Annons

Val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Efter runt 6 år med min Nikon D70s har jag bestämt mig för att uppdatera mig. Jag har bestämt mig för en Canon 7D, men jag blir bara mer och mer förvirrad i objektivvärlden desto mer jag läser. Jag har alltid varit fotointresserad, men både intresset och kunskapen har ökat avsevärt de senaste åren med min D70s. Jag behärskar fotokonsten och de funktioner maknadens alla hus har, men känner mig inte säker när det gäller val av optik.

Mitt första objektiv bör vara ett all round-objektiv, därefter kan jag senare komplettera med andra objektiv för specifika intressen. Jag vill kunna fota både porträtt under middagar, byggnader, landskap och kunna komma nära inpå t.ex. djur man möter i vardagen, och har därför kommit fram till en del objektiv som jag nu har lite frågor om.

Jag har länge använt ett Sigma 18-200 3.5/6.3 för det mesta, förmodligen mest för att ajg reser mycket och rör mig mycket mellan olika miljöer och inte alltid har möjlighet eller vilja att bära med extra. Denna gång blir det dock ett från Canon, och jag spenderar gärnalite extra för att få märkbart bättre kvalitet.

Billigast kommer jag undan om jag köper huset och Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM som ett kit, men recensionerna såg lite halvdana ut, och jag vill ha mer vidvinkel än 28mm. De jag har kikat på är därför främst Canon EF-S 18-200mm F3.5-5.6 IS och Canon EF-S 18-135/3.5-5.6 IS. Kan någon förklara vilket som ger bäst bilder för de brännvidder som täcks av båda två? Jag känner att jag är mest intresserat av 18-200 eftersom det är det jag har använt så mycket under en längre tid, men jag vill se om det finns anledning till att hålla sig till 18-135. (Efter en koll i iPhoto är 27% av bilderna tagna med bräddvidd större än 85, och 15% tagna med brännvidd stärre än 135).

Något jag också har suttit och funderat över är att hoppa telefoto och satsa på ett med ytterligare lite vidvinkel. Jag jämför inte dessa med de två ovan, svar på frågorna nedan blir aktuella i fall jag bestämmer mig för att hoppa det extra tele som de två ovan ger

Jag har tittat på Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM och Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS. Om jag har förstått det hela rätt så är det sistnämna mer budget, många har haft kommentaren "man får vad man betalar för." Men hur står är skillnaden på dessa två?

Jag har även tittat på Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM och Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, men är inte fastnat för något av dem på grund av det första är, om jag har förstått det rätt, rätt ljussvagt, medan det andra har lite för högt pris för vad jag är ute efter denna gång.

Jag hoppas att ni förstår min situation och vad jag är ute efter. Jag ser fram emot att se vad de som är insatta och kunniga har att säka i saken!

Tack på förhand,
Fredrik Bergström
 
Hej,
Först och främst undrar jag hur du kommit fram till 7D om du vill para ihop den med långzommande ljussvaga objektiv med halvtaskiga optiska egenskaper? 7D kräver mycket att objektiven för bra resultat. Väljer du ett lättare och billigare hus som 550D kan du köpa tyngre och dyrare objektiv och på så sätt få bättre bilder för samma kilopris. Själv är jag SVÅRT ALLERGISK mot objektiv som i någon del av namnet har f/ > 4.

Om Canon skulle jag satsa på minst två objektiv, gärna ett Sigma 17-50/2.8 OS och ett EF 70-200/4L IS. Båda presterar mycket bra utan att väga en förmögenhet.

Annars kan Nikon D7000 vara ett alternativ, ligger mellan 7D och 550D i storlek/vikt/pris/snabbhet och presterar mycket bra på högre ISO-tal vilket det lätt blir om man använder ljussvaga budgetobjektiv.
 
Hej,
inget av dina långzoomsalternativ är väl kända för att vara speciellt bra,
vilket nog inga zoomobjektiv med så stort omfång är.

Av dina andra alternativ är Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM ett riktigt bra objektiv om du inte behöver ljusstyrkan och bäst är Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM som du säger ligger för högt i pris. Om bekvämligheten med ett långzoom är din högsta prioritet så skulle jag nog välja 18-135 hellre än 18-200.
 
