Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Windows 8 kan vara intressantare än man tror för fotografer ...

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Åtminstone om man använder 4G för att ladda ner bilder och annat.

4G_comparison.jpg

Det är inte bara Bredbandskollen som ger den här hastighetsskillnaden, utan också när jag mätt hur lång tid det tar att överföra filer ...

Jag har kört testerna i vmware Workstation med Windows 7 och 8 med alla uppdateringar installerade. Modemet var inkopplat i samma USB-port och i exakt samma position. Jag har märkt samma skillnad i den fysiska datorn modemet sitter i.

Gissningsvis beror det på optimerad hantering av USB-portarna i min dator eller nåt, men det är hur som helst en ganska anmärkningsvärd skillnad i prestanda :)
 
Bredbandskollen är ju sjukligt svajig. Jag körde två gånger nu och den ena gången gav den ~35 MBit/s och andra gången ~90 MBit/s ner. Upp var det också rätt dåligt första gången medan andra gången gav 13 MBit/s, vilket stämmer ganska väl med vad det borde bli. Detta med "fiber" 100/10. Routern pallar inte mer än 90 MBit/s så vid den siffran bör man inte fästa så mycket vikt.

Detta är i och för sig en förbättring jämfört med några år sedan där den ballade ur fullständigt och gav fullständigt orealistiska resultat.

Red: Och nu körde jag en gång till och fick ungefär 6 MBit/s både upp och ner. Eller hur...
 
Bredbandskollen är ju sjukligt svajig. Jag körde två gånger nu och den ena gången gav den ~35 MBit/s och andra gången ~90 MBit/s ner. Upp var det också rätt dåligt första gången medan andra gången gav 13 MBit/s, vilket stämmer ganska väl med vad det borde bli. Detta med "fiber" 100/10. Routern pallar inte mer än 90 MBit/s så vid den siffran bör man inte fästa så mycket vikt.

Detta är i och för sig en förbättring jämfört med några år sedan där den ballade ur fullständigt och gav fullständigt orealistiska resultat.

Red: Och nu körde jag en gång till och fick ungefär 6 MBit/s både upp och ner. Eller hur...

Jo, jag vet att BBK inte är helt att lita på, men jag har som sagt också mätt upp ungefär samma skillnad genom att helt enkelt klocka hur lång tid det tar att överföra stora filer. Mest stabil blir BBK om man väljer avancerad mätning, väljer t.ex. Stockholm och fem trådar (och kör Internet Explorer).

Resultaten är alltså inte orealistiska, utan de hastigheter jag kommer upp i enligt faktiska mätningar (och Windows filöverföringsdialoger rapporterar ungefär samma). Windows 8 ÄR mycket snabbare med 4G åtminstone i min dator, men det kan förstås ha med drivrutiner att göra.
 
Jag kommer förmodligen aldrig skaffa ett stick, jag kommer surfa via mobilen. Så för mig är det synnerligen intressant vad man kan få via 4G-mobilen.

/Karl

Ah, jag tänkte vad man får för hastighet i mobilen. :)

Jag kommer förmodligen inte köra 4G den vägen (annat än i nödfall) så för mig är det inte intressant, men det borde gå att komma upp i samma hastigheter tycker jag.
 
Ah, jag tänkte vad man får för hastighet i mobilen. :)

Jag kommer förmodligen inte köra 4G den vägen (annat än i nödfall) så för mig är det inte intressant, men det borde gå att komma upp i samma hastigheter tycker jag.

För mig kommer den hastigheten också vara intressant, men det håller jag med om att det är en annan femma.

/Karl
 
Körde samma programvara för uppkopplingen i båda OS:en (den som installeras via modemet).

Tror snarare att USB generellt hanteras bättre i så fall.

Har du USB3-portar? USB3 hanteras generellt mycket bättre i Windows 8, då Windows 8 har inbygt stöd för USB3.

/Karl
 
Har du USB3-portar? USB3 hanteras generellt mycket bättre i Windows 8, då Windows 8 har inbygt stöd för USB3.

/Karl

Jag har ett PCI-kort för USB-3 (rätt gammal dator), men modemet sitter i USB2. Jag har också förmodligen minst lika bra koll på hur datorer byggs och hänger ihop som du, och är mycket förvånad över mätresultaten jag kommit fram till :)
 
Jag har ett PCI-kort för USB-3 (rätt gammal dator), men modemet sitter i USB2. Jag har också förmodligen minst lika bra koll på hur datorer byggs och hänger ihop som du, och är mycket förvånad över mätresultaten jag kommit fram till :)

Ja, för USB2 har jag ingen bra förklaring heller. Du gjorde kanske testet i Windows 7 samtidigt som dom anonyma våldtäktsbejaktarna gjorde ett försök att sänka bredbandskollen.

/Karl
 
Ja, för USB2 har jag ingen bra förklaring heller. Du gjorde kanske testet i Windows 7 samtidigt som dom anonyma våldtäktsbejaktarna gjorde ett försök att sänka bredbandskollen.

/Karl

Nope - har aldrig kommit högre än ungefär de hastigheterna i Windows 7, men väl i Windows 8 vid nästan varje test. Jag sitter i utkanten av täckningskartan så jag borde inte komma i närheten av den hastigheten, men jag är förmodligen ganska ensam om den mast jag ansluts till av någon anledning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.