ANNONS
Annons

Telekonverter till Tamron 70-200/2,8 G1

Produkter
(logga in för att koppla)

Mala_

Aktiv medlem
Jag funderar platt skaffa en telekonverter till min Tamron 70-200/2,8 G1 (A009) men enligt Tamron själva är deras konvertrar bara kompatibla med G2 (A025). Har googlat lite med inte hittat något direkt, finns det något alternativ?
Den är tänkt sitta på en Nikon D7100.

/Måns
 
Jag funderar platt skaffa en telekonverter till min Tamron 70-200/2,8 G1 (A009) men enligt Tamron själva är deras konvertrar bara kompatibla med G2 (A025). Har googlat lite med inte hittat något direkt, finns det något alternativ?
Den är tänkt sitta på en Nikon D7100.

/Måns
Tror att Kenko 300 plus eller något sådant fungerar, det brukar vara en generell TC, men är inte säker, men det kanske finns någon kompabilitetstabell om du googlar den
 
Dock verkar G1 inte vara vid sitt bästa vid 200mm vilket gör den sämre optiskt ihop med en TC än G2. Tamron 150-600 G1 kan köpas beg idag för under 5000kr och kommer ge mycket bättre skärpa vid 280mm och 400mm än din G1 med 1,4x resp 2x TC även om det givetvis är mer att bära med 150-600.

Förmodligen är Tamron 70-300VC skarpare än 70-200/2,8 G1 med TC 1,4X men har inte testat. Denna kan köpas beg för max 2000kr.

Sedan finns förstås Tamron/Sigma 100-400 men dessa kostar beg i klass med 150-600 G1.

Sigma 150-500 EX finns beg för ca 3000kr. Enl tidningen FOTO ganska bra t o m 300mm. OK vid 400mm men har för mig att MTF vid 20l/mm hamnade runt 0,6 vid 500mm så bortom 400mm är det nödfall. Slår dock 70-200 med TC stort vid 280mm och sannolikt vid 400mm.

Själv använder jag aldrig TC med zoomar då skärpan sällan räcker till.
 
Dock verkar G1 inte vara vid sitt bästa vid 200mm vilket gör den sämre optiskt ihop med en TC än G2. Tamron 150-600 G1 kan köpas beg idag för under 5000kr och kommer ge mycket bättre skärpa vid 280mm och 400mm än din G1 med 1,4x resp 2x TC även om det givetvis är mer att bära med 150-600.

Förmodligen är Tamron 70-300VC skarpare än 70-200/2,8 G1 med TC 1,4X men har inte testat. Denna kan köpas beg för max 2000kr.

Sedan finns förstås Tamron/Sigma 100-400 men dessa kostar beg i klass med 150-600 G1.

Sigma 150-500 EX finns beg för ca 3000kr. Enl tidningen FOTO ganska bra t o m 300mm. OK vid 400mm men har för mig att MTF vid 20l/mm hamnade runt 0,6 vid 500mm så bortom 400mm är det nödfall. Slår dock 70-200 med TC stort vid 280mm och sannolikt vid 400mm.

Själv använder jag aldrig TC med zoomar då skärpan sällan räcker till.
Intressanta aspekter, men beror förstås på vilka krav man har på skärpan, ska fundera på detta.....tack!
Kenko är det flera handlare som tar upp men som även säger att den inte tillverkas längre så inte helt lätt att hitta. Lite beroende på priset förstås men jag skulle gärna prova för att se om jag tycker det duger.
 
Senast ändrad:
Jag funderar platt skaffa en telekonverter till min Tamron 70-200/2,8 G1 (A009) men enligt Tamron själva är deras konvertrar bara kompatibla med G2 (A025). Har googlat lite med inte hittat något direkt, finns det något alternativ?
Den är tänkt sitta på en Nikon D7100.

/Måns
Telekonverter förstorar (som en lupp) upp ev. fel och brister hos optiken. Du brukar få en mjukare resultat med telekonverter. Zoom optik brukar vara bäst i mitten av sitt område och lite sämre i ytterkanterna vilket en telekonverter förstärker. Det bästa är att köpa en telekonverter som är specifik för din generation av optik och undvika pirat. Vidare gå inte över 1.4*TC i förstoring då denna kombination har ca 90% kvar av optikens prestanda. En 2*TC ger synbart mjukare bilder. Själv har jag Kenko 300 plus som hängt med länge men jag använder den inte längre annars så har jag två generationer av Nikon 1.4xTC samt 2.0xTC. Köper jag en E version optik så kommer jag enbart köpa 1.4xTC III till optiken. Jag har ingen TC till Min Fuji X system ännu då jag inte vill byta optik på kamerorna på grund av risk för smutsa ned sensorn. Hos en DSLR är denna risk minimal.
 
Intressanta aspekter, men beror förstås på vilka krav man har på skärpan, ska fundera på detta.....tack!
Kenko är det flera handlare som tar upp men som även säger att den inte tillverkas längre så inte helt lätt att hitta. Lite beroende på priset förstås men jag skulle gärna prova för att se om jag tycker det duger.
Du kan säkert hitta ett begagnat om du söker runt. Jag sålde mitt för en 300:-, det var troligen för billigt men det berodde på att jag var ganska sur på det. Jag hade det bl.a till en nikonzoom 70-300, det blev inte alls bra, det var betydligt bättre att beskära de 1,4x. Men det är möjligt att det är bättre på ett Tamron 70-200/2,8. Det tog många år tills jag köpte ett TC igen, men nu har jag ett Nikon TC1,4 till Nikons 300/4pf, det är en utmärkt kombo och blir ett litet lätt 420mm, men då pratar vi ungefär 5000+20000:-, det är ju så att TC fungerar så mycket bättre på riktigt bra objektiv. Håller annars med Fredrik att man troligen får bättre skärpa med längre tele utan TC när man är i den prisklassen
 
Kan du inte låna en konverter o testa först?
Jag har en Nikon 1,4 men den används VÄLDIGT sällan.
Dessutom påverkar den synbart skärpan på Nikons 70-200 VRII.
 
Håller på att testa en Kenko 1.4 Pro 300 DGX men få inte autofokus att fungera med 70-200:an. Enligt spec ska det funka om jag förstått det hela rätt. Det står att den kan vara problem om man har variabel bländare tex 3.5-5-6, men min Tamron är fast på 2.8 vilket är större än kravet på 4.
Autfookus funkar bra på ett annat objektiv.
Nån som har erfarenhet arv detta?
 
Har haft ett antal olika originalconvertrar men tycker inte det tillför nåt till det bättre.
Bättre att beskära det lilla som det ger.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.