Annons

Uppgradera från Canon 5D (Classic) till...vadå?

Produkter
(logga in för att koppla)

cy_berg

Aktiv medlem
Den här typen av trådar har väl varit uppe innan, men jag känner att jag behöver lite direkta tips och råd för just min situation. Hoppas jag inte tråkar ut någon ;-)

Jag har pysslat med foto i ganska många år, och har uteslutande kört Canon (av gammal märkes-lojalitet). För 2 år sedan fick jag en nytändning när jag köpte en begagnad Canon 5D, och har varit väldigt aktiv sedan dess. Jag plåtar mest för att jag tycker det är så jäkla skoj, för att jag tycker det är väldigt givande att arbeta med foto i Lightroom och Photoshop, men gör även lite småjobb som personal-bilder till några företag, fotoprojekt till vänner, enklare exteriör/interiör-foto till en kompis som är mäklare etc. Så, jag tjänar inte direkt några pengar på det jag gör (även om jag gärna skulle vilja det) utan har foto som en passionerad hobby.

Jag använder ett Canon 135mm f/2.0L till porträtt och allt annat som den brännvidden funkar till, eftersom jag älskar dess bokeh och IQ. Jag jobbar i dag uteslutande i naturligt ljus (plus reflexskärm, men inga blixtar) och därför är AF i inomhusmiljö och hög ISO-prestanda viktigt. 5D funkar skapligt på ISO 800, men över det får man pressa mycket i Lightroom. på 1600 är bilderna användbara, men absolut inte på 100% crop. AF på 5D är väl OK, men inte mer än det. Dels är den långsam i sämre ljusförhållanden och dels tycker jag att skärpan är svår att få till riktigt bra på höga bländare. 5D har ju ingen Microsadjust, vilket nog hade varit en bra sak att ha. Jag använder endast en AF-punkt (mittpunkten), förresten.

I övrigt har jag ett Tamron 28-75 f/2.8 som faktiskt är riktigt skarpt, och vid behov lånar jag ett 50mm f/1.4, ett 70-200 f/4.0 och lite annat.

Uppgraderings-djävulen flög på mig för ett tag sedan: Jag känner att jag verkligen vill ha ett ljusstarkt 35mm-objektiv för vidvinkel men ändå kort skärpedjup. Jag började därför kolla på lite begagnade Canon 35mm f/1.4L. Men, så började jag känna såhär: Med tanke på den typ av foto jag håller på med just nu, så borde jag nog prioritera en uppgradering av huset, om jag nu alls ska uppgradera. Eftersom jag jobbar i naturligt ljus så blir jag lidande av ISO-prestandan i 5D, och eftersom mycket av det jag plåtar privat är mina barn, hundar etc. så blir också en förhållandevis långsam AF trist i längden.

Det mest naturliga är väl då att kolla på 5D II. Därför lånade jag en kollegas 5D II och använde på ett kundevent vi hade där jag plåtade föredragshållare och annat. Det kändes OK, men det var liksom ingen sakral upplevelse direkt. AF var väl iof snabbare, men ISO-prestandan blev jag lite besviken på. 1600 var väl OK, men bilder över 2000 uppfattade jag som allt för brusiga för att få riktigt bra efteråt (återigen, det blev hyfsat om man inte croppar till 100%).

Jag sneglade lite på Canon 1DS II, men den känns lite väl gammal på nåt sätt. 1DS III blir lite väl dyr.

Så...jag hädade, och började snegla på Nikon ;-) Jag började direkt titta på både D700 och D3 (tydligtvis samma sensor etc. men en kraftigare konstruktion i D3 om jag förstått allt rätt). Åtminstone en D700 verkar man kunna hitta för samma pris begagnat som en 5D II, och när jag läste lite tester och annat insåg jag att denna verkar ha just det jag söker: En riktigt bra AF, där man kanske dessutom skulle kunna gå ifrån att bara använda centrumpunkten för fokus till att använda kamerans "intelligenta" fokussystem, plus bra prestanda på höga ISO. Det jag dock har svårt att få grepp om är vilka objektiv jag i så fall skulle skaffa till den. När jag kollar på nypriser på objektiv känns det som att Nikon ligger en bit över om man jämför samma brännvidd och bländare, eller misstar jag mig? Dessutom verkar utbudet på begagnade objektiv betydligt skralare än när det gäller Canon.

Så, finns här någon som varit i samma situation som mig, och hur hade ni resonerat? Jag är inte sugen på att lägga mycket mer än 10-12.000:- på ett begagnat hus. När det gäller objektiv måste det inte vara ett 135mm på listan utan jag hade nog klarat mig rätt bra med ett 70-200 f/2.8 också om kameran klarar högre ISO på ett bra sätt. Tamron 28-75 finns ju till Nikon också, så...
 
10-12000 på ett begagnat hus..kanske mer på ett nytt? Iaf tror jag 6d kan vara en bra kandidat för behovet, då behövs det inte investeras i nya objektiv. Annars är ju D700 alt D800 väldigt kompetenta kameror de med.
 
Jag har haft 6D i en månad nu och allt skriker 6D i kraven ända till budgeten.

* Användbara bilder upp till ISO 25600 (vissa typer av bilder), i alla fall till 12800.
* Jag brusreducerar sällan innan ISO 6400 över huvud taget längre.

Spara lite eller vänta på ett erbjudande? :)
 
Tack för input :) För att förtydliga: Jag är inte beredd att lägga mer än 10-12k, oavsett nytt eller begagnat (det är jag därför jag kollar på begagnat). Och som sagt, det är ju ingen ko på isen, jag MÅSTE inte uppgradera, men ni vet ju hur det är ;-)

En tanke är ju absolut att köra på min 5D nåt år till, spara lite mer pengar och försöka få tag på en begagnad 5D III. Hade dock varit kul att höra om någon här gått från 5D till D700 eller D3, för att höra om det bytet i sig hade varit värt något? Jag vet att det innebär byte även av alla gluggar, men det är ju ett annat "problem". Jag har köpt mina gluggar begagnade, och får nog igen pengarna, och i något fall kanske t.om. lite mer än så.
 
Jag gjorde av olika anledningar tvärs om. Gick från D700 till 5D2:eek:r. Saknade inte AF modulen och ISO upplever jag jämnt skägg. Dessutom fick jag vrida en del i nikonfilerna för att få färger som tilltalar mig. Något som 5D serien fixar bättre default enligt min smak. Särskilt med mustiga L gluggar.
 
Trir 6D är kameran för dig. i synnerhet om fu bara använder mittfokuspunkten flr AF (den är bäl tom bättre än 5DIII:s).

Alla hus sjunker i pris med tiden, och du är beredd att vänta lite med inköp.

Verkar som Canon har policyn till dina ÅF att dom inte får sänka priset på en ny kamera förrän efter nån månad. Innan dess brukar endel skicka med kameraväska, minneskort mm istället flr sänkning.

Så jag tror 6D börjar sjunka i pris framåt mars, så sen är det bara att vänta tills 6D når din budget (kanske kan spara nån 500-ing varje månad så går det snabbare).

Eller sälj din 5D för 4000:- så är 6D nästan i budget redan nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.