Japan Photo har extrapris på D300s för 10.995:- just nu, det är så nära en exakt motsvarighet till 7D du kan komma. 18 kontra 12 Mpx betyder inget särskilt i praktiken och även om 7D har lite bättre brusprestanda måste man ha väldigt speciella krav vid höga ISO för att detta skall ha någon betydelse. Då kan du behålla dity Sigma och satsa på skarpare objektiv med mer ljusstyrka och mindre zoomomfång istället. I ärlighetens namn är inte skillnaden i skärpa särskilt stor mellan Sigmas 18-200 och Canon/Nikon original. Visst färger, kontrast och motljusegenskaper blir bättre men det blir större skillnad om du satsar på snävare kvalitetsoptik istället. En prisvärd kombination att lägga till om man vill ha zoomar är Sigma18-50/2,8 utan OS och Nikkor 70-300/4,5-5,6 AF-S VR. Det nya 55-300 DX har inte fått lysande kritik.
 
Fortfarande dyrare än D7000 som dessutom är en moder kamera med en bra sensor ;)
Och D90 som även den är bättre än D300s kostar bara 5.800kr...

Elektroniken är inte allt. Man får vad man betalar för även om det inte syns. Proffsigare kameror har i regel snabbare spegelmotorer som ger kortare mirror blackout och därför säkrare AF vid rörliga föremål. d7000 har bara 2 fördelar och båda dessa är ren elektronik: lite bättre sensor och bättre filmning. På vilket sätt skulle D90 vara bättre än D300s f u att den är mindre och lättare ( om nu detta är en fördel)?
 
Elektroniken är inte allt. Man får vad man betalar för även om det inte syns. Proffsigare kameror har i regel snabbare spegelmotorer som ger kortare mirror blackout och därför säkrare AF vid rörliga föremål. d7000 har bara 2 fördelar och båda dessa är ren elektronik: lite bättre sensor och bättre filmning. På vilket sätt skulle D90 vara bättre än D300s f u att den är mindre och lättare ( om nu detta är en fördel)?

Om DXO:s mätningar stämmer så har den ett synbart bättre DR över hela ISO-skalan, som mest skiljer det ca. 2 steg.

Micke.
 
Jag skulle rekommendera 7D + 15-85. Det är så nära allround man kommer om man vill ha riktigt bra objektiv. Skippa alla långzoomar. För ljusstyrka skulle jag satsa (vad det lider) på fasta objektiv istället. 1.4/1.8 är mycket mer roligt mot 2.8, än vad 2.8 är mot 4 tycker jag. EF 50/1.8 är en skarp start för tusenlappen ex.vis. Canons fem (!) varianter av 70-200 L-zoomar är alla väldigt bra, så när du behöver längre räckvidd kan du gå den vägen. I pris ligger dom mellan 6.000 och 20.000.

17-85 är inte i klass med vare sig 17-55 eller 15-85. 18-55 med IS(/VR) är förvånansvärt bra, men inte heller det i klass med de andra på något område. Det vore tråkigt sätta kompromissobjektiv på ett såpass kompetent hus som 7D.
 
Senast ändrad:
Om DXO:s mätningar stämmer så har den ett synbart bättre DR över hela ISO-skalan, som mest skiljer det ca. 2 steg.

Micke.

Visst kan man använda DXO men man måste ha koll på hur mätningarna görs. En brusmätning enl root mean square ger gärna lägre värden för stort blaffigt brus så att detta får dessa att verka bättre. Om sedan detta används i signal to noise mätning så kan man tro att man kan lyfta lågdager mer och därmed ge intryck av större DR. Tittar man på recensioner istället så har 7D ett litet försprång med rätt objektiv i detaljupplösning vid låga ISO och något lägre synligt brus fr o m ISO 3200. I stort sett f u filmning är de jämförbara.
 
Visst kan man använda DXO men man måste ha koll på hur mätningarna görs. En brusmätning enl root mean square ger gärna lägre värden för stort blaffigt brus så att detta får dessa att verka bättre. Om sedan detta används i signal to noise mätning så kan man tro att man kan lyfta lågdager mer och därmed ge intryck av större DR. Tittar man på recensioner istället så har 7D ett litet försprång med rätt objektiv i detaljupplösning vid låga ISO och något lägre synligt brus fr o m ISO 3200. I stort sett f u filmning är de jämförbara.

