Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 4723 / Hur mycket fotoapparater behöver man för att hänga med?
Vi är ju i händerna på kameratillverkare, datortillverkare som med god hjälp av skickliga marknadsförare samarbetar för att göra oss osäkra och inte tro på oss själva för att få oss att ständigt köpa nytt och "bättre"! Osäkra konsumenter e bra konsumenter!
Och jag kollade på en bild i morse, med lupp såklart! För det e skärpa som gäller idag!
Nu säger en så'n där besservisser, att en besökare på en utställning som tittar på bilder, dom har inte lupp med sig, dom ser bilden på litet mera håll också liksom! Nåja, vem vet, det kan ändå vara nå'n som har smusslat med sig en lupp!
Men sammantaget så verkar det ändå funka bra att göra stora bilder med min gamla Fuji X100 och Photoshop 7.0 via Windows XP! Med bra luppskärpa! För den här bilden på bordet e från en X100, första modellen, och med PS 7.0 och via Windows XP! Visserligen har jag fuskat litet genom att be Crimson göra bilden!
Men jag blir ändå litet osäker, klarar jag mig i amatörfotovärlden med de här gamla grejerna, eller måste jag kanske uppdatera mig eller köpa nyare grejer? Investera som det heter numera! ;)
/Bengan
Straight 4722 / Återanvändning ligger i tiden! :) Gammal blogg alltså! Om kamerasökare och Höftskott!
Den här bloggen är från 2009, Å jag tycker den e aktuell fortfarande!
Alltså, så gott som alla kameror har en sökare, och de flesta fotografer använder sökaren när man "siktar" på motivet. Ofta så betyder det en rörelse med händer/kamera, tex då man tar upp kameran till ansiktet, att motivet (människan) uppfattar att nu skall något hända. Och det går bra i de flesta fall, motivet kan titta i kameran, ordna ansiktsuttrycket, le litet, eller inte bry sig, men har ändå uppfattat situationen.
Man kan också säga att motivet då agerar med fotografen, som på de flesta av våra familjebilder eller våra semesterbilder.
Men i andra fall, då man själv inte vill ingå i ett ögonblick man själv ser och upplever! Att fånga ett ögonblicket, utan påverkan, hur gör man? (Nu tänker jag mest på gatufotografering eller i en urban miljö där människor är en del av motivet).
Det är här som det sk. höftskottet kommer in. Den här "tekniken" har använts av de felsta sk gatufotografer under alla tider. (Nu är samlingsnamnet höftskott, man kan hålla kameran på olika sätt, vad man menar det är att fotografen inte tar upp kameran till ögat)
Att fotografera utan att titta genom sökaren, att även fotografera utan att titta på motivet. För fotografen har redan uppfattat "sin bild", och att den finns där några ögonblick till, för honom gäller det att fånga det speciella ögonblicket utan att störa det!
Se'n finns det tillfällen då motivet, läs människor, är så upptagna i sig själva att det går bra att ta upp kameran till ögat och fotografera, man hinner tom komponera bilden, men det händer tyvärr inte så ofta.
Höftskott 1964. M Leica, 35 mm, Tri-X. Tunnelbanan Hötorget.
Höftskott 2000-talet. M Leica, 35 mm, Tri-X. Bygge av nya järnvägsbron vid Tegelbacken.
Höftskott 1960-talet. M Leica, 35 mm, Tri-X. Konduktör spårvagn. Jag tog flera bilder med kameran hållen framför mig i höfthöjd.
Inte höftskott. Bilden tagen 2000. Jag kommer gående uppför rulltrappan, ser kvinnan som städar rulltrappan, ställer in avståndet på 1 meter, och just när jag går förbi henne vänder jag mig och tar bilden. Kvinnan är inne i sin musik och i sina tankar och ser mig inte förrän nå'n sekund senare, då hon ser upp och ler. M Leica, 35 mm, Tri-X.
Höftskott på känn... något passerar i mitt blickfält, jag hinner inte uppfatta vad det är, jag trycker bara av kameran.
M Leica, 28 mm, Tri-X. Stadsbiblioteket Sveavägen.
Här kunde jag försiktigt närma mig kvinnan för att ta flera bilder.
