Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av OS (XP eller VISTA)?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasÖ

Aktiv medlem
Hej!

Har precis köpt ny pc (lev. nästa vecka) och funderar nu på val av OS (XP eller VISTA).

Jag kör fn. PS CS2, Lightrrom 2 & InDesign CS2 samt webbläsare parallellt (fn. på min gamla Dell Dimension 8300 :)).

Att jag kommer märka skillnad jämfört med det jag har är jag väl medveten om och också skälet till bytet så allt modernare än det jag fn. använder blir ju med tanke på prestanda bättre. Men med tanke på specen (se nedan) är jag osäker på om VISTA kräver så mycket att prestandaökningen blir allt för kraftigt lidande?

Datorn kommer så gott som uteslutande användas för just bildhantering/behandling!

Vad rekommenderar ni?
Om VISTA vilken version?

Spec:

CPU...........AMD Athlon 5200+ 64X2 Dual-Core AM2
Minne.........3 GB DDR-II / 800 MHz
HD............500 GB Serial ATA
Moderkort.....ASUS M3A78, Buss 3 PCI + PCI Express (16x, 2st 1x)
Nätverkskort..10/100/Gigabit,integrerat
Grafikkort....ASUS EN9400GT ”Silent” PCI Express, 512 MB DDR2

Mvh!
// Niklas
 
Hej,
Stoppa i mer minne (om det går), typ 8Gb och välj Vista 64-bit, finns till olika versioner av Vista, men Ultimate och "högre" versioner har även en smart diskimage kopiering inbyggd i OS, samt att 32-bit och 64-bit är inkluderat direkt i förpackningen.

Dock kanske du skall överväga 32-bit om du har många äldre kringutrustning såsom skrivare, scanner etc som det är kanske svårt att få drivrutiner till (kan vara svårt till Vista ibland men då är de gamla)

Peter
 
Vista och Windows 7 har en funktion som heter superfetch. Med denna funktion startar de mest använda programmen mycket snabbt. Om du i XP startar upp programmet photoshop tar det en stund första gångnen. När du stänger ned och startar upp igen tar det knappt någon tid alls. I Vista och Windows 7 är det snabbt som XP:s andra uppstart när du ska öppna photoshop.

Öka minnet, som är billigt, och kör Vista 64. Du kan även partionera upp hårddisken så att du kan testa Windows 7 på en del av disken. Mycket trevligt operativsystem som jag har kört på heltid med i två veckors tid.

http://www.hackerunit.se/main/index...ndows-7-beta-1-&catid=49:optimering&Itemid=64
 
Hej,
Stoppa i mer minne (om det går),
Hej Peter!

Jo, max 8Gb klarar moderkortet!

Dock kanske du skall överväga 32-bit om du har många äldre kringutrustning såsom skrivare, scanner etc som det är kanske svårt att få drivrutiner till (kan vara svårt till Vista ibland men då är de gamla)

Peter

Kringutrustningen jag har är:

Skrivare.....Canon iP 5200
Scanner......Canon CanoScan 4200F
Epson........P4000

Tack för konkreta tips/förslag!

Mvh!
// Niklas
 
Vista och Windows 7 har en funktion som heter superfetch. Med denna funktion startar de mest använda programmen mycket snabbt. Om du i XP startar upp programmet photoshop tar det en stund första gångnen. När du stänger ned och startar upp igen tar det knappt någon tid alls. I Vista och Windows 7 är det snabbt som XP:s andra uppstart när du ska öppna photoshop.

Öka minnet, som är billigt, och kör Vista 64. Du kan även partionera upp hårddisken så att du kan testa Windows 7 på en del av disken. Mycket trevligt operativsystem som jag har kört på heltid med i två veckors tid.

http://www.hackerunit.se/main/index...ndows-7-beta-1-&catid=49:optimering&Itemid=64

Windows 7 är nytt för mig! Dax att söka info (ex. via din länk, tack).

Upplever väl kanske inte första uppstarten som något väldigt störande direkt även om det naturligtvis är trevligt med snabb reaktion på det jag vill göra!

Fn. är just segheten i Lightroom, när jag öppnar upp en folder med upp till 3000 bilder för att ex. scrolla ner och märka (reject/pick) eller leta efter en bild som jag vet jag har men glömt/missat sätta pick eller keyword på. Dvs. mycket RAM-minne OCH att ställa in PreWiew till minimize (eller vad det nu heter) i Lightroom. Kör jag dessutom, vilket jag ofta gör, PS + InDesign parallellt tja då är det riktigt segt emellanåt.

Tack för tipsen och snabbt svar!

Mvh!
// Niklas
 
Någon kan säkert rätta mig om jag har fel, men om jag inte minns fel så kan 32-bitars XP/Vista inte hantera mer än drygt 3GB RAM.
Om man har 4GB RAM kniper operativet lite av det för hårdvaran och lämnar max 3.12GB ledigt. Hur det förhåller sig med 64-bitars Vista vet jag inte.
Skall man "fläska på" på med 8 GB RAM, och ha nytta av det bör man nog köra Server 2003 (och dubbla processor).
 
Någon kan säkert rätta mig om jag har fel, men om jag inte minns fel så kan 32-bitars XP/Vista inte hantera mer än drygt 3GB RAM.
Om man har 4GB RAM kniper operativet lite av det för hårdvaran och lämnar max 3.12GB ledigt. Hur det förhåller sig med 64-bitars Vista vet jag inte.
Skall man "fläska på" på med 8 GB RAM, och ha nytta av det bör man nog köra Server 2003 (och dubbla processor).

Nej, Vista 64 är ett 64-bitars OS och kan använda mer minne än vad som fysiskt får plats i dagens datorer. Det är bara att "fläska på" och vara glad.
 
Max ram i Vista 64-bit

Home Basic: 8GB

Home Premium: 16GB

Utimate: 128GB

Business: 128GB

Enterprise: 128GB

Det behövs också 64-bitars program (ex. så är CS3 och äldre 32-bit, CS4 är 64-bit) för att ett ensklit program (process) ska kunna använda mer än 3,2GB ram.

PS. kan säkerligen ändras m.h.a servicepack om Microsoft så önskar..
 
Senast ändrad:
Windows 7 beta eller Windows Server 2003 är nog det sista jag skulle köra för att ha som arbetsdator ...
 
För att svara på trådskaparens fråga, så är det Vista Ultimate som jag skulle rekommendera, 64 bitar.
Har både XP och Vista Ultimate på två olika datorer och Vista är betydligt snabbare i allt med dual core, speciellt ihop med bildbehandling.
 
Vista känns som det självklara valet tycker jag.
64 bitars om du inte har någon gammal hårdvara eller program som du måste använda och som inte fungerar i 64-bitars vista.

Dina tillbehör verkar vara OK för vista x64

Beta av Windows 7 eller server OS är inget att rekommendera på ens arbetsdator.
 
om man även tar i beaktande att XP inte säljs längre ( ok det går att nergradera Vista och få XP. Om man letar kan man kanske hitta XP) så är valet lite enklare :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.