Jag svarade bara på din fråga när gällde 90 VS 300s och använde de riktlinjer DXO rekomenderar för att tyda kurvorna. Att 7D är en bra kamera tror jag säkert.

Micke.
 
Jag svarade bara på din fråga när gällde 90 VS 300s och använde de riktlinjer DXO rekomenderar för att tyda kurvorna. Att 7D är en bra kamera tror jag säkert.

Micke.

Kollar man dpreview så har D90 ett sämre lågpassfilter t o m än D300 där den förstnämnda bevarar detaljer sämre på höga ISO. Sedan tycker jag det är olyckligt att basera omdömmet om en kamera bara på smärre skillnader i sensorn. I de flesta fall tycker jag att objektivutbud (mellan system), handhavande, byggkvalitet, kompatibilitet med tillbehör (här har D7000&D300s fördelar över D90), sökare mm är viktigare. Här är ju D90 klart underlägsen D7000/300s, för att inte tala om AF. D7000 är närmre D300s, och visst, på sensornivå har den fördelar, men om man inte regelbundet kör på höga ISO är D300s lika bra eller bättre avseende övriga funktioner. 10.995:- motsvarar ungefär priset på D7000. Sedan, för vissa är D7000 en bättre kamera p g a ISO och lite mindre storlek. Men att säga bara p g a sensorn att det är en bättre kamera tycker jag inte är sanningsenligt i sin helhet.
 
Kollar man dpreview så har D90 ett sämre lågpassfilter t o m än D300 där den förstnämnda bevarar detaljer sämre på höga ISO. Sedan tycker jag det är olyckligt att basera omdömmet om en kamera bara på smärre skillnader i sensorn. I de flesta fall tycker jag att objektivutbud (mellan system), handhavande, byggkvalitet, kompatibilitet med tillbehör (här har D7000&D300s fördelar över D90), sökare mm är viktigare. Här är ju D90 klart underlägsen D7000/300s, för att inte tala om AF. D7000 är närmre D300s, och visst, på sensornivå har den fördelar, men om man inte regelbundet kör på höga ISO är D300s lika bra eller bättre avseende övriga funktioner. 10.995:- motsvarar ungefär priset på D7000. Sedan, för vissa är D7000 en bättre kamera p g a ISO och lite mindre storlek. Men att säga bara p g a sensorn att det är en bättre kamera tycker jag inte är sanningsenligt i sin helhet.

Som vanligt, det har helt och hållet att göra med vad man prioriterar.

Micke.
 
Fasta objektiv

Glöm inte att titta på fasta objektiv också! Du får då ljusstarka, små och lätta objektiv som ger mycket bra bildkvalité, nackdelen är naturligtvis att du inte kan zooma, men oftast är det ingen nackdel. Fotar du inomhus är det väldigt skönt att kunna klara sig utan blixt. En del av vitsen med systemkamera är ju att kunna byta objektiv. Det finns fasta objektiv i alla storlekar och prisklasser.

Beställde precis EF 28/1.8 USM och EF 50/1.4 USM, ska bli spännande att se vad de presterar.
 
Tack för alla bra svar!

Efter ytterligare en dags fundering så har jag nu bestämt mig för att det blir ett Canon 7D kit med antingen Canon 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM eller Canon 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM samt att det är värt att gå upp lite i pris och införskaffa Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM också.

Då kommer några följdfrågor:

För det första, 18-135 eller 28-135? Är det någon avsevärd skillnad på dessa?

Alternativt, om jag inte köper kit utan bara hus (vilket jag sparar $200-300 på beroende på val av kit), rekommenderar någon ett annat tele på minst upp till 135, helst 200, som är bättre och som ligger på under $500? (Jag studerar i USA och köper därför här och inte i Sverige).

För det andra, jag förstår att Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM är ett bra val, men är det något annat objektiv i samma prisklass ($1029 +/- $200) som jag har missat och som rekommenderas istället?

Värt att fråga på samma gång, även om det inte hör hemma här: Jag har en köpare för min D70s + Sigma 18-200 mm f/3.5-6.3 DC på $400 -deal or no deal?

