Straight Photography!
The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 150 / Bakåtsträvare!
Eller varför jag fortsätter att fotografera analogt!
Inte helt lätt att svara på, med jag tror nog det är av flera anledningar.....
*
Först har jag hittat en väl fungerande rutin för min typ av fotografering.
Först kameran, en Leica M6. Kameratypen som jag använt i en 45 års tid nu, nästan i varje fall!
Tidig Dogma! :)
Har visserligen varit "otrogen" några gånger, men ganska snart insett mitt misstag! :)
Och en av finesserna med en M Leica är mängden objektiv som finna att tillgå. Här ovan en Zeiss Sonnar 1,5/5 cm.
Den här Sonnaren är otroligt kompakt OCH kompetent! (Och på min Dogma-Leica har jag en Ultron 1,9/28 mm)
Men visst finns det numera ny teknik som ger "skarpare bilder snabbare" ;)
men tycker inte att "snabba skarpa bilder" är det viktiga för mig, utan det viktiga är att jag känner mig bekväm med min utrustning, som då minimerar min uppmärksamhet på tekniken, och ger mig mer tid på bilden, men att jag ändå får ett bildresultat som stämmer för de bilder jag vill visa, och då funkar min "gamla" Leica M6 fortfarande!
Gillar även känslan att kunna se "originalfilen" = negativ i negativark.
Tycker det är något speciellt med att plocka fram några negativark, hålla upp dom mot ljuset, se bilden, fast i negativ form, och sedan göra kopior.
Men visst skulle det "gå snabbare" med en digitalkamera! :)
Där kan man ju också direkt se om bilderna blev bra! Och visst är det en finess att kunna sända i väg bilder nästan direkt, eller printa ut på en skrivare på en gång....
Har såklart prövat det digitala, bla i samband med några "sportfotojobb"! Jag har kunnat "ösa på" med bilder via motor, kollat tagna bilder, raderat, använt olika zoomar, men.....
Och tror som sagt, att kameran har en stor del i mitt "bakåtsträvande"! ;)
Jag har ju använt en M-Leica sedan tidigt 1960-tal.
Så jag kan kameran! Å den fungerar alltid! Jag kan alltid ha den med mig. Och har inte tröttnat på den, eller tröttnat på modellen.
Och så är det litet extra trevligt med den här kameran... ;) ;)
(å det är kul att det finns litet grädde på moset!)
Man kanske kan använda ordet subtilt i samband med en M-Leica..?
eller Zen,
eller mytos...? ;)
Hur som helst, kameran känns mycket bra på flera olika sätt för mig!
*
Och se'n har jag en väl fungerande filmframkallningsrutin i en Kindermann ståldosa. (från 1964)
Se'n finns det säkert medlemmar här på FS, om dom visste hur jag framkallar, skulle ha synpunkter!
Men en relativt ny rutin är att jag under de sista 6-7 åren börjat skannat filmen för att jobba i PS och sedan sända filen till Crimson för kopiering, DEN förändringen upplever jag som en stor fördel. Tidigare så va dammet ett problem då jag kopierade. För mig i alla fall! ;)
Blåsa av negativ i all oändlighet, för att ändå hitta dammprickar då kopian va klar, som sedan måste prickas i.
Nu kan det skannande "negativet" bli helt dammrent via PS innan jag sänder till labbet!
Se'n har jag ett dammfritt negativ liggande på min hårddisk för ytterligare kopior! Det upplever jag som en stor fördel!
Och jag kan sedan få ut kopior i storlek ända upp till 50x60 från mina småbildnegativ! Det räcker gott för mig!
Så även om det kommer en fullfomats-mätsökar Leica, eller fullformats mätsökar-ZeissIkon, så är jag tveksam om jag skulle köpa en så'n för jag ser ingen riktig fördel med en så'n...inte ännu i varje fall! :)
Och till sist, kan inte låta bli att bifoga ett litet klipp! :)
http://www.youtube.com/watch?v=5mwrlb4_tL0
/Bengan
Ps.
Men ibland faktiskt,
när jag skriver i Bloggen,
då skulle jag kunna tänka mig en digital, just för att snabbt kunna förmedla bilder till en berättelse...
Straight 149 / Kan androider komponera?
Är förkyld, och får då rinnade ögon, så jag lyssnade mest på radio idag, bl på P1, och "Mitt i musiken" och hörde där bla: "Trots mot da capoförbud på Metropolitan så blev det stående ovationer på Metropolitanoperan i New York i början av veckan när den peruanske tenoren Juan Diego Flores klippte inte mindre än nio höga c på raken i en aria i operan Regementets dotter av Donizetti!"
Senast nån bröt mot regeln var när Pavarotti dubblade en aria ur Tosca i början av nittiotalet.
