Annons

Tele till medeltidsveckan. Sony vs Nikon x 2

Produkter
(logga in för att koppla)

Teheimar

Medlem
Då börjar det bli dags att samla ihop utrustningen till Medeltidsveckan.

Har några frågor, men de är lite utrustningcentrade här. Skall skriva en annorlunda fråga i en annan del av forumet sen också.

Jag har följande system:
Samsung NX1 med native två primes - tänkt tas med för vidvinkel och sen MD/MC + NIkon via adapter. Denna tas med för vidvinkel "medeltida street" och video tänkte jag. Ingen blixt.

Nikon D2Xs - gammal men brutalt snabb kamera. Bra ljus - halvbra ljus - helt fantastiska till helt OK resultat. Har inget tele till denna utan det var det jag började med.(14-50/70 mm beroende på optik). Tyvärr ingen blixt. Stort plus - batteriet räcker länge.

Nikon 1 V1 + 10-30 + 30-110 system inkl den bra lilla blixten. Ett egentligen alltigenom bra system som är snabbt och responsivt och diskret. Men inte lågljus direkt och knappast en kamera man skall så och mäta/söka med...kommer aldrig räcka en hel dag på ens två batterier. Framför allt i teleläge.


Sony A580 (har även en A700 vars fokus behöver kalibreras, men inget jag hinner göra nog) med 18-55 I och 70-300 G SSM I samt HVL-58AM blixten. Tänkt tas med som tele.

Jag har tänkt mig såhär

Jobba med Sony som telekamera och Samsungen som vidvinkel (med 20 eller 30 mm på) främst.
Men till min fråga:

Hur är det utrustningsmässigt att fota på Medeltidsveckan? Är stor utrustning i vägen, dvs en dålig idé?
Jag brukar köra två kameror . En för vidvinkel/normal och en tele.

Är Sonys 70-300 G SSM I med den A580 tillräckligt snabb? eller är det värt att istället skaffa en Nikon D/G Tele? Tex en skruvdriven 70-210 D som med den kameran borde vara i teorin snabbare än en mer konsument G version?

Eller har jag tänkt fel, så det är bättre att ta med sig för just detta tillrälle ett kompakt tele i Nikon 1 V1?

I dåligt ljus kommer jag nog få köra Samsung NX1 + primes i MF läge för det ger best resultat.
 
Nu har jag inte varit på medeltidsvecka, men en klassiker som jag själv brukar köra i liknande sammanhang och med hyfsade ljusförhållanden är två FF DSLR med 16-35/4 på ena och 70-200/4 på andra huset. Sedan några fasta snabbare primes som jag byter till när mörkret faller på (2,8 zoom kan ju också fungera, men tycker det kan bli lite för stort och tungt). En extra kamera i form av en lite mindre spegellös med en snabb normal monterad kan ju vara bra komplement också.

Men det gället ju om man huvudsakligen är där för att fotografera/dokumentera. Skulle jag vara där för att koppla av så hade jag nog endast tagit en mindre spegellös med. Då förmodligen en superzoom dagtid, och några snabba små primes i fickorna för kvällstid.
 
Har heller inte varit på medeltidsveckan så jag vet inte vad som blir bäst, men jag tror inte du behöver oroa dig för batterierna på v1:an jag har fått ut över 1000 bilder per batteri, så två batterier borde räcka för en dag om du inte plåtar extremt mycket.

Fast ska du få batteriet att räcka så länge får du dra ned på ljusstyrkan, se till att displayen på baksidan är avstängd, och låta bli att chimpa.

Jag kör dock nästan enbart stillbild så jag vet inte hur det går om man kör video.
 
Nu har jag inte varit på medeltidsvecka, men en klassiker