Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Sigma lins - 17-70 f/2.8 // 18-50 f/2,8??

Produkter
(logga in för att koppla)

seb_han

Ny medlem
Hej!

Ska kopa mitt forsta objektiv (till en Canon 10D)och valet star just nu mellan tva Sigmaobjektiv:

17-70 f/2.8-4.5 Macro DC
18-50 f/2,8-4.5

Ar det ett bra val?

Da jag formodligen kommer att vanta ett tag med att kopa ett objektiv med lite battre tele-egenskaper sa funderar jag pa om det ar battre att kopa "17-70" for att fa lite battre zoom..??
Eller ar "18-50" ett battre objektiv rent prestanda massigt?

Tar tacksamt emot alla typer av synpunkter!


//Sebastian
 
Jag har 17-70 och är mycket nöjd med skärpan och ljusstyrkan i vidvinkeln, men saknar ofta ljusstyrka i teleområdet.

Någon sigma 18-50/2,8-4,5 finns väl inte, så menar du 18-50/3,5-5,6 eller 18-50/2,8?

Om det är 17-70 och 18-50/3,5-5,6 du väljer mellan så är valet solklart då det senare objektivet är i kitobjektivklass (dvs inte så imponerande)...

Om det är 17-70 och 18-50/2.8 du väljer mellan så skulle jag valt det senare pga konstant bländare över hela området.

Men hade jag valt helt fritt i samma prisklass hade jag valt Tamron 17-50/2,8 som jag testat lite på senate tiden och funderar på att byta till.
 
Oj, my bad, menade 18-50 /2,8


Tack for svaret, men varfor Tamronobjektivet istallet, vilka fordelar?
 
Senast ändrad:
Bildkvaliten ska vara rätt likvärdig mellan sigma och tamron-objektivet (inte själv testat sigma 18-50, men till tamrons fördel i de tester jag kollat på), men tamron har lite mer vidvinkel och det är lite billigare.

Usch, nu är man en sån där irriterande djävel som kommer med åsikter om saker man inte själv testat, hatar ju sånt ;)

Sen kommer ju tokinas 16-50 också snart, men det har jag varken sett test eller pris på ännu, så jag kommer att avvakta det innan jag själv bestämmer mig, sitter ju inte i sjön.
 
Jag sitter sjäv i samma sits och hade tänkt att uppgradera till en ny normalzoom, och har funderat på dessa som nämts samt Pentax 16-45 f/4.
 
seb_han skrev:
Da jag formodligen kommer att vanta ett tag med att kopa ett objektiv med lite battre tele-egenskaper sa funderar jag pa om det ar battre att kopa "17-70" for att fa lite battre zoom..??
Klart vettig fundering. 50 mm kan kännas lite väl kort ibland (jag har Tamron 17-50 själv). Behöver du inte ljusstyrkan så är nog 17-70 ett finfint val. Det har mycket bra närgräns, men det finns ju en ny version av Sigma 18-50 som har det också. Tusen spänn billigare är inte fel heller.
 
Re: Re: Vilken Sigma lins - 17-70 f/2.8 // 18-50 f/2,8??

Makten skrev:
Klart vettig fundering. 50 mm kan kännas lite väl kort ibland

Visst är det bra med lite större område som 17-70 har men det ingen enorm skillnad mellan 50 och 70 mm. Skillnaden mellan 2.8 och tex 4.0 är däremot rätt stor. Tror man i allmännhet har mer glädje en konstant f 2.8 zoom om man inte nöjer sig med att plåta i bra ljus.
 
Ok!
Tack for era asikter, det lutar at att de blir 18-50 /2,8, men formodlige Tamron objektivet inte Sigma...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.