Pavarotti ja....
Hittade en del på YuoTube, bla en aria från "Nessun Dorma" med Pavarotti..
http://www.youtube.com/watch?v=VATmgtmR5o4&feature=related
Tanken dyker upp igen, vad är det som gör att musiken kan beröra oss så...
Och varför finns musik??
Under hur lång tid har mänskligheten ställt sig den frågan?
Bla Peter Nilson skriver i sin bok, Ljuden från kosmos,
"Varför finns musik, och vad uträttar den?
Musiken kommer oss närmare än alla kosmiska gåtor.
Den kan ge illusionen av en verklighet bortom vardagsvärlden.
Starka musikkänslor ger en nästan ofrånkomlig förnimmelse av att en dörr glidit upp,
eller att vi åtminstone skymtar något genom nyckelhålet...."
Musik är som stjärnhimlen: den lockar oss att fantisera över oerhörda ting....."
Jag hittar även en annan aria med Pavarottio, "Vesto de la gubba".
"Skratta Pajazzo, livets cirkus rullar vidare....."
Den var bla filmmusik i filmen "The Untouchables" (med Kevin Costner, Sean Connery, Andy Garcia, Robert De Niro).
http://www.youtube.com/watch?v=PghOdj02Jew
Men jag tänker mera på filmen "Carmen, Carmen" av Carlos Saura när jag hör "Vesto de la gubba..."
Där kommer arian i slutet av filmen, och jag skall inte avslöja i vilket sammanhang den sjungs....
Här en liten snutt i början av filmen...med suggestiva bilder med intressant kameravinkel..
http://www.youtube.com/watch?v=46Y9m81AMkA&feature=related
Vad gäller Carlos Satura, så har han också gjort en mycket sevärd version av Federico Garcia Lorcas "BODAS DE SANGRE" (Blodsbröllop) Här finns fantastiska bilder!
http://www.youtube.com/watch?v=-du7ftTVq9U&feature=related
Å vad gäller filmen "Carmen, Carmen, så va Paco De Lucia med i filmen. Här en snutt gitarrspel med
kompisar John McLaughlin och Al Di Meola.
http://www.youtube.com/watch?v=9cadbYIzhqQ
Och mera Paco De Lucia: (Från Wikipedia)
"Innan han (Paco) blev tillfrågad att tolka och spela Joaquín Rodrigos Concierto de Aranjuez 1991 hade han aldrig kunnat läsa noter. Han lärde sig de flesta passager helt enkelt genom att lyssna på tidigare tolkningar.
Med tanke på att Conciertos är mycket svårt att framföra är det ännu mer remarkabelt. Medan han lärde sig att spela Concierto som flamencogitarrist, där rytm och takt är essentiellt, föredrog han att ge lyssnaren en “smutsig” ton när han gick från en låg ton till en mycket hög hellre än att förstöra rytmen. Han ansåg att som flamencogitarrist hade han rätt att tolka Concierto på ett nytt sätt.
Pacos tolkning ansågs av Rodrigo själv som den bästa han hört".
http://www.youtube.com/watch?v=w8LL1x6J2rU&feature=related
Nu börjar det bli sent,
tar två Panodil Zapp och går till sängs! ;)
God natt!!
/Bengan
Ps.
Just det, så va frågan, "Kan androider komponera?"
En kompositör och musikforskare, David Cope har gjort ett dataprogram.....
Det fantastiska (eller fasansfulla) är att programmet skriver bra musik!!
Musiken bryt ned i beståndsdelar, för att känna igen olika kompositörers sätt att komponera...
På våren 1997 uruppfördes Mozarts 42 symfoni... (Mozart skrev bara 41...)
Copes program väcker oroande frågor, vad blir det av människan om en dator kan mäta sig med mänsklighetens största genier??
Straight 148 / Att få prata om bilder och Dogma.
Jag har under de senaste åren haft den trevliga förmånen att få berätta om min fotografering och visa bilder i olika sammanhang.
Är bla med i Gnesta konstnärskrets, och i Kommunen har vi en konstrunda varje år.
(Konstrunda betyder öppet hus hos konstnären under en helg, och antal besökande har varit mellan 75-150 personer på två dagar) Och får då även sälja några bilder! :)
Har också haft bilder på biblioteket några veckor per år, kul även det.
Har även haft grupper från den lokala konstkursverksamheten på hembesök. Trevligt men litet nervigt! ;)
Det e faktiskt kul att få visa sina bilder på vägg! :)
Det är där bilder skall vara! På en vägg! Bilder kommer till sin rätt där!
Och nu även några fotoklubbar.
Midsommargårdens Fotoklubb och LM Ericssons fotoklubb.
