OmTag. Är det nya så mycket bättre än det gamla?
Snubblade över en ca 13 år gammal bild och jämförde den med en jag tog i natt. Bägge bilderna är plåtade under liknande förutsättningar och bägge med fullformatssensorer. I och för sig är den nya bilden tagen på lite högre iso, 2500 jämfört med 1600.
Men när jag kollar brus på höga iso från de bägge kamerorna är skillnaden ganska liten. Upplösningen i bilderna är också liknande drygt 20 MP. Bägge bilderna är tagna med fasta brännvidder 50 respektive 35 mm.
När jag tittar så här kan jag ställa mig frågan om den utveckling i bildkvalitet vi gärna suktar efter och motiverar våra inköp med verkligen är så genomgripande. Givetvis finns andra saker som gjort det enklare för oss, som inbyggd bildstabilisering i kamerahusen osv. Men om man håller sig till samma sensorformat och ungefär samma upplösning tycker jag att skillnaderna i bildkvalitet på de färdiga bilderna är ganska marginella.
Jag skulle tro att många av oss lurar oss själva genom att läsa och lyssna på en massa tester som inte sällan är direkt eller indirekt finansierade av dem som lever på att vi köper nya prylar.
Som fd audiofil känner jag igen resonemanget man ser och hör inte minst här på fotosidan i olika forumtrådar, inom hifi-världen brukade man säga att det fanns en massa människor som trodde sig höra när gräset växer.
Visst kan man säkert hitta skillnader om man sitter och pixelpeepar två identiska bilder i 200% tagna med kamerorna på ett stadigt stativ med samma objektiv. Men är det så vi tittar på bilder?
Jag gillar själv nya prylar och vill gärna ha det senaste ”bästa”, men som sagt i den slutliga bilden oavsett om den presenteras på papper eller på skärm så är inte lätt att se vilken kamera som använts för att ta bilden. Sedan kan det givetvis finnas en mängd andra orsaker till att man byter upp sig till en nyare kamera.
Bilderna: Den övre tagen i natt med Nikon Z6 II, Nikon z 50/1,8 på f/2,5 1/50 sek iso 2500 och den nedre är tagen för 13 år sedan med Canon EOS 5D Mk2, Canon EF 35/1,4 L USM på f/1,4 1/30 sek iso 1600.
/Affe
Det lustiga är att det för många här på Fotosidan också verkar gälla kameror och optik som tillverkades för mycket länge sedan.
Lite som gamla elgitarrer och förstärkare.
Eller gamla sportbilar. Eller splitternya,
Samlarmani och köpsug bor grannar.
Därför tycker jag det är befriande att använda mobilkameran. En kamera som dessutom går att maila, surfa och dela bilder med. Den är också var mans egendom och alla fotograferar med den överallt och hela tiden. På Planket-utställningen härom året hade jag ställt ut fyra porträttbilder. Tre var tagna med fullformat, den fjärde - och bästa - bilden var tagen med en iPhone. Ingen som kunde se skillnaden eller ens reflekterade.
Tesen att den bästa kameran är den du har med dig blev än en gång besannad. Om vi snackar resultatet, bilderna inte grejerna alltså.
/per-erik
/Affe
Jag "hittade" också på en ungefär lika gammal bild nyligen när jag kopierade över gamla bilder, fast från D700, som är tagen inomhus i någon sorts lampljus. Där är det tveklöst så att en nyare sensor hade gett bättre resultat, men den är tagen på 6400 (max "riktig" ISO) och behöver dessutom lyftas lite. Bilden är svår att få ordning på färgmässigt, så jag gjorde den svartvit och dessutom är det ett mönster i skuggan nere på halsen på personen som härrör från sensorn. Hur bilden kan behandlas styrs i princip av det. Detta hade inte funnits med en nyare modell med modernare sensor.
Det är samma grej med D810 jämfört med D850, fast längre upp. D850 ser klart bättre ut på 6400-12800+ framförallt i skuggorna där det kan bli lite fult på D810 med en slags fläckighet. Dock får man inte något mönster på samma sätt som man kan få med D700. Just mönstret har jag inte sett så ofta, men det går att framkalla i vissa lägen precis som att man gå få som en horistontell linje från ljuskällor mot mörk bakgrund på tillräckligt höga ISO.
Jag skulle snarast säga att det är just när man _inte_ har kameran på stativ som skillnaden blir tydligast, åtminstone om man inte granskar ren upplösning med en rejält uppblåst bild.
Går de flesta bilder att ta med bra resultat med D700? Ja, men det betyder inte att det inte finns situationer där nyare modeller faktiskt är tydligt bättre. Skillnaden är dock inte lika dramatisk som när jag gick från D80 till D700. Det är mer evolution än revolution sensormässigt från D700 och framåt. Skillnaden mellan D80 och D700 blev stor eftersom det både var större sensor och helt enkelt en bättre sensor samtidigt. Det gick ifrån att man nästan fick lägga undan kameran när det började skymma, om man inte hade stativ med sig, till att det faktiskt gick att gå runt och ta bilder handhållet i stan även på natten med vettigt resultat.
/Affe
det här med fotografens kvalitet försvinner helt
det gick bra att fotografera för hundra år sedan - då handlade det inte om gluggar eller andra prylar - då handlade det om fotografens kvalitet
det gör det fortfarande, tycker jag
pryltorskar har andra problem än bildkvalitet, menar jag
kvaliteten ligger hos fotografen - oavsett utrustning
/inger
Det jag menar är teknisk bildkvalitet.
/Affe
Eller tror jag mig höra gräset växa fast hörseln inte är vad den varit?
/Affe
Så här små, så ser jag ingen direkt skillnad på dem vad gäller bildkvaliteten.
Man ser ingen större skillnad i 100% på skärmen heller. ;)
/Affe
Utöver det har programvarorna blivit mycket bättre både i kamerorna och datorn, så idag är det möjligt att få till en mycket bättre bild från en 10 eller 20 år gammal kamera än det var när det begav sig (förutsatt att man använt råformat).
Jag var också audiofil under några år, vilket varken gagnade musiklyssnandet eller ekonomin, men ser det inte riktigt som samma grej (där gick det ett tag extremt långt när det skulle spela roll hur man vände strömkablar etcetera) :D
Jo audiofilsvängen är extrem.
/Affe
Intressant inlägg alldeles oavsett
/Gunnar S
Ögat och hjärnan kompenserar ganska ordentligt. Likadant när det gäller dynamik i kontrastrika motiv. Sensorn registrerar mer "rakt av", vilket ställer till det med våra bilder ibland. Bara en sådan sak som alla lampor med olika färgtemperatur som lyser upp staden på natten eller teckning i låg och högdagrar som exempel.
/Affe
/Affe