En återuppväckt plåtslagare
Fikapremiär vid Hornstull med nya och gamla ansikten
Ja, premiär för mig alltså - de andra som var med har nog alla varit där förut. Det var den gamle fikaräven Claes som tipsade i sin blogg att det var fika, så jag tyckte det äntligen var dags att jag masade mig dit.
I en park i närheten övade folk på att slå på varandra, och det blir dagens enda färgbild
Fotofikat på Tårtan är alldeles för tidigt för mig, men fikat i Hornstull har jag länge tänkt vara med på. Det är klart gubbigare än våra Dagnyfikor i Uppsala, men eftersom gubbarna är trevliga gick det bra ändå :)
Hans Yashica-C och Polaroid SX-70
Det blev tack vare sällskapet mer prat om fotografering med film, framkallningstider och gamla klassiska kameror än jag är van vid från Dagnys. Kul med lite omväxling, och också intressant att höra om andras erfarenheter av den gamla onda tekniken.
Martin, som var i tid!
Jag var lite skeptisk till det där med att ha fotofika på ett hamburgerhak, men det visade sig fungera alldeles ypperligt. Det var en tyst miljö där det gick bra att föra samtal utan att behöva skrika. Hamburgarna provade jag inte, men deras latte och muffins var goda.
Stephan och Peter
Det blev förstås en del prylprat, och jag fann det intressant att både jag och Affe tycker att 35 mm är lite lite för snävt på APS-C, trots att det motsvarar 52,5 mm på en FF-kamera (med 35 mm på en NEX då). De där 2,5 millimetrarna borde inte spela någon roll, så det kanske bara är psykologiskt eller nåt. Alla bilder i det här inlägget är för övrigt gjorda med just 35 mm på APS-C ...
Krister var också med
Vi pratade också om det kvadratiska formatet och svårigheten att använda det med moderna digitalkameror. Kamerorna går att ställa in på alla möjliga format, men ytterst sällan på just kvadratiskt. Man kan fråga sig varför, eftersom det blivit ett populärt format igen tack vare instagram, och det är mycket lättare att få till snygga kompositioner om det blir beskuret redan i sökaren.
Affe
Det är i och för sig så att man kan fråga sig om varför kamerorna beter sig som de gör på många sätt, och det trista svaret är väl att det styrs mycket av marknadsfolk och ingenjörer och inte tillräckligt ofta av fotografernas önskemål och behov. Det har dock blivit mycket bättre tycker jag, och i Sonys A6000 som är den jag använder nu går det mesta att ställa in som jag vill ha det (till skillnad från i min NEX-7).
Hans och Martin
Vi borde helt klart ha mer utbyte mellan fotofikorna i Stockholm och Uppsala, även om en del deltagare var gemensamma idag. Fast det är klart, blir vi ännu fler i Uppsala får vi knappt plats på Fågelsången längre utan får hyra in oss på UKK eller nåt ...
Martin och Stephan ser mer än lovligt nöjda ut över något
Jag tackar alla inblandade för trevligt sällskap, och hoppas deltaga i fler Hornstullfikor (bara ni förvarnar i hyfsad tid som ett dygn eller nåt), och hoppas få se en del av er Stockholmare i Uppsala. Vi ser till att alla får plats helt enkelt :)
Stephan och Claes
Det var allt jag hade att bjuda på idag (eller igår kanske eftersom vi nu passerat midnatt). Ha det gott!
Är det bara jag som inte förstår?
I Uppsala pågår just nu den internationella performancefestivalen Friktioner. Jag måste erkänna att jag inte förstår mig på sådant, men det är lite kul att fotografera i alla fall :)
På Stora Torget ägnade man sig åt andra typer av pajaskonster ;)
Alla bilderna är tagna med Sony A6000 och 18-55 mm
Ha en fortsatt trevlig fredag!
När demokratin tystas
Till att börja med ska jag påpeka att jag är totalt ointresserad av politik, och jag vet att det här är en fotosida, men i bloggarna är det fullt tillåtet att ta upp annat än bara fotografering. Trots mitt politiska ointresse är jag ändå för demokrati, och när ett riksdagsparti som Sverigedemokraterna tystas av demonstranter när de försöker hålla torgmöte tycker jag det blir fel - oavsett vad man anser om deras politik.
