Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

View NX i Snow Leopard? Funkar ej för mig....

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Är det någon som har samma problem?

När jag öppnar View NX nedladdat från Nikons hemsida avslutas det inom 10 sekunder. det står på Nikons hemsida att det kanske inte är kompatibelt med OS x 10.6... Jag har provat att lada ner flera gånger med samma resultat.

Är det bara att vänta på en ny variant med stöd för Snow leopard?
 
Det krashar för mig också, så det är bara att hoppas att nikon får ändan ur vagnen nån gång....
 
Ok... Jag kollade till det idag och det har inte stöd för D3s heller. Förhoppningsvis kommer det väl en ny version med stöd för nya modeller och OS X 10.6 snart.
 
Jag har problem att få Camera Control 2 att funka, installationen vill inte ens påbörjas i Snow Leopard. Får hoppas att Nikon har en patch på väg ut :)
 
Idag har dom släppt en ny version av View NX, dock inget stöd för Snow Leopard. Men jag testade att installera, menyer ser konstiga ut men verkar vara stabilare än den förra versionen.
 
Jag rapporterade in ett Snow Leopard NX2 relaterat fel till Nikon och de svarade att det kommer en Snow Leopard anpassad version av NX2 inom 90 dagar från det att Snow Leopard släpptes, detsamma gäller säkerligen View NX.
 
Jag rapporterade in ett Snow Leopard NX2 relaterat fel till Nikon och de svarade att det kommer en Snow Leopard anpassad version av NX2 inom 90 dagar från det att Snow Leopard släpptes, detsamma gäller säkerligen View NX.

Då borde det släppas senast i slutet på november, man får väl stå ut ett tag till
 
För mig startar varken ViewNX eller Nikon Transfer i Snow leopard - om jag inte aktiverar rosetta-läget. Då startar iaf programmen. Ska prova och se om de även går att använda.
 
Jäkla Nikon!

Ingen ny variant än! Jag blir så irriterad!

Är det fler än jag som är arg på nikon?

Har aldrig funderat på canon förrän nu!

Har provat apperture o lightroom. Nja nje vet ej, dyrt
 
Jäkla Nikon!

Ingen ny variant än! Jag blir så irriterad!

Är det fler än jag som är arg på nikon?

Har aldrig funderat på canon förrän nu!

Har provat apperture o lightroom. Nja nje vet ej, dyrt

Enligt nån insatt så släpps Capture NX för Snow Leopard i nästa vecka. View NX kommer nån gång i Januari
 
Nu funkar view NX för mig.

Installerade uppdateringen för capture NX o tänkte prova i 30dagar men det funkar inte eftersom jag installerade capture förra året när view inte funkade.
Och det kommer macen ihåg naturligtvis trots att jag inte kunnat öppna programet ens.

Men uppdateringen gjorde så view NX funkar.
 
Hur menar du? Installerade du testversionen av Capture NX och det fick View NX att funka

Det låter ju bra :)

Jag testade med View NX idag och det funkar fortfarande inte alls.

Det måste väl ha gått fortare att göra ett nytt program för Snow Leopard så lång tid det här har tagit...
 
Hur menar du? Installerade du testversionen av Capture NX och det fick View NX att funka

Det låter ju bra :)

Jag testade med View NX idag och det funkar fortfarande inte alls.

Det måste väl ha gått fortare att göra ett nytt program för Snow Leopard så lång tid det här har tagit...

Har du installerat senaste fixen till View NX också, det är först med den som det funkar.
Annars går ju alla intel-mac:ar att upgradera till Windows om du vill ha allt att funka.

/Karl
 
Jäkla Nikon!

Ingen ny variant än! Jag blir så irriterad!

Är det fler än jag som är arg på nikon?

Har aldrig funderat på canon förrän nu!

Har provat apperture o lightroom. Nja nje vet ej, dyrt

Jag förstår inte hur man kan skylla på Nikon. Här ställer Apple till det och ändrar OS/X så att många gamla program inte funkar längre. Det var likadant med Windows Vista, då slutade många Windowsprogram att funka, men då var dom flesta Windowsanvändarna inteligenta nog att gnälla på Microsoft istället.
Installerar man ett nytt operativsystem utan att kolla att sina favoritprogram fungerar får man faktiskt skylla sig själv.

När någon operativsystemstillverkare klantar sig och ändrar något vesentligt i operativsystemet kan det faktiskt innebära att Nikon måste skriva om stora delar av sina program.

/Karl
 
Jag förstår inte hur man kan skylla på Nikon. Här ställer Apple till det och ändrar OS/X så att många gamla program inte funkar längre. Det var likadant med Windows Vista, då slutade många Windowsprogram att funka, men då var dom flesta Windowsanvändarna inteligenta nog att gnälla på Microsoft istället.
Installerar man ett nytt operativsystem utan att kolla att sina favoritprogram fungerar får man faktiskt skylla sig själv.

När någon operativsystemstillverkare klantar sig och ändrar något vesentligt i operativsystemet kan det faktiskt innebära att Nikon måste skriva om stora delar av sina program.

/Karl

Ja du har ju rätt. Men andra firmor har ju släppt uppdaterade program bara några veckor efter.
Men fick svar från nikon att apple inte hade släppt koden förrän de släppte SL. Det är dåligt av apple.

Och JA, jag har lärt mig nu att vänta tills att man vet att allt funkar.

På tal om windows så har det varit samma problem hela tiden om jag inte minns fel.
från win95 till win 98
från win98 till 98se
Från win98se till millenium
Från millenium till winXP. Då var jag tvungen att köpa ny scanner för att det skulle fungera.
(har lekt med datorer sen 1997)
 
Har du installerat senaste fixen till View NX också, det är först med den som det funkar.
Annars går ju alla intel-mac:ar att upgradera till Windows om du vill ha allt att funka.

/Karl

Svårt att installera en fix som inte finns än.

Haha kul skämt. Lämnade windows 2006 o köpte mac. Oj vad bra det funkat. Värt varje krona, o det var många kronor för en imac 20".
Började hålla på lite med videoredigering 2006 o då hängde sig XP o pinnacle programet några gånger per kväll. Då tröttnade jag på win. Det händer inte med macen.
 
Ja du har ju rätt. Men andra firmor har ju släppt uppdaterade program bara några veckor efter.
Men fick svar från nikon att apple inte hade släppt koden förrän de släppte SL. Det är dåligt av apple.

Och JA, jag har lärt mig nu att vänta tills att man vet att allt funkar.

På tal om windows så har det varit samma problem hela tiden om jag inte minns fel.
från win95 till win 98
från win98 till 98se
Från win98se till millenium
Från millenium till winXP. Då var jag tvungen att köpa ny scanner för att det skulle fungera.
(har lekt med datorer sen 1997)

Jo, men det beror ju på hur stor del av programmet som använde sig av dom ändrade delarna.
Win95, Win2000, Vista var väl dom versionerna som var så pass omskrivna att dom skapade problem. Mellan dom andra versionerna hade i alla fall jag inga problem.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.