Åter igen, tack för all hjälp!
Fredrik
 
Tack för alla bra svar!

Efter ytterligare en dags fundering så har jag nu bestämt mig för att det blir ett Canon 7D kit med antingen Canon 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM eller Canon 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM samt att det är värt att gå upp lite i pris och införskaffa Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM också.

Då kommer några följdfrågor:

För det första, 18-135 eller 28-135? Är det någon avsevärd skillnad på dessa?

Tänker du frivilligt avstå från alla vidvinkelbilder, alltså? Inte jag, men det är ju ditt val.

Per.
 
För det första, 18-135 eller 28-135? Är det någon avsevärd skillnad på dessa?

Skillnaden i vidvinkel mellan 18 och 28 är nog att betrakta som "avsevärd" i sammanhanget. Skippa båda, välj 17-55 och ett 70-200 istället, de kommer förmodligen att göra mycket mer för ditt fotograferande än en kompromissglugg - framför allt en äldre kompromissglugg avsedd för småbildsformatet.
 
Efter ytterligare en dags fundering så har jag nu bestämt mig för att det blir ett Canon 7D kit med antingen Canon 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM eller Canon 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM samt att det är värt att gå upp lite i pris och införskaffa Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM också.

För det första, 18-135 eller 28-135? Är det någon avsevärd skillnad på dessa?

Alternativt, om jag inte köper kit utan bara hus (vilket jag sparar $200-300 på beroende på val av kit), rekommenderar någon ett annat tele på minst upp till 135, helst 200, som är bättre och som ligger på under $500? (Jag studerar i USA och köper därför här och inte i Sverige).

För det andra, jag förstår att Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM är ett bra val, men är det något annat objektiv i samma prisklass ($1029 +/- $200) som jag har missat och som rekommenderas istället?

Värt att fråga på samma gång, även om det inte hör hemma här: Jag har en köpare för min D70s + Sigma 18-200 mm f/3.5-6.3 DC på $400 -deal or no deal?

7D + dålliga objektiv = dåligt resultat. Glöm 18-135, 28-135, 18-200 och alla andra ljussvaga, oskarpa och billiga långzoomar. Du kommer inte att bli nöjd.

550D, 60D eller 7D ger samma bildresultat, det är snabbhet och features som skilljer dem åt.

EF-S 17-55/2.8 IS USM och Sigma 17-50/2.8 OS HSM är av samma typ och likvärdiga. Köp en av dem.
Vill du ha en bra zoom upp mot 200mm är det EF 70-200/4L IS USM som gäller.

$400 för ditt kit låter som ett vettigt pris.
 
550D, 60D eller 7D ger samma bildresultat, det är snabbhet och features som skilljer dem åt.
Nej, de ger inte samma bildresultat. Med ett bättre af-system (som i t ex 7D) och bättre möjlighet att ändra inställningar (som i t ex 7D) får man bättre bildresultat, dvs större andel bilder som har fokus på rätt ställe och är rätt exponerade.
 
Nej, de ger inte samma bildresultat. Med ett bättre af-system (som i t ex 7D) och bättre möjlighet att ändra inställningar (som i t ex 7D) får man bättre bildresultat, dvs större andel bilder som har fokus på rätt ställe och är rätt exponerade.

AF i 550D är tillräckligt bra för det allra flesta motiv och situationer och 3,4-3,7 fps (jpg-raw) räcker även det i de flesta fall. Det finns fotografer som överlever med 5D2 som i princip är lika "slö" som en 550D. Jag har inga som helst problem med att justera inställningarna lika snabbt på 550D som 7D, det är en vanesak. En van fotograf med 550D är 10ggr snabbare än en ovan dito med en 7D.

Du får bättre bilder med 550D + bra objektiv än 7D + dåliga objektiv. AF-hastighet och pricksäkerhet förutsätter bra och ljusstarka objektiv. Med oskarpa objektiv blir resultatet inte skarpt även om fokus till slut hamnat på rätt ställe. Om man har en vikt eller monetär budget är det bättre välja 550D + bra glas. Har man ingen budget är 7D + bra glas förstås ännu bättre.

Anser jag...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.