Annons

Varför påverkar inte vitbalansen svartvita jpegs så mycket som det borde?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Ja, jag undrar varför vitbalans-inställningar inte påverkar svartvita jpeg-bilder direkt i kameran speciellt mycket? När man tex drar i vitbalansen i på en svartvit raw-fil så förändras gråskalan kraftigt. -Läggs vitbalansen in i den svartvita jpeg-bilden efter rådatan redan blivit utlöst i kameran eller?

Tycker det är så synd för jag skulle vilja lägga på mer grön/blåfilter på de svartvita jpegarna direkt i kameran då jag inte förstår hur kamera-tillverkarna kan tycka spöklika kritvita hudtoner ser naturligt ut! Nej, det svartvita "grönfiltret" som finns tillgängligt i de flesta kameror som simulation ger ju knappt någon effekt alls..

Vill bara förstå hur det fungerar till att börja med då jag försöker komma bort från allt sittande vid datorn i onödan och fokusera på fotograferandet mer. Fungerar detta kanske bättre på nyare fujifilm kameror? Har i dagsläget X-T1 och X100F.
 
Tag två JPEG+råfiler. En med vitbalans på 6000 K och en på 3000 K.
Öppna i ditt program och se vilken vitbalans som matchar sin JPEG bäst. Det kan ju vara som så att kameratillverkaren låst vitbalansen på 6000 K eller 5500 K när man fotar svartvitt, eller inte ens använder vitbalansen. Jag har inte testat det sista vad som händer om man struntar i att vitbalansera alls och göra bilden svartvit.
 
Jag provade med X- RAW Studio och RAF filer från X-Pro 2. Ifall jag ändrar WB Shift med vald profil Monochrome så påverkas bilden men sedan är det något svårbedömt hur ändringen i WB Shift samverkar med profilen ifall jag t.ex väljer Monochrome+Gr. Jag utgår då från hur bilden ser ut i förhandsvisningen innan konvertering.

Min gissning (med tanke på att det är Fuji...) är att man så långt som möjligt vill efterlikna hanteringen för film och då är ju vitbalansjustering knappast ett relevant begrepp. Det borde alltså varit mer logiskt att det inte påverkat alls om profilen inte varit med filter.
 
Min gissning (med tanke på att det är Fuji...) är att man så långt som möjligt vill efterlikna hanteringen för film och då är ju vitbalansjustering knappast ett relevant begrepp.

Fast färgade filter finns för svartvit film och dessa påverkar resultatet ganska mycket.. Samt, om de vill efterlikna film kan de börja med att fixa så inte alla svartvita bilder på människor ser ut som de är tagna med mörkrött filter (kritvita hudtoner).
 
Färgfilter för svart/vit film bygger på att film har en specifik känslighet för olika våglängder (ortokromatisk film skiljer sig från pankromatisk härvidlag). Om man ska kunna efterlikna det fenomenet med en digital kamera så behöver man veta hur sensorns ljuskänslighet varierar med ljusets frekvens.

Finns sådant specificerat för våra vanligare digitala kameror? (Jag tror inte att jag har sett något sådant).
 
Mina Canonkameror har en filtersimulering som man kan använda sig av om man av någon anledning vill fotografera i monokromt läge. Gul, orange, röd och grön står till buds.
 
Ifall vi håller oss till Fuji så antar jag att t.ex profilen ACROS+G (utan justeringar) ska generera en JPEG direkt i kameran (eller via X-Raw Studio) som så långt som möjligt - enligt Fujis bedömning - efterliknar det man skulle få med en ACROS film korrekt exponerad + korrekt framkallad + korrekt kopierad på ett normalt papper med ett "lagom" grönfilter (de fanns / finns väl i olika styrka om jag inte minns fel..). Förutsatt då att man studerar denna JPEG på en kalibrerad skärm i ett rum med korrekt belysning.

Jag utgår från att Fuji har så bra koll man kan ha vad gäller egenskaperna hos de filmer man vill simulera - ifall man gillar resultatet eller inte är ju en annan sak...
 
Senast ändrad:
För att återgå till den ursprungliga frågan.

JPEG filen skapas ju från RAW filen (oavsett om den senare sparas eller inte) och allt som gäller vitbalans, ISO, filmsimulering, etc, etc är metadata som det är upp till RAW konverteraren (i eller utanför kameran) att tillämpa i kombination med den valda konverteringsprofilen.
 
Tycker det är så synd för jag skulle vilja lägga på mer grön/blåfilter på de svartvita jpegarna direkt i kameran då jag inte förstår hur kamera-tillverkarna kan tycka spöklika kritvita hudtoner ser naturligt ut! Nej, det svartvita "grönfiltret" som finns tillgängligt i de flesta kameror som simulation ger ju knappt någon effekt alls..

Vill bara förstå hur det fungerar till att börja med då jag försöker komma bort från allt sittande vid datorn i onödan och fokusera på fotograferandet mer. Fungerar detta kanske bättre på nyare fujifilm kameror? Har i dagsläget X-T1 och X100F.

Kan du visa något exempel?

Fotat 90% i svartvitt med mina Fujifilm kameror i 5år och aldrig stött på spöklika kritvita toner. Jag fotar för det mesta i Acros + R som dessutom har mest kontrast. Aldrig någonsin brytt mig om vitbalabsen i svartvitt då jag alltid varit nöjd från början med mina svartvita Fujifilm bilder. Brukar även dra upp shadows + highlights i kameran till +2. Jag avskyr att lägga tid på efterredigering och bytte till Fujifilm efter flera år med Canon och Nikon. Varit nöjd sedan dag ett speciellt med svartvita bilder. Jag har kameror med X-trans sensor generation 1, 3 och 4.
 
Jag testade lite snabbt med min X100F. Justering av vitbalans mellan 10000K och 2500K gav en märkbar skillnad i toner (röda/orangea i detta fall, de jag hade nära till hands) när jag fotade Acros (med grönt filter på, för lat för att ändra :)). Så Fujis kameror verkar ta hänsyn till vitbalans även vid fotografering mha. svartvita bildstilar.

Sen om det delger samma skillnader som du kan få i efterbehandling vågar jag inte uttala mig om. Misstänker att janc är inne på rätt spår; fuji följer troligtvis förväntat beteende sett till film och motsv. färgfilter etc. Laborera och testa! Man kan ju justera vitbalans en hel del, inte bara i Kelvin utan också med den där dubbel-axlade vyn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.