Annons

Hur många "lyckas" inom naturfoto som yrke?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Jag undrar hur arbetsmarknaden ser ut om man vill jobba med naturfoto här i Sverige? Jag hörde för att tag sedan att det är bara ca 5% av dem som startar upp en fotografverksamhet som har fortsatt i verksamheten fem år senare. Går det att försörja sig på fotografering om man nöjer sig med en lägre lön, ca 50% av en genomsnittlig lön?

Jag har förstått att det är lättare om man är inriktad på t ex bröllopsfoto och erbjuder porträttfoto av olika slag men vad gäller för naturfoto? Jag är än så länge bara amatör och förstår att det krävs kunskap och erfarenhet men är det enbart personer som jobbar med dyra utrustningar som klarar sig som fotografer?

Det finns ju många sidor för sk stockphoto och att via sådana sidor sälja bilder men det är samtidigt mycket svårt, åtminstone om man vill försörja sig på fotografering.

Vilka är era erfarenheter kring det här?
 
Det finns nog nästan ingen (eller ingen) som kan försörja sig på naturfoto i Sverige. Filmar man är det förmodligen lite lättare. Även de allra bästa och mest kända naturfotograferna ägnar sig åt saker som att vara reseledare på fotoresor och att hålla föredrag för att dra in pengar.
 
Jag tror det handlar väldigt mycket om marknadsföring av sig själv. Du behöver få något foto publicerat på något meriterande ställe. Sedan måste du se till att hamna i dom rätta TV-sofforna för att marknadsföra dig.

Förmodligen kan du dra in mer pengarna på kurser, reseledning, föredrag i vilket fall efter det.

Guldåldern är nog förbi, det finns nog rätt mycket naturbilder att hitta från Sverige numera och dom flesta är tidlösa.
 
Jag är än så länge bara amatör och förstår att det krävs kunskap och erfarenhet men är det enbart personer som jobbar med dyra utrustningar som klarar sig som fotografer?

Dyr och bra utrustning kommer
att underlätta arbetet. Man kan hyra utrustning inför ett bröllop och baka in det i priset. Jag skulle som amatör inte lägga störst vikt vid utrustning utan göra allt för att lära sig. Spara och köp något med tiden och bygg upp kunskapen samtidigt.
 
Att kunna visa annorlunda foton och samtidigt berätta om tillfället då fotot eller fotona togs och hur förhållandena var där och då är ett sätt att nå ut. Går det att få ihop text och foton så det räcker till en bok kan du vara halvvägs mot berömmelsen. Dock är det så att människorna som kan läsa och ta till sig längre boktexter är i minskande. Idag läser man med öronen så boken bör följaktligen komma ut i digital form och fotona anpassas till att visas i mobiler.
 
Man ska nog inte vänta sig att bli världsberömd i första taget.

Jag vet en person vars make faktiskt livnär sig på naturfoto. Men, de bor mitt i smeten, i fjällvärlden nånstans, och har dessutom låga omkostnader, lite halvt självförsörjande. Jag tror han säljer bilder mest i reklamsyfte. Typ hotell som behöver visa upp vad de har att erbjuda (i form av vackra omgivingar, djur och växter), turistmaterial. Han säljer även tryck från sin sajt. Sånt kan nog funka. Folk som varit på fjällvandring och själva inte fotar vill ha bilder från sina favoritplatser. Han publiceras INTE i National Geographic och han är inte känd. Men han lever på sin fotografi och försörjer dessutom fru och barn.

De flyttade upp därför att hon var långvarigt sjuk och trassel med försäkringskassen gjorde henne inte friskare. Så de bestämde sig för att hoppa av och be FK fara och flyga. Och det funkade.
 
Jag pratade nyligen med en svensk professionell naturfotograf. För henne gick det bra att försörja sig fram till pandemin på naturfoto. Då tvingades hon ta en deltidsanställning.

Min bild av naturfotografer som klarar sig heltid på naturfoto är att de har flera inkomstkällor, t ex workshops och kurser, konsultation och exklisuv privatundervisning, kommersiella samarbete, böcker,försäljning av utskrifter,bildbyråförsäljning mm..
 
Om du tar bra foton så är nog marknadsföringen nästa steg för att få in några pengar.

Sedan kan man säkert diskutera om det är kvaliteten på fotograferingen eller marknadsföringen som är viktigast.

Tar du otroligt bra bilder utan att någon vet att dom finns, så säljer du mindre än om någon känd influenser skulle sälja sina mediokra bilder efter att ha marknadsfört dom på alla sina kanaler.
 
Som kommersiell fotograf i en stad som Stockholm är det inte jättesvårt att försörja sig om man är tekniskt duktig, kan ljussätta i studio och miljö, är socialt kompetent och kan leverera enligt brief. För att få uppdrag behöver man förstå och nätverka i den bransch man fotograferar för. Lyckas man bra med uppdrag sprider sig ordet.

För just naturfoto så kan det nog vara en utmaning, eftersom det är många som plåtar och efterfrågan inte kanske är så stor. Men jag skulle vilja rekommendera att du lyssnar på det här poddavsnittet jag gjorde med Staffan Widstrand, där han berättar hur man tjänar pengar som naturfotograf:

 
Jag har varit naturfotograf i 33 år och jag önskar att jag kunde komma med några uppmuntrande tips. Men det kan jag inte. Marknaden ändrar sig hela tiden. Det som funkade för fem år sedan kanske inte funkar nu. Den som skall lyckas måste vara bra på flera saker. Och kombinationen av dom kan hjälpa dig att lyckas. Du måste kunna ta dom bästa bilderna och ha ett driv som gränsar till besatthet. De som behöver vänta på inspiration för att kunna fotografera göra sig icke besvär. Men att bara ha de bästa bilderna räcker inte. Det måste till något mer. Just nu tror jag är en svår tid för att etablera sig som en ny fotograf.
 
