! –med bättre upplösning?? –och bättre dynamiskt omfång?? Det blev Leica som vågade släppa en sådan kamera till den stora marknaden?? Några tveksamma försök, i liten skala, har gjorts tidigare. Tanken bakom den här kameran?? –om det finns några förutom kommersiella!! –skulle vara att man lockas att tänka i svart-vita bilder redan i fotograferingstillfället. Ta bort färg signalen i hjärnan?? –om det nu går?? Leica hävdar ju också att sensorn skall ge en bättre upplösning, jämfört med en i storlek motsvarande färgsensor. Det är inget konstigt med det, för så är det, man behöver inget AA-filter och man kan strunta i Bayer mönster för att läsa ut färgkoden. Så man får en upplösning som styrs helt av pixelstorleken.
Vad blir då upplösningen hos den här sensorn?? --som är 24x36 mm och har 3472x5212 antal pixlar. Det ger pixelstorleken 6,9 mikrometer och det ger Nyquist gränsen för upplösningen till 72 linjepar/mm. Det är ingen revolutionerande upplösning?? --för till exempel Panasonic GH2 har en experimentellt verifierad upplösning av 96 linjepar/mm.
Så man undrar ju varför Leica konstruerat ett speciellt objektiv?? --med en mycket hög upplösning, dock inte verifierad, som skall matcha sensorn i Leica MM. Vad jag vet så skulle vilket Leitz objektiv som helst klara den gränsen!! Den gluggen säges dessutom kosta sådär 70 laxar och kameran 80 laxar?? Så skall du ha det kittet så rullar det upp till 150 laxar?? Det får du en knappt begagnad Land Rover Defender och då kan du rulla vart du vill. Med Leica MM och kit-objektiv får du skaffa livvakt!! –å det blir dyrt??
Nu kommer naturligtvis denna kameran att sälja mycket bra?? –och det är bra för då kommer någon av icke prestigebelastade tillverkarna att gör en för 7 laxar. Du kan dock redan nu göra något för att ta svart-vita digitalbilder. Här är mitt substitut:
Panasonic GH2+Zuiko 50/1,4
Den här kameran har bättre upplösning än Leica MM med kitlins, nämligen 96 lp/mm, redan vid full öppning. Jag tog med kameran på stan igår och satte den på monochrom och bländare 2. Här kommer det några gatubilder som passerat LR4, PS5.
Lund 2012-05-11.
Installation? –utanför Lunds konsthall, 2012-05-11.
Öppna krogen! Lund 2012-05-11.
#377. Min favoritkamera?? –Hasselblad 1000F!! --porträtt, natur å flickor!!
När Hasselblad 1000F introducerades på 50-talet så var det en revolution. En svensk industriell toppkamera, med ett objektiv och spegelreflex. När man höll den i handen så var det kvalitet!! –rakt igenom!!
De blanka kanterna!! –vilken design!! –perfekt balans i min lilla hand!! Pekfingret på avtryckaren och vänsterhanden på objektivringen för fokus. Det något klonkande ljudet när spegel och slutarridån registrerade bilden. Höger handen som vred fram den nya negativ rutan. Spegelhuset, med den lite udda spegelvända bilden, var perfekt utformat med en lupp. Jag bytte snabbt ut det mot struten som helt mörklade bildskivan. Jag använde ofta sportsökaren då den gav friheten att se vad som hände runt omkring. Jag plåtade mycket sport för Östgöten och det krävdes att man hängde med!!
Kameran var underbar för att fokusera på ögonen, då man skulle ta porträtt. Man kunde följa varje skiftning i ansiktet. Standardgluggen Zeiss 80 mm/2,8 var kanon för porträtt, men jag använde också 135:an.
Hasselbladaren var ett måste bland naturfotografer som t ex Viking Olsson, som jag träffade på Linköpings lasarett, när jag opererades efter ett lårbensbrott. Sven Gillsäter var en annan favorit som använde Hassi på sina äventyrsresor.
Modefotograferna använder ju även idag digitala Hasselbladare och så på den här tiden var det ett populärt redskap, med film i kassetten. Det passerade väl en och annan flicka förbi mitt objektiv också?? Som den här långbenta skönheten från Bornholm 1960.
Det kommer aldrig mer att tillverkas en så vacker kamera i vårt land. Den var så kul att använda och jag gillade verkligen filmmagasinet som kunde tas loss och bytas ut mot ett med färgfilm. Det senare hade jag aldrig råd med. Jag önskar att jag hade behållit kameran i hyllan till idag.