Redan innan dagens torgmöte på Celsiustorgen i Uppsala hade SD-motståndarna gått ut med att de skulle genomföra en "ljudblockad" för att hindra Jimmie Åkesson från att göra sig hörd. Polisen var på plats med stora avspärrningar ett par timmar i förväg, och alla som ville komma in fick genomgå visitation.
När partiledaren väl anlänt och skulle presenteras av partiets pressekreterare buades han ut totalt, och det var ingen som kunde höra vad som sades.
Polisen försökte uppmana demonstranterna att tysta ned sig, vilket inte helt oväntat var helt fruktlöst. För att få bort demonstranterna som inte hörsammade polisens uppmaningen gick kravallutrustad polis in för att fösa undan folkmassan.
Först när polisen gick in med hundar lyckades de skringra massan och fick så småningom iväg de flesta till de bortre kravallstaketen.
Många av demonstranterna gjorde motstånd mot polisen, och fick föras bort. De flesta var dock inte våldsammare än att de helt enkelt avhystes från området.
Jag är också för att man ska få fotografera och filma det mesta som sker på allmän plats, och publicera materialet. Något som dock störde mig är att vi vid ett flertal tillfällen såg SD:s gruppledare i Uppsala (Pavel Gamov) fotografera/filma just de demonstranter som fördes bort av polisen - man kan undra vad han ska ha det till. Han blev också påhoppad av ett par unga tjejer som ogillade beteendet, men de fördes förstås raskt bort.
Det så kallade torgmötet varade endast ett par minuter (det tog en dryg timme för polisen att få bort allt folk), så demonstranterna lyckades med sitt uppsåt. Jag är helt för rätten att demonstrera, och jag förstår varför många tycker illa om SD. Jag tycker dock ändå att det är helt förkastligt att på det här viset stoppa den politiska debatten, och i slutändan tror jag det kan få motsatt verkan än den demonstranterna tänkt sig.
För att anknyta åtminstone lite till fotografering kan jag berätta att bilderna togs med en Sony A6000 och den gamla kitzoomen 18-55 mm. Det är dock ingen idé att försöka kamerans bildkvalitet utifrån dessa bilder, eftersom alla utom den sista är fotograferade genom tjockt fönsterglas ...
Jag testade också att filma lite, och det är något jag inte kan - kvaliteten på det är alltså tämligen uselt :)
Ha en trevlig helg allihopa!
Valborg i Uppsala - huvvaligen!
Jag brukar hålla mig borta från centrala Uppsala på Valborgsmässoafton, men idag vågade jag mig ner en sväng på byn på eftermiddagen.
Det hade utlovats skitväder, men så blev det inte. Det var lite soligt och inte alltför svinkallt. Som vanligt var ballong- och snabbmatskommersen i full gång.
Många jag stötte på såg tämligen överförfriskade ut, men enligt polisen ska det hittills varit den lugnaste Valborg (eller sista april som vi säger här) i mannaminne.
Det brukar skräpas ned något alldeles oerhört i Uppsala under den här helgen, och så var det också i år. Även i ån hamnar det en massa skrot från farkosterna som använts i forsränningen, men det fanns det folk som tog rätt på.
På det hela taget verkade de flesta vara glada och ha det trevligt, även om det inte var fullt så vackert väder som igår eller i helgen.
Förmodligen stökar det till sig mer i centrum senare under kvällen, men då tänker jag definitivt hålla mig borta :)
Jag har förstås också idag använt min nya Sony A6000 (med 35/1,8), och fortsätter att konstatera att det är en ypperlig kamera för gatufotografering. Det är väldigt skönt att slippa vänta på att kameran ska fokusera :)
Just Valborgsmässoafton är en bra dag att gatufotografera, kanske i synnerhet om man inte är så van gatufotograf. Det är så mycket folk i rörelse att det är få som tar notis om en.
Man kan ju förstås ha otur och råka på någon med dåligt ölsinne som inte vill bli fotograferad, men det slapp jag tack och lov idag ...
Jag tycker tyvärr att 35 mm är lite för långt för gatufotografering, men jag har inget vidvinkligare som fungerar med den snabba autofokusen i A6000. Jag testade den gamla 18-55:an som följde med NEX-7, men den har uppenbarligen (liksom Sigmas billiga fasta) fel typ av fokusmotor, så den var också seg.
Nu är det också tyvärr så att Sony mig veterligen inte har någon riktigt bra fast vidvinkel med E-fattning, utan det bästa är Zeiss 16-70/4 och den är rätt så kostsam.
