ANNONS
Annons

vill ha mer kontrast

Produkter
(logga in för att koppla)

m.a.

Medlem
Hej! Jag var i mörkröm första gången i höstas, så jag har inte hunnit bli så värst erfaren än...
Men jag undrar hur jag ska får mer kontrast på en bild som jag tycker ser lite "död" ut. Jag använde det hårdaste filtret plus att jag vred på färghuvudets magenta för fullt, som skulle fungera som ett hårt filter har jag hört. Men det blev ändå kass kontrast. Finns det några andra metoder att pröva på? Blir det tex någon skillnad att tala om om man tar starkaste ljuset på kortare tid eller om man tar svagt ljus på jättelång tid? Jag vet att det finns hårdare och mjukare papper, men det har jag inte råd att tänka på just nu... men när jag ändå gör det, vad ska det vara för beteckning på papperet om det är hårt? Är det uppdelat i nån skala?
Tack på förhand för hjälpen!

Om du använde hårdaste filtret och ändå inte fick tillräckligt hög kontrast så är negativet förmodligen alldeles för mjukt och kontrastlöst. Då behöver du framkalla filmen på ett sätt som gör att negativet får högre kontrast, vanligtvis genom att öka tiden i framkallaren. Men tänk på att motivkontrasten också påverkar resultatet. Förmodligen var den väldigt låg när du fotade den bild du nu mixtrar med. Men när du tar nästa film så kan motivkontrasten vara högre och då kan det räcka med samma framkallningstid för att få ett negativ men normalkontrast. Graderade fotopapper av hård eller mjuk gradation är inte lätt att få tag på idag.De finns men tillverkarna gör inte några körningar av dessa emulsioner förrän beställningarna är så pass många och stora att det lönar sig att köra en längre serie. Photax i Nybro har t.ex en stående order på Emaks K888 av andra hårdheter än normal (som tillverkas mera regelbundet) hos Fotokemika i Kroatien men eftersom det är så få beställningar på annat än grad 2 så finns andra gradationer nästan aldrig tillgängliga i handeln, mer än om man har tur.

Senast ändrad:
Svårt att säga, men du skulle kanske kunna få en hyfsad kopia med duo-tone exponering.

I korthet betyder det att du först belyser med det gula filtret på typ 80 (beror mycket på neget) och sen kör du en till exponering på full kontrast men på hälften så kort tid som den första.

Har för mig att du kan förstärka negativet också, tror det är med selen-tonare. Minns inte detaljerna kring det här men kan kolla upp det.

Rätt spädning på pappersframkallare?
Färsk framkallare?
Rätt temperatur på framkallare?
Ryckte du bilderna ur framkallaren när du tyckte det såg bra ut i mörkrumsbelysningens ljus? Det är i så fall alldeles för tidigt......
Us

m.a. skrev:
Blir det tex någon skillnad att tala om om man tar starkaste ljuset på kortare tid eller om man tar svagt ljus på jättelång tid?

Jag vet att det finns hårdare och mjukare papper,
Har du kontrollerat mörkrumsbelysningen?
Läcker apparaten ljus?
Dessa faktorer slöjar papperet och det kan vara en orsak.

Om man bländar ner mycket och får en mycket lång tid så kan mörkrumsbelysningen slöja papperet.
Bländaren styr normalt annars bara skärpan.

I mitt mörkrum bör inte en bild finnas framme längre än 3 minuter innan den når stoppbadet.
Då är jag garanterat utan påverkan.

Varibelt kontrastpapper räcker långt.

Splitfiltrering ger absolut inte hårdare kopior.

Sedan förstår jag inte riktigt när du skriver att du använde det hårdaste filtret OCH endast magenta. Som jag ser det så finns det ingen vinst i att använda båda. Men jag kan ha fel.

Vad har du för apparat?
Vad använder du för papper?
Vad använder du för filter?

Framförallt hur gammalt är papperet? redan efter drygt 1 år så kan man tydligt se att kontrasten har sänkts i jämförelse med nytt.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.