Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teoribok - Ljus och fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

MarkusOsv

Ny medlem
Jag är en nybliven hobbyfotograf som normalt brukar fördjupa mig inom mina hobbies. Ett område som jag skulle vilja lära mig mer om, som jag uppfattat som centralt vid fotografering, är teorin om ljus och dess användning inom fotografering. Som person läser jag gärna till mig kunskap och söker därför bokrekommendationer (såväl tyngre teori som lättläst brukar gå fint).

Om det finns någon oslagbar kurs man kan se på distans i eget tempo kan även det vara av intresse.

Även fast jag primärt börjat med porträtt- och miljöbilder i naturligt ljus så vill jag gärna ha en allmän grund och läsa om flera applikationsområden - så brett helt enkelt!

Stort tack på förhand!
 
Numera finns ju allt på video. De stora tillverkarna t.ex. Profoto, har hur mycket material som helst, ofta med kända fotografer som ledsagare. B&H har då och då föredrag (om allt möjligt inom foto), t.ex. ljussättning.
 
Jag var nog lite otydlig i trådstarten - jag är inte intresserad av generella böcker/kurser om just porträtt utan om ljussättning. Jag har precis börjat fota och har inte landat i någon särskild kategori. Ljussättning verkar dock intressant, varför jag gärna fördjupar mig där. Mycket av det jag hittat på youtube har varit specifika ljussättningar såsom rembrandt mm. Jag söker något mer allmänt än så.

Numera finns ju allt på video. De stora tillverkarna t.ex. Profoto, har hur mycket material som helst, ofta med kända fotografer som ledsagare. B&H har då och då föredrag (om allt möjligt inom foto), t.ex. ljussättning.

Stort tack för detta förslag! Ser ut som att de har många intressanta kurser om både grunderna och mer avancerad teori. Dock häftiga prislappar för en hobbyfotograf, men bär med mig den och ser om köplusten biter till. :)
 
Jag var nog lite otydlig i trådstarten - jag är inte intresserad av generella böcker/kurser om just porträtt utan om ljussättning. Jag har precis börjat fota och har inte landat i någon särskild kategori. Ljussättning verkar dock intressant, varför jag gärna fördjupar mig där. Mycket av det jag hittat på youtube har varit specifika ljussättningar såsom rembrandt mm. Jag söker något mer allmänt än så.



Stort tack för detta förslag! Ser ut som att de har många intressanta kurser om både grunderna och mer avancerad teori. Dock häftiga prislappar för en hobbyfotograf, men bär med mig den och ser om köplusten biter till. :)

Mycket är också gratis. Jag får mail från profoto då och då med tips (hur man använder deras produkter).
Samma med B&H:s föredrag. De brukar vara gratis.
 
Take Your Photography to the Next Level av George Barr, Rocky Nook. (Såg på Adlibris att den numera finns på svenska, men med en töntifierad titel.
Han börjar med att visa VARFÖR en bra bild är bra.
- SE motivet
- Hitta bilder
- Komposition
- Bedöma bilder
- "Mind games" typ lura ögat
- Exempelstudier
Mycket bra bök av en lysande fotograf. Har inspirerat mitt fotande .
 
Dom här har haft många tips både gratis och betal om ljussättning.
Möjligen är gratiskurserna borttagna men från början kostade det inte något.
 
Kanske en bok som heter studioljus?
 
Jag är en nybliven hobbyfotograf som normalt brukar fördjupa mig inom mina hobbies. Ett område som jag skulle vilja lära mig mer om, som jag uppfattat som centralt vid fotografering, är teorin om ljus och dess användning inom fotografering. Som person läser jag gärna till mig kunskap och söker därför bokrekommendationer (såväl tyngre teori som lättläst brukar gå fint).

Om det finns någon oslagbar kurs man kan se på distans i eget tempo kan även det vara av intresse.

Även fast jag primärt börjat med porträtt- och miljöbilder i naturligt ljus så vill jag gärna ha en allmän grund och läsa om flera applikationsområden - så brett helt enkelt!

Stort tack på förhand!
Det enklaste jag vill föreslå är bokserien "Fotoskolan" som bör finnas att köpa här på FS. I detta fall vol. 2, författad av Viktor Sundberg. Även de andra bokdelarna ger intressanta kunskaper då all fotografering handlar om att just "fånga ljuset".
 
Mittuniversitet har en del kurser i fotografi på grundläggande nivå så mitt tips är att kolla litteraturlistorna till dom.

 
För mig har Göran Segeholms bok "Konsten att ta vinnande bilder" varit en återkommande inspirationskälla. Det är ingen handbok utan just en inspirationskälla, att tänka i bild.

Om du vill läsa om foto så är Kurt Bergengrens "Fotografera är nödvändigt" oerhört givande. Bengan här på fotosidan beskrev den som den enda fotobok man behöver och det ligger nåt i det! Finns nog antikvariskt och på bibblan. Bergengrens "Tänka med ögonen" om svenskt fotografi är också bra och finns fortfarande att köpa ny.
 
Jag passar på att tipsa om Strobist (https://strobist.blogspot.com/). Visserligen gamla avsnitt men teorierna håller än. Dessutom har David Hobby uppdaterat listan på rekomenderade prylar. Dessutom tycker jag du ska kolla på Joe McNallys blog (https://joemcnally.com/blog/). På senare år har det blivit mer inlägg om hans egna kurser etc, men här finns fortfarande väldigt mycket läsvärt. Ochhan har hu skrivit ett gäng böcker också om du vill ha fysisk bok.
 
Om man vill ha en riktigt bra teori-bok om fotografisk ljussättning så kan jag rekommendera "Light, Science & Magic - An Introduction to Photographic Lighting".

Jag instämmer även i rekommendationen av Strobist ovan, och jag tror att det var där jag hittade tipset om boken för länge sedan. Här finns en bloggpost om den från 2006 - då var det "2nd Edition" och nu ser det ut att vara "6th Edition" så delarna om utrustning har nog uppdaterats en del.
Ett omdöme från den bloggposten:
Unlike many books which show you specific lighting setups and diagrams, Light - Science and Magic starts with the fundamental principles underlying the behavior of light. While some may be put off by the seemingly scientific focus of the book, the writing style is actually quite friendly and unintimidating.

The potential applications of learning these principles for portrait and editorial photography are immense. If you are actively working on improving your lighting technique, understanding the basic theory behind what you're doing will be tremendously useful.

 
ANNONS