Annons

Sony A7III med solglasögon

Produkter
(logga in för att koppla)

Aahlborg

Aktiv medlem
Jag stör mig på att skärmen på A7III är felpolariserad så när man tar bilder ute med solglasögon är skärmen helt svart. Jag måste hålla kameran på högkant för att kunna se vad jag har för inställningar. EVFen är inte polariserad så den funkar på alla håll men där stör jag mig på att bländartalet blir orange när man snurrar på ratten så det är väldigt svårt att se när det är ljust ute.

Är det någon som har tips på hur man kommer runt dessa problem? Finns det tex. något cirkulärpolariserande skärmskydd till bakskärmen? Och går det att ändra färgen som bländartalet har när man snurrar på ratten till någon som är lite lättare att se i starkt ljus?
 
Jag stör mig på att skärmen på A7III är felpolariserad så när man tar bilder ute med solglasögon är skärmen helt svart. Jag måste hålla kameran på högkant för att kunna se vad jag har för inställningar. EVFen är inte polariserad så den funkar på alla håll men där stör jag mig på att bländartalet blir orange när man snurrar på ratten så det är väldigt svårt att se när det är ljust ute.

Är det någon som har tips på hur man kommer runt dessa problem? Finns det tex. något cirkulärpolariserande skärmskydd till bakskärmen? Och går det att ändra färgen som bländartalet har när man snurrar på ratten till någon som är lite lättare att se i starkt ljus?
Hade det problemet tidigare och antagligen var det med polariserande glas. De glasögon jag har nu har inte det problemet och jag har också valt glas som har en mildare toning så att jag ser display och sökare bättre. Så enklast, prova ut ett par solglasögon som fungerar med kameran. Jag hade med kameran till butiken
 
Problemet är att LCD-skärmar är polariserade teknikmässigt. Lägger man ihop det med polariserade solglasögon så blir det problem beroende på hur man orienterar solglasögonen relativt skärmen. Ej polariserade solglasögon borde alltså fungera, men tar då inte bort vissa reflexer.

Att sökaren fungerar beror på att den är OLED som inte kräver polarisering för rimlig funktion.
 
Det är lite konstigt, både glasögon och displayer brukar vara horisontellt polariserade så just porträtt (kameran på högkant) på kameran borde göra skärmen svart.
 
Glasögonen vill jag inte byta eftersom de är slipade. Jag tycker också det är konstigt att Sony valt en vertikalt polariserad skärm, när jag använder skärmen håller jag den oftast horisontellt och det hade räckt för mig.

Jag har märkt att en av mina datorskärmar också är vertikalt polariserad men den är ju för inomhusbruk så där spelar det egentligen ingen roll. LCD-skärmar på mobiler brukar funka på alla håll, tex. mina gamla Sony-mobiler. Jag vet inte om de anväder en annan teknik eller om de medvetet har satt dit ett filter för att lösa problemet.

Hur som helst borde det funka att sätta på ett skärmskydd som cirkulärpolariserar ljuset. Vet någon om det går att köpa någonstans?
 
Köpte via Amazon skärmskydd till min A74 av märket Ulbter 9H. Fungrar till mina solglasögon. Vet inte om det kan vara till hjälp.
 
Glasögonen vill jag inte byta eftersom de är slipade. Jag tycker också det är konstigt att Sony valt en vertikalt polariserad skärm, när jag använder skärmen håller jag den oftast horisontellt och det hade räckt för mig.

Jag har märkt att en av mina datorskärmar också är vertikalt polariserad men den är ju för inomhusbruk så där spelar det egentligen ingen roll. LCD-skärmar på mobiler brukar funka på alla håll, tex. mina gamla Sony-mobiler. Jag vet inte om de anväder en annan teknik eller om de medvetet har satt dit ett filter för att lösa problemet.

Hur som helst borde det funka att sätta på ett skärmskydd som cirkulärpolariserar ljuset. Vet någon om det går att köpa någonstans?
Ett cirkulärt polfilter "cirkulärpolariserar" inte ljuset. Det är vridbart för att få polarisering i önskad riktning.
Om du vrider det i annan riktning än skärmens inbyggda polarisering får du samma effekt som med glasögonen. Vid 90 grader blir det svart. Om jag har fattat rätt om polarisering.

Om ett skärmskydd faktiskt gör skillnad skulle det kunna bero på att den polariserade bilden "projiceras" på skyddets yta och därmed upphör polariseringen.
 
Senast ändrad:
Det gör det faktiskt. Du kan testa det genom att vända det bak och fram. Om det slutar fungera så är det ett cirkulärt filter. Om det fungerar lika bra så är det linjärt.
Hm. På vilket sätt polaricerar alltså då ett sådant filter ljuset?

Nedan den beskrivning jag lever med.
Ljuset passerar filtret likt ett galler som gör att det efter filtret endast
svänger i en riktning.
Genom att vrida filtret så kan man välja vilken riktning av svängingarna som ger önskad effekt. Genom att använda två filter på varandra i olika riktning kan man välja att släcka ut bilden helt, eller delvis beroende på hur mycket som vinkeln mellan filtren skiljer.

Hur svänger ljuset efter ett cirkulärt polfilter??

1715839175251.png

EDIT: hittade :cool:

1715840198179.png
 
Senast ändrad:
Ett cirkulärt polarisations filter består av tre lager.
1. närmast objektet ett polarisationsfilter som släpper igenom ljus son svänger i en riktning.
2. Glas för att ge stadga
3. Lager som slumpmässigt vrider polariserat ljus att svänga i olika riktning. Typ depolariserar ljuset.
Depolariserat ljus krävs i princip för alla moderna slr/dslr eftersom de använder halvtransparenta speglar för att skicka ljus till ljussättare, af-sensorer och sökare.

På polariserade solglasögon och icke cirkulära polarisationsfilter saknas lager 3. Därav effekten beskriven tidigare att om man vänder på ett cirkulärt pol.filter så kan man släcka sökarbilden på en dslr.
Forskning/utveckling verkar vara på gång. Jag hittar inget att köpa…
 
Jag köpte ett no-name skärmskydd och det funkar med glasögonen. Det blir lite konstiga färger men det var väntat och i alla fall bättre än en svart skärm.
 
  • Gilla
Reaktioner: CAA
En närbesläktad (nåja) fråga: Ni som kör Sony A7 III och har glasögon - har ni hittat någon BRA ögonmussla som ligger an bra mot glasögat osv? Testade nån mussla från Amazon som stack ut lite mer, men med glasögon var det ett dåligt val, så den returnerades. Kanske svårt att få bort ströljus in med glasögon över lag?
 
ANNONS