Annons

Hur många "lyckas" inom naturfoto som yrke?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Jag undrar hur arbetsmarknaden ser ut om man vill jobba med naturfoto här i Sverige? Jag hörde för att tag sedan att det är bara ca 5% av dem som startar upp en fotografverksamhet som har fortsatt i verksamheten fem år senare. Går det att försörja sig på fotografering om man nöjer sig med en lägre lön, ca 50% av en genomsnittlig lön?

Jag har förstått att det är lättare om man är inriktad på t ex bröllopsfoto och erbjuder porträttfoto av olika slag men vad gäller för naturfoto? Jag är än så länge bara amatör och förstår att det krävs kunskap och erfarenhet men är det enbart personer som jobbar med dyra utrustningar som klarar sig som fotografer?

Det finns ju många sidor för sk stockphoto och att via sådana sidor sälja bilder men det är samtidigt mycket svårt, åtminstone om man vill försörja sig på fotografering.

Vilka är era erfarenheter kring det här?
 
Det finns nog nästan ingen (eller ingen) som kan försörja sig på naturfoto i Sverige. Filmar man är det förmodligen lite lättare. Även de allra bästa och mest kända naturfotograferna ägnar sig åt saker som att vara reseledare på fotoresor och att hålla föredrag för att dra in pengar.
 
Jag tror det handlar väldigt mycket om marknadsföring av sig själv. Du behöver få något foto publicerat på något meriterande ställe. Sedan måste du se till att hamna i dom rätta TV-sofforna för att marknadsföra dig.

Förmodligen kan du dra in mer pengarna på kurser, reseledning, föredrag i vilket fall efter det.

Guldåldern är nog förbi, det finns nog rätt mycket naturbilder att hitta från Sverige numera och dom flesta är tidlösa.
 
Jag är än så länge bara amatör och förstår att det krävs kunskap och erfarenhet men är det enbart personer som jobbar med dyra utrustningar som klarar sig som fotografer?

Dyr och bra utrustning kommer