Annons

Uppdatera OM-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Joppe61

Aktiv medlem
Jag tänkte uppdatera min OM-1 till senaste firmware men får upp denna ruta och vet inte vad jag ska göra.
Kan någon kunnig hjälpa mig?Skärmavbild 2023-11-20 kl. 20.47.07.png
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem

Joppe61

Aktiv medlem
Uppdatera från kortet istället. Mycket säkrare. Fattar inte varför de fortsätter envisas med att man ska använda WS och riskera att kameran blir obrukbar om stömmen bryts eller nåt annat går snett..

Ungefär som att uppdatera en Nikon, verkar logiskt. Tack för en bra länk.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Ungefär som att uppdatera en Nikon, verkar logiskt. Tack för en bra länk.
Ja. Och det är väl så servicekillarna gör. Men vi ska eländas med osäkra metoder. Det går dessutom väldigt fort.

Vad jag vet och hört är det fullständigt säkert. Filen hämtas ju från OM, det är inget hackerjobb. Tyvärr går det av nån anledning som jag glömt inte att uppdatera objektiv på det här sättet.

Men! Vad det sägs ska man kunna fixa en kamera som förvandlats till en tegelsten när man använder WS-metoden genom att ladda på FW igen från kortet. Otestat av mig (guskelov har jag sluppit sånt), men bra att veta.

Finns en lång tråd på dpreview om det här. Ska se om jag kan hitta den... jo! Läs den så ser du att det inte är nåt skumt.
 

Joppe61

Aktiv medlem
Ja. Och det är väl så servicekillarna gör. Men vi ska eländas med osäkra metoder. Det går dessutom väldigt fort.

Vad jag vet och hört är det fullständigt säkert. Filen hämtas ju från OM, det är inget hackerjobb. Tyvärr går det av nån anledning som jag glömt inte att uppdatera objektiv på det här sättet.

Men! Vad det sägs ska man kunna fixa en kamera som förvandlats till en tegelsten när man använder WS-metoden genom att ladda på FW igen från kortet. Otestat av mig (guskelov har jag sluppit sånt), men bra att veta.

Finns en lång tråd på dpreview om det här. Ska se om jag kan hitta den... jo! Läs den så ser du att det inte är nåt skumt.
Ska testa detta. Tack för hjälpen.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Väl bekomme! Jag var så rädd för att det skulle olyckas att jag undvek att uppdatera min gamla E-M1. Tills killen som iKenndac nämer i första posten i tråden jag länkade till fick tag filerna och gjorde dem tillgängliga. Så jätteglad att någon tagit upp stafettpinnen nu.
 
Senast ändrad:

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Jag tog ett rätt stort kliv från E-M1 (originalet) till OM-1. Förutom de tekniska framstegen som underlättar fågelfoto o.s.v. och som jag inte är man att bedöma, men litar på vad andra säger att de är super, så ser jag nån slags klarhet i bilderna jämfört med de från gamla kameran. Är inte bra på att analysera sådant och uttrycka det, men jag ser en skillnad. Bruset är också annorlunda. Inte helt säker på att det är så himla mycket mindre brus, men det är liksom finkornigare, ser inte kluster av brus som från E-M1. Misstänker att det gör att det är lättare för DeepPrime et al att göra ett bra jobb. Jag är ivf nöjd med resultatet.

Jag gillar INTE reglagen. Knapparna är små och låga och svåra att känna. Gillar inte hjulen eller vad de kallas heller. Avtryckaren är svår att hitta med handskar - och annars också förresten innan muskelminnet lärt sig. Ergonomin upplever jag alltså som sämre.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Glömde - IBIS! Har inte längre stadiga händer och märker jätteskillnad. Kommer undan med slutartider jag aldrig hade klarat med gamla kameran. Gillar kvälls-/nattbilder, så är jätteglad för detta.
 

Joppe61

Aktiv medlem
Ja. Och det är väl så servicekillarna gör. Men vi ska eländas med osäkra metoder. Det går dessutom väldigt fort.

Vad jag vet och hört är det fullständigt säkert. Filen hämtas ju från OM, det är inget hackerjobb. Tyvärr går det av nån anledning som jag glömt inte att uppdatera objektiv på det här sättet.

Men! Vad det sägs ska man kunna fixa en kamera som förvandlats till en tegelsten när man använder WS-metoden genom att ladda på FW igen från kortet. Otestat av mig (guskelov har jag sluppit sånt), men bra att veta.

Finns en lång tråd på dpreview om det här. Ska se om jag kan hitta den... jo! Läs den så ser du att det inte är nåt skumt.
Nu har jag uppdaterat, gick alldeles utmärkt. Så tack för hjälpen. :)
 

mmakr

Aktiv medlem
Lite off-topic men hur upplever ni OM-1 användare att kameran står sig jämfört med sina tidigare versioner?
Använt den mest till att plåta flygande fjärilar och sländor. Den kan faktiskt fokusera och behålla fokus på en fladdrande fjäril så ofta att det är en klasskillnad jämfört med EM1x samt också jämfört med CanonR5. Använder OM 40-150 mm 2.8 pro som är skarpt och blixtsnabbt. När det gäller brus på ISO 800 och däröver är det en väsentlig skillnad jmf med Canon R5 och inte särskilt mycket bättre än E1mx .Dett a gör sig främst märkbart i samband med beskärning. Senaste versionerna av Topaz AI gör dock under utan att ställa till med för mycket artifakter.

Capture pro med 50 bilder/sek fungerar utmärkt och använder jag som standard vid snabba rörliga objekt. En förbättra funktion är focuslimit som gör att det går att använda hela sökaren som fokuspunkt när man försöker fånga en fladdrande fjäril.
Sökaren är en riktigt höjdare jämfört med den usla på EM1x.I dagligt bruk är kameran ytterst behaglig att använda och ger kamerakänsla.
 
ANNONS