Kunde fortsätta att fotografera med kameran till ögat. Kvinnan är upptagen med att läsa på mobilen och uppfattar inte att jag fotograferar. M Leica, 28 mm, Tri-X. Stadsbiblioteket.
Höftskott. Här hade det varit omöjligt att fotografera på annat sätt. (Här måste man dessutom "ingå i spelet" på något sätt) M Leica, 35 mm, Tri-X. Roulettspel Gröna Lund, Stockholm. I Roulettebilderna har jag syftat avståndet, ställt in det på optiken och se'n använt höftskott.
Här är ett exempel på att det går bra att fotografera med kameran till ögat då människor är upptagna i något.
Street vid Hornstull. M Leica, 35mm, Tri-X.
Som sagt, när människor är upptagna, då är det lättare att fotografera obemärkt! ;) Fotograferat på Nalen i Stockholm 1960-tal.
M Leica, 35 mm, Tri-X.
Och tar man inte med höftskott så blir det lätt sån'a här uppställningar! Men ibland kan det gå bra ändå!
Johannes Brandstation 1964. M Leica, 35 mm, Tri-X.
Så håll till godo med en gammal blogg, och som sagt, återanvändning är ju i tiden!
Och med den digitala kameran, som i stort sett sköter sig själv, och med en display som går att vinkla, så e det nog höftskott det man mest använder i gatufoto! ;)
Ha nu en fin helg!
/Bengan
Straight 4721 / Torrsimsblogg! :)
Middagsmatfoto!
Å man talar om att äta insekter i framtiden! Vad e det för fel på grönsaker då undrar jag!
.
Jag va inne på Södermalm i dag, och tog några bilder! Tog slut en rulle Tri-X, men rullen ligger i kylskåpet så länge! Slow Photography! :)
Å nu om någonting helt annat!
När jag inte planerar för nästa Gnesta-Plank, så har jag fått litet tid över! ;)
Och har börjat läsa litet mera, typ historia!
Alltså, och det gäller kyrkohistoria! Kortfattat, den Kristna Kyrkan, grundades i stort i sin nuvarande form av Konstantin vid konciliet i Nicaea år 325! Och sedan förbjöd den nya kyrkan, och förstörde, ett stort antal texter, som man ansåg vara olämpliga i det nya tiden! Därmed kan texter ha försvunnit som kan vara ursprungligare än de fyra evangelierna i vårt Nya Testamente! Tex skrifter som omnämner Jesus!
Nu har en del av de här texterna återupptäckts, som säkert några av er redan vet, i Nag Hammadi i Egypten! En av dessa skrifter är då Thomas-evangeliet, som innehåller ett antal tidigare okända Jesus-citat.
Kanske mycket ursprungliga citat!
Visst e det intressant! :)
Inte så mycket mer att orda om just nu!
/Bengan
Straight 4720 / Mycket snack och väldigt liten verkstad, det är väl så som den mesta fotografin sker i dag!
Men inte så konstigt, man behöver ju inte så mycket verkstad numera, å det mesta i fotografin sköter sig själv, och fort går det! Det som e kvar, det e väl å berätta om vad man gjort nästan helt automatiskt! På nätet typ! ;)
.
Igår va det en annorlunda verklighet, fotosnack på Tårtan!
.
Och även redovisning! Med bilder, fotoböcker, fototidningar och en film om fotografer! Mycke å ta in liksom!
.
Och så va det två kameror som man bara kunde fota svartvitt med! Litet overkligt, för världen e ju i färg för de flesta!
Och diskussioner va det också! Lagom heta! :)
Och efter det, Hornsgatan ned till Gert på Svenska Kort!
Det va en kul och trevlig eftermiddag!
/Bengan
Straight 4719 / Hemliga tecken i en Leica! Och Tårtan i morgon!
Bob Bovin här på Fotosidan hittade hemliga tecken i sin Leica 1! Vid första anblicken tyckte jag det såg litet hemgjort ut, så jag va tvungen att kollade i min Leica Standard! Det va inristningar där med! Inte lika snygga som i Bobs kamera, men ändå!
.
Det va ju handarbete på den tiden i Leicafabriken, och man kanske behövde en markering eller märkning inför hopsättningen! Eller kanske vid ett senare servicetillfälle!
Hur som helst, sehr intressant!
/Bengan
Ps. I morgon Tårtan!