Annons

Vad kan jag använda en ipad till?

Produkter
(logga in för att koppla)
Med USB och Nexus media importer, som också visar tumnaglar av raw-filer så det är enkelt att göra urval. Behövs ingen root.

Däremot är Nexus 7 dålig på att skriva till externa enheter utan root, vilket t.ex. Samsung Galaxy S3 fixar galant. Stödet för usb-otg varierar en del mellan olika Android-enheter, så man får välja utifrån sina önskemål. Om kommande Samsung Galaxy Note 8.0 får samma USB-stöd som övriga familjemedlemmar lär det bi en trevlig platta i det avseendet!

Ok, en dum följdfråga då. Är det bara att koppla kameran till plattan direkt eller finns det minneskortsläsare som går att plugga in utan problem?
 
Eftersom det här inte är en vs-tråd eller en tramsdiskussion i Fritt Forum har jag raderat diverse "lustigheter". Föreslå gärna alternativ som hjälper TS, men lägg ner tramset! /Mod
 
Det har framkommit önskemål att vi bör införskaffa en ipad, och då måste jag fråga vad jag som amatörfotograf har för nytta av en sådan manick.

Jag skulle vilja kunna:
- Titta på bilder i rawformat direkt från SD eller CF kort.
- Titta på bilder som finns lagrade på en USB sticka eller USB hårddisk.
- Söka bilder i en LightRoom databas
- Se på filmsekvenser direkt från ett SD eller CF kort
- Tömma ett fullskrivet minneskort för tillfällig lagring

Kan man det med en ipad?

Vad har jag i övrigt för nytta av en ipad?
Skulle jag ha mer nytta av en Android läsplatta eller skall jag i stället satsa på en ultraportabel PC?

/ Roine W

Använda som stor lös display samt fjärrkontroll till kameran.
 
Ok, en dum följdfråga då. Är det bara att koppla kameran till plattan direkt eller finns det minneskortsläsare som går att plugga in utan problem?

Såg nu, efter ha tittat på youtubeklippet, att det räcker med Nexus media importer samt en passande kabel. Tack, Per.
 
Ok, en dum följdfråga då. Är det bara att koppla kameran till plattan direkt eller finns det minneskortsläsare som går att plugga in utan problem?

Såg nu, efter ha tittat på youtubeklippet, att det räcker med Nexus media importer samt en passande kabel.

Japp, jag antar att du kan använda stort sett vilken usb-kortläsare som helst, när du väl anslutit den till Nexusens micro-usb. Finns också kortläsare som ansluter direkt till plattan med micro-usb, så man inte behöver några adaptrar etc, t.ex. denna. På Ebay kan man som vanligt också hitta mycket skoj.

Jag brukar hoppa över kortläsaren när jag vill koppla min Nikon D300 direkt till plattan (eller mobilen oftare, ärligt talat) med en kort sladdstump med microUSB-hane i ena ändan och miniUSB-hane i den andra. En sån kostar några tior på ebay. (om du har en kortläsare som ansluts med hjälp av mini-usb, det är ju rätt vanligt, så kan du dessutom använda en sån sladd för att koppla kortläsaren direkt till plattan)
 
Japp, jag antar att du kan använda stort sett vilken usb-kortläsare som helst, när du väl anslutit den till Nexusens micro-usb. Finns också kortläsare som ansluter direkt till plattan med micro-usb, så man inte behöver några adaptrar etc, t.ex. denna. På Ebay kan man som vanligt också hitta mycket skoj.

Jag brukar hoppa över kortläsaren när jag vill koppla min Nikon D300 direkt till plattan (eller mobilen oftare, ärligt talat) med en kort sladdstump med microUSB-hane i ena ändan och miniUSB-hane i den andra. En sån kostar några tior på ebay. (om du har en kortläsare som ansluts med hjälp av mini-usb, det är ju rätt vanligt, så kan du dessutom använda en sån sladd för att koppla kortläsaren direkt till plattan)

Så, då är det ditt fel att det blev en nexus 7:a ändå. ;)
Tack för svaren, Per.
 
Så, då är det ditt fel att det blev en nexus 7:a ändå. ;)
Tack för svaren, Per.

:)

Men som sagt - den har sina begränsningar, och är nog inte den ultimata Android-plattan sett till just usb-stöd, även om Nexus media importer både importerar filer och spelar upp film och musik från externa enheter om de ligger i format som stöds. Jag skulle gärna se att den vara lika flexibel som Gallaxy-lurarna, de kan man ju banne mig koppla vad som helst till, och med ett 'native' stöd för externa enheter så har man full frihet att hantera filer som man vill, med den egna filhanteraren eller någon 3:e part. Det är stor skillnad! (jag skrev ovan att jag använt RawVision för att hantera raw-filer på anslutna enheter med Nexusen - det var galet, förväxlade med mobilen som jag använder till det)
 
:)

Men som sagt - den har sina begränsningar, och är nog inte den ultimata Android-plattan sett till just usb-stöd, även om Nexus media importer både importerar filer och spelar upp film och musik från externa enheter om de ligger i format som stöds. Jag skulle som se att den vara lika flexibel som Gallaxy-lurarna, de kan man ju banne mig koppla vad som helst till, och med ett 'native' stöd för externa enheter så har man full frihet att hantera filer som man vill, med den egna filhanteraren eller någon 3:e part. Det är stor skillnad!

Jo, men i mitt fall vill jag inte ha en större platta än denna, och för min del räcker det gott att jag kan tanka över bilder till den på resande fot. Priset är ju grymt bra det också.
 
Jo, men i mitt fall vill jag inte ha en större platta än denna, och för min del räcker det gott att jag kan tanka över bilder till den på resande fot. Priset är ju grymt bra det också.

Då blir du garanterat nöjd, och för ca 2000 kr för 32gb-varianten är det ju svårt att tänka sig en mer prisvärd platta.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.