Annons

Zeiss 16-35

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoHK

Ny medlem
Hej!

Jag är på jakt efter ett 16-35 objektiv som komplement till mitt 85mm.
Har fastnat lite för Zeiss 16-35, och hittat ett begagnat.

Men det som gör mig lite fundersam är att där verkar finnas två olika versioner av det. En gammal och en ny.

Beteckningen är SAL1635Z och SAL1635Z2.

Hittar inte vad dessa skulle kosta om man köper det nytt.

Någon som vet skillnaden?
Resultatet på Google blev jag inte helt överens med.

Tips på andra 16-35?

Ska sitta på Sony A7Riii

Tack!
 
Senast ändrad:
Det är antagligen SEL1635Z som du menar. Så vitt jag vet finns bara en version av det objektivet (som alltså är med E-fattning).


Detta är ett av Sonys svagare objektiv. Hygglig skärpa i mitten men dåligt utåt kanterna.
Sony 16-35GM är såklart mycket bättre men dubbelt så dyrt. Bästa alternativet är garanterat något ifrån Sigma eller Tamron. Exempelvis:

eller

 
Senast ändrad:
Du har till FE: 16-35/4 OSS har bildstabilisering och några år på nacken. Det finns ett nytt 16-35/4 PZ Det saknar bildstabilisering, PZ står för power zoom. Det är väldigt litet och lätt men framför allt är det optiskt väldigt bra. Sedan har vi 16-35/2.8 GM - större, tyngre och en aning, ofta inte synbar, bättre bildkvalitet än PZ-objektivet. Framför allt är det mycket dyrare.
Om du inte är professionell och dina kunder kräver maximal kvalitet för stora tryck är det bortslängda tusenlappar.
PZ har power zoom; regleras "by wire", ingen fysisk koppling. Två val: Vrid zoomringen på traditionellt sätt, eller med en reglering med knapp på sidan av objektivet. Man kan göra snabbzoom med knappen och finjustera med ringen t.ex.
Jag ägde 16-35/4 OSS men när jag bytte till A7R4 med 61mpix hängde det inte riktigt med på samma sätt som mina andra objektiv. Bilderna blev som med min gamla A7R2, d.v.s. Utmärkta i.f.s.
Tamron och Sigma har utmärkta objektiv men med mindre zoomomfång. Annars och för normal fotografering och inga större utskrifter än A2 är det mycket bra val.
Dom jämförs här: https://dustinabbott.net/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.