Jag bara bockar och tackar för den förmånen herrar Bengt Gustafsson och Staffan Johansson!!
Det var trevligt, kul och mycket givande!
Och hoppas klubbarna tycker det också! ;)
Här några bilder från "min senaste föreläsning" på LM Erikssons fotoklubb i Älvsjö. (Inbjuden av Staffan Johansson).
Berättade också om Dogma!! :)
Staffan hade gjort en mycket snygg inbjudan!! Det är den som ligger här till vänster.
Å min analoga fotografi kallar han "Klassisk"! Tack för det Staffan! :)
Efter min lilla "föreläsning" och bildvisning diskuterade klubbmedlemmarna medtagna bilder. Man hade fått i uppgift att ta med en bild och berätta varför man gillade den. Här är det en bild av Josef Koudelka.
(Tror bilden heter Jarabina, och är från 1963. En grupp människor står runt en avliden släkting...)
Här visas en bild av Henry B. Goodwin. "Kvinna med blött hår".
Vi fick även höra om Goodwins fotokarriär i Sverige. Mycket intressant.
Samtidigt skall Staffan ta en bild...
Men min kamera va redan beredd!!! ;)
Här diskuteras den berömda DN-bilden från "etanolhembränningsfabriken" i Brasilien.
Som sagt, de va mycket trevlig att få besöka fotoklubbarna och få vara med på bilddiskussioner samt berätta om Dogma!
Och bilderna är naturligtsvis tagna med mitt utrustningslöfte i Dogma = Leica M6, Ultron 28 mm, Tri-X i D-76.
Fast vad gäller Tri-X,
där har Staffan synpunkter!
Staffan tycker T-Max 400 e mycket bättre! ;)
/Bengan
Straight 147 / Dogma Malmö / Köpenhamn 2
Mera Dogma från Malmö och Köpenhamn i helgen 10-13 april 2008.
Malmö station, vi kollar priser för tågresa till Köpenhamn nästa dag. Upplever Malmö stationen litet "mänskligare" och lugnare än Stockholms Central. Kanske inte så konstigt, stationen är ju mindre, men ändå...
Å Malmö är en cykelstad! Här är cykelparkeringen utanför stationen. På en slags pråm!
Men den är tillfällig under en byggnation vad jag förstår.
(Kommer osökt att tänka på ett 30 år gammalt temanummer av tidningen Scientific American som handlar om lokal cykling i en värld för att spara energi. Vi är nog där nu.)
Å i de flesta städer finns det spännande passager/gångar att fota!
Även i Malmö såklart! :)
En annan bild till som jag tog i farten då tåget startade från Kastrup mot Malmö.
Ärligt talat, är inte det här snyggare väggprydnad än en reklamtavla!? :)
Känns ibland som danskarna har litet mera egen vilja i vissa lägen, dom härmar inte andra storstäder i allt...!?
När får vi se liknande stora svartvita bilder på Arlandas tågstation? :)
Å här vare nya teaterhuset i Köpenhamn. Hyffsat läge vid vattnet!
Det gäller att inte snubbla när man går från restaurangen på kvällen bara! :)
Å här fotograferat inne i teaterhuset med utsikt ut mot nya Operahuset. Vi tyckte väl att Operahuset såg litet "konstigt" ut på nå't sätt...
Men å andra sidan,
varför kan det inte få vara litet "konstigt", de e i alla fall en spännande arkitektur!
Å när man är ute och går i större städer som i Köpenhamn, så finns det ofta en kyrka där man kan vila benen och koppla bort alla ljud en stund. Å det brukar finnas toalett. :)
Hemresan på tåget till Malmö. En snabb och behaglig resa. Tycker priset 150:- Tor Malmö/Köpenhamn inte är mycket att tala om.
Tågresor ger tillfälle till tankar...eller man kan läsa, eller bara titta ut....
Undrar när man i Sverige inser tågets viktiga roll i en förändrad klimatsituation?
Jag menar,
när skall samhället och politikerna tar ett klimatansvar istället för att överlämna det till oss....!?
Tänkte på det när vi passerade långtradarkaravaner på vägen ned till Malmö.
Alla långtradarna kan väl inte innehålla färskvaror!?
Å vi försökte som jag sagt tidigare hitta en tågresa till Malmö, just för att slippa ta bilen.
Det hade varit perfekt, tåg till Malmö, sedan 10 minuter gångväg till Hotellet.
Sedan kunde vi röra oss till fots i Malmö och ta tåget till Köpenhamn.
Men vad gäller biljettpriser och SJ, så är det numera marknaden som styr.
Tillgång och efterfrågan!
Och tågbiljetter finns ju även på auktion, Tradera!!!