Vet inte hur bra fotoböcker säljer, men just naturbilder brukar gå att knyta samman med någon röd tråd. Men då är det nog ett pluss att kunna hantera text också.
Så får du bjuda in influencern Sara och podda med henne när den är klar. Fotosidanpoddarna är perfekta när man avverkar km på landsväg/motorväg.
 
De professionella naturfotografer jag känner och känner till lever inte i första hand på att sälja bilder, utan de är samtliga engagerade i att guida, hålla kurser, arrangera workshops och arrangera resor. Dessutom att då och då publicera en och annan bok.

Marknaden för att sälja bilder eller t ex reportage är stenhård!
 
Jag förstår inte riktigt några av inläggen här. Att föreläsa, att ha fotokurser, att vara reseledare för fotografer, att erbjuda fotogömslen, att skriva reportage med egna bilder, att göra olika sponsorarbeten, att göra böcker och ha fotoutställningar - allt detta ingår i arbetsuppgifterna som naturfotograf. Att leva på att bara sälja bilder (antingen utställningsbilder eller genom bildbyrå) är enbart en liten del av verksamheten.

Bildbyråfotografer får dessutom fotografera även annat än natur och man bör fotografera på ett särskilt sätt för att bilderna ska kunna sälja tillräckligt. Att bredda verksamheten innebär inte att man fotograferar mindre, utan mer att man kan styra över sin egen fotografering. Att behålla sin mer konstnärliga frihet, om man så vill.

Jag har arbetat som naturfotograf sedan 1983. Huvudinkomsten för mig har varit olika fotokurser, föreläsningar och egna böcker. Sedan i perioder olika former för sponsorarbeten, enstaka resor, enstaka fotoutställningar (hade eget galleri under några år), reportage/artiklar för olika tidskrifter. Genom åren har jag varit med i olika bildbyråer som exempelvis Samfoto i Norge och Great Shots i Sverige, men detta har varit enbart en liten del av min inkomst.

Och ja, jag arbetar fortfarande som naturfotograf!
 
Jag förstår inte riktigt några av inläggen här. Att föreläsa, att ha fotokurser, att vara reseledare för fotografer, att erbjuda fotogömslen, att skriva reportage med egna bilder, att göra olika sponsorarbeten, att göra böcker och ha fotoutställningar - allt detta ingår i arbetsuppgifterna som naturfotograf. Att leva på att bara sälja bilder (antingen utställningsbilder eller genom bildbyrå) är enbart en liten del av verksamheten.
Vad jag kan se är det ingen som sagt att detta inte ingår i jobbet som naturfotograf. Tvärtom. Men TSs fråga var ”Går det att försörja sig på fotografering om man nöjer sig med en lägre lön, ca 50% av en genomsnittlig lön?” Och den frågan har jag, och flera andra, svarat på.
 
Vet inte hur bra fotoböcker säljer, men just naturbilder brukar gå att knyta samman med någon röd tråd. Men då är det nog ett pluss att kunna hantera text också.
Så får du bjuda in influencern Sara och podda med henne när den är klar. Fotosidanpoddarna är perfekta när man avverkar km på landsväg/motorväg.

Det stor skillnadpå hur naturfotoböcker säljer. Vill man sälja mycket ska boken vara lämplig som present. Det innebär att det måste ha ett tydligt tema, gärna geografiskt begränsad. Till exempel Bohusläns skärgård.

En annat sätt är att lyckas bli årets Pandabok av WWF. Då garanteras man en stor såld upplaga. Även här måste det finnas ett tydligt tema som är allmänt intressant.
 
Jag gillar Mattias Klums berättelse om hur han som ung pojke började sin bana. Han tog bilder och bjöd in sig till ålderdomshem och föreningar för att hålla föredrag.
En gång efter ett föredrag fick han av en tant i publiken höra hennes uppskattning. Han hade återskapat sinnebilder från hennes ungdom. Hur saker såg ut. Hur det luktade. Etc.
Kvinnan var blind och hade alltså fått upplevelsen av hans föredrag helt genom hörseln.
 
Tack för ditt svar. Ja, man måste nog kunna lägga mer än 50% i tid för att kunna försörja sig på foto så det verkar inte vara en så lätt bransch att ta sig fram i.

Det finns nog nästan ingen (eller ingen) som kan försörja sig på naturfoto i Sverige. Filmar man är det förmodligen lite lättare. Även de allra bästa och mest kända naturfotograferna ägnar sig åt saker som att vara reseledare på fotoresor och att hålla föredrag för att dra in pengar.
 
Tack för ditt svar. Ja, det är inte någon lätt bransch då det som du säger finns så mycket bilder och så lättillgängligt. Det är många som kan "kopiera" vad någon annan redan gjort.

Jag tror det handlar väldigt mycket om marknadsföring av sig själv. Du behöver få något foto publicerat på något meriterande ställe. Sedan måste du se till att hamna i dom rätta TV-sofforna för att marknadsföra dig.

Förmodligen kan du dra in mer pengarna på kurser, reseledning, föredrag i vilket fall efter det.

Guldåldern är nog förbi, det finns nog rätt mycket naturbilder att hitta från Sverige numera och dom flesta är tidlösa.
 
ANNONS