Jag får se hur jag löser det i framtiden, men jag klarar mig rätt så bra med de objektiv jag har ändå :)
Bilden av kattskrället tog jag med 18-55 mm. Det är helt ok, men autofokusen blir som sagt långsam :(
Ha en fortsatt trevlig helg!
Sony A6000 - ett snabbtest med många bilder
Idag fick jag tack vare testredaktör Martin Agfors möjlighet att testa Sonys nya A6000, en kamera det varit mycket skriverier om främst tack vare uppgifterna om att den ska ha en så snabb autofokus. Enligt tillverkaren ska både den initiala fokuseringen vara väldigt snabb, men också följande fokus. Det som intresserar mig är just att snabbt sätta fokus och det där med följningen bekymrar mig inte så mycket (och det har jag inte heller testat i detalj).
Sony A6000 med Zeiss 24/1,8, Zeiss 55/1,8 och Zeiss 16-70/4 (fotograferat med Sony RX100 II)
Jag hade egentligen tänkt testa kameran med mina egna E-objektiv, men eftersom Martin lånat ihop inte mindre än tre mycket bra Zeissobjektiv användes bara dessa. De tre objektiven är mycket lika i design och storlek (inklusive 55/1,8 som är ett fullformatsobjektiv). Kameran är i sin tur ganska lik både de gamla NEX-kamerorna och fullformatskamerorna i A7-serien (men saknar sökarpuckel).
Martin, fotograferad med NEX-7 och Zeiss 55/1,8 på f/1,8
Just detta att A6000 är ganska lik min NEX-7, men inte helt kan nog ställa till en del förtret om jag skulle ge mig på att försöka använda båda kamerorna parallellt. Till exempel kontrolleras bländaren med den yttre ratten på A6000, medan den används för exponeringskompensation på NEX-7. Menysystemen är också helt olika, så båda måste läras in innan man hittar alla inställningar. A6000 har ett klart bättre och mer lättförståeligt menysystem, och den har också fler anpassningsmöjligheter. En detalj är också att ögonmusslan sitter fast ordentligt, vilket den definitivt inte gör på gamla NEX:en.
Martin fotograferad med A6000 och Zeiss 55/1,8 på f/2,8
Vi promenerade från Martins bostad på Kungsholmen till Kulturhuset där det skulle fotofikas med några gamla rävar från chatten #foto. Det var kul att träffa de som dykt upp, då det var många år sedan jag träffade de flesta av dem senast. Fotograferandet där blev väl dock som det mest brukar bli vid fikatillfällen :)
Andreas, med A6000 och 55/1,8 på f/2,8
Det var dock ganska bra med de stora panoramafönstren som är en utmaning när folk ska fotograferas i motljus. Det ger en ganska bra bild om vilka möjligheter en sensor har till upplättning av skuggor och nedmörkning av högdagrar - något den nya sensorn i A6000 klarade bra tycker jag.
Andreas och Ture. Zeiss 16-70/4 på f/4
Zeiss-55:an är en smått fantastisk glugg, som i tester inte hamnar långt efter den mycket dyrare (och helt manuella) Otus, och den var mycket mindre än jag trodde. För dagligt bruk är dock en bra normalzoom klart intressant, och Zeiss 16-70/4 visade sig vara just en bra normalzoom :)
Kungsan med 16-70 på f/4
Något jag konstaterade redan under fikat var att jag med A6000 kunde sätta fokus mycket snabbare och säkrare än med min NEX-7, och när man flanerar på stadens gator och snabbt vill fotografera något är sådant viktigt. Med min NEX blir kontrastfokusen ofta lurad av starka kontraster, och jag kommer hem med massor av felfokuserade bilder om jag inte kontrollerar med förstorad sökarbild att skärpan verkligen sitter där den ska. A6000 körde jag i läget AF-C, i och med att den då använder fasdetekterande AF med hjälp av en hel hög AF-sensorer på själva bildsensorn. Jag lät också kameran välja själv var den skulle fokusera, vilket den för det mesta lyckades väl med.
Kungsan. 16-70 på f/4
Nu ska jag dock inte påstå att det var alltid jag och kameran var överens om vad som skulle vara huvudmotiv, och då är det lite frustrerande att behöva ge sig in i menyerna och välja enpunktsfokus, men för det mesta gick det som sagt bra så jag lät den hållas ...