Snart kommer väl dagisplatser och äldrevårdsplatser också på Tradera! ;)
Och vad gäller biljettpriserna/rabatterna så verkar SJ inte riktigt veta själva,
det gjorde att vi till slut tog bilen!
Det blev mycket enklare och litet billigare!?
Är det bara jag som undrar över "Tivolisamhället"? Aktion på tågbiljetter! ;)
Ok, här tillbaka i Malmö, solen skiner, och glassgubben är glad!! :)
Och Dogma-bilder alltså.
"En kamera, ett objektiv, en film, en framkallare"
Leica M6, Voigtländer Ultron 1,9/28 mm, Tri-X i D-76.
Och som jag kanske nämnt tidigare, så använder jag min kamera som en anteckningsbok,
så mina bilder blir mina möten och mina upplevelser,
och kanske inte så mycket av "konstfoto"! ;)
Hoppas det funkar i Bloggen ändå! :)
/Bengan
Straight 146 / Dogma i Malmö / Köpenhamn 1
Vi va i Malmö och Köpenhamn i helgen. Kortsemester på tre dagar. Först hade vi tänkt ta tåget, det skulle va skönt att slippa köra, å så litet miljötänk. Men efter försök till priskoll på SJ, så insåg vi att det blir i alla fall mycket enklare att ta bilen! Å visst går SJ med vinst, men jag tror inte det handlar om någon "samhällsmiljövinst" som förstatänk precis! Hur som helst, de e ändå bra väg ned till Malmö, men mycket långtradare! Jag undrade redan i torsdags vad det betyder för miljön, se'n läste jag DN-Motor dagen efter och fattade att jag va på rätt spår!
Vi bodde centralt i Malmö, i Gamla Staden. Garage i hotellets källare. Och så c:a fem minuters gångväg till "pendeltåget" till Köpenhamn. 40 minuter tar tåget dit för 150:- Tor
Framme i Huvudbangården.
Nu blev det inte så mycket gatufoto i Köpenhamn, gatufoto funkar inte riktigt så bra i trevligt sällskap,
även om det är ett väldigt trevlig sällskap, min fru, så bilderna här blir mera "noteringar" vad vi passerar.
Å fint folk i Lousiana!
Annars så va Ströget, eller Vimmelskaftet, tror jag det också heter, sig likt, litet lugnare än vanligt kanske.
De finns ett häftigt Stadsbibliotek i Köpenhamn. Vi kollade runt litet i lokalen. Påminner om hur PUB såg ut förr! :)
Med låntagare på golvet.
Å en skaplig skivutlåningssamling!
Å snyggt upplagda böcker i vindsfönstren. Rolling Stones!
Och som sagt, inte så mycket gatufoto. Vi flanerade i vårsolen, fikade, å flanerade igen, å så gick den dagen, å så tillbaka till Huvudbangården för återresan. Mycket folk i rörelse på stationen.
Å när vi kommer till station Kastrup ser jag svartvita bilder på väggarna! Snyggt!
Tyvärr så stod ett tåg för, så den här bilden är tagen när vi far iväg på några av de sista bilderna!
Panorering! :)
Å så i Malmö dagen därpå. Här en blomsterhandel! :)
Å här ett stilleben!
Här är Peter Kleist.
I mitten av 50-talet började Peter på Konstfackskolans silversmidesutbildning för att sedan vidareutbilda sig och arbeta med emalj tillsammans med sin mor, Erika Unterbeck-Kleist, som utbildat sig till emaljmästare vid Burg-Giebichensteinskolan i Halle. Sedan 18 år driver Peter en butik på Hedmanska gården vid Lilla torg i Malmö. Då jag arbetat som guldsmed för många år sedan, så va jag tvungen att prata litet med Peter :) samt att ta en bild.
Å här kaffe! Vi hittade en ny modell, Americano, dubbel espresso, men något mildare!
Mycket Ok!!
Å sänker man kameran under "fönsterbordet" på fiket, ni anar bordskanten i bildens överkant,
så kan man fota folk utanför genom fönstret! :)
Å ibland då man travat runt hela dagen på sta'n, då kan indiskt käk gå bra på hotellrummet! :)
Det här va medelstarkt!!! Puh!! Undrar hur starkt funkar!? Vi hade behövt två öl!
Den här ölen, Bedarö Bitter från Nynäs, den e bra!! Den finns inte överallt, men i Malmö fanns den!
Annars går Cobra-öl bra till Indisk stark mat. Ok, inte fler bilder idag. Använde såklart min Dogma-utrustning, Leica M6, Ultron 1,9/28 mm och Tri-X. Funkar bra.
Måste sluta skriva nu, skall ut med Roffe för sista kvällspinken! :)
/Bengan