Körsbärsblomfotografer. 16-70 på f/5,6
Något som var betydligt värre, och som jag hade hoppats slippa se i den här kameran, var att den ibland efter att satt sig i standbyläge tog många sekunder på sig att vakna igen - en fördröjning som är längre än jag upplevt på någon annan kamera, och som definitivt gör att man missar en ögonblicksbild. Det är bättre att hålla kameran avstängd och starta upp den vid behov, då det åtminstone går hyfsat snabbt.
Knökfullt med folk i vårvärmen. 16-70 på f/5,6
Tyvärr blev fikat som vanligt lite långvarigt, så när vi äntligen kom fram till Skansen var glasblåseriet stängt. Det är annars ganska bildmässigt, och ett bra test av lågljusegenskaper. Det gick dock att ta en trist bild in genom dörren för att se hur det blev på höga ISO :)
16-70 på f/4 med A6000 på ISO 3200
Nu gjorde jag inte några direkta jämförelser, men när jag kollar bildfilerna tycker jag att A6000 klarar sig betydligt bättre än NEX-7 på höga ISO (med NEX:en går jag ytterst ogärna över ISO 1600 p.g.a. det fula färgbruset).
Kaknästornet med 16-70 på f/6,3 (och av någon anledning ISO 160)
En del objektiv är väldigt bra på korta avstånd, men inte så kul när motiven är långt bort. Också i det fallet tycker jag 16-70 skötte sig bra (vilket den förstås bör göra då den är ganska dyr - 9000:-).
Här hoppades jag på lite dramatik när Martin testar både Panasonic GH4 och Samsung NX-30, men dramatiken uteblev tyvärr. 16-70 på f/4,5
När vi knallat runt en stund var det hög tid att bege sig till akvariet, vilket är min favorit på Skansen i och med att man där kommer nära en massa roliga små djur. Framför allt lemurerna är kul i och med att de är så nyfikna, så ni får stå ut med att det blir några bilder av dem :)
Närgången fotograf, eller närgången Lemur? 16-70 på f/5,6 och ISO 800
Om slutartiden är för lång hjälper inte snabb autofokus ... 16-70 på f/5,6 och ISO 400 (och 1/60)
En del av er har kanske sett filmen Fierce Creatures med bl.a. John Cleese, Jamie Lee Curtis och Kevin Kline. I den filmen förekommer en del lemurer, men så där himskans skrämmande är de inte även om jag upptäckte att de både kan låta, ge ondskefulla blickar och bita barn och kameraremmar :)
Fierce Creatures? 16-70 på f/5,6 och ISO 800
Barnätande lemur. 16-70 på f/5,6 och ISO 800
Ett annat favoritdjur är surikaterna, och gynnaren på nästa bild ställde till lite bekymmer för Martin när han skulle fotografera den i kraftigt motljus (som jag lättat upp i bilden) med Samsung NX-30. A6000 hade dock inga problem att hitta skärpan i det läget, och det har nog med fasdetekteringen att göra.
På spaning ... Zeiss 55/1,8 på f/3,2 och ISO 100
Inne på själva akvariet finns en massa läskiga ormar och spindlar, och de blir oftast inte så jättebra på bild på grund av det ganska trista ljuset tycker jag. Det är dock åter igen en bra test av höga ISO.
Nåt slags orm fotograferad med 16-70 på f/5,0 och ISO 3200
Betydligt mer fotomässigt är i så fall den s.k. regnskogen där det finns en del mindre apor av olika sorter uppe i träden. Dessa är också en utmaning vad gäller för kameran när den ska välja var fokus ska sättas (om man inte väljer själv såklart), men också det gick ganska hyfsat. Här tror jag dock det skulle varit smartare att själv välja fokuspunkt ...
En bister typ med 16-70 på f/4 och ISO 1600
En hårfager typ med 16-70 på f/4 och ISO 1600
Det var alla bilder jag hade att bjuda på i den här korta testen. Mina slutsatser är att det definitivt är värt att uppgradera från NEX-7 till A6000 om snabb och exakt autofokus är viktigt. Menysystemet är också betydligt trevligare att ha att göra med än tidigare, även om det fortfarande är knöligt att ta sig till en del inställningar. Sökaren är också bättre än i NEX; den har lägre upplösning, men jag upplever den ändå tydligare, och den uppdateras mycket snabbare.
Det enda jag riktigt har att klaga på är att kameran tar en smärre evighet på sig att vakna ur standbyläge, och det kan man kanske hoppas på en firmware fix för ...
Alla bilder finns i full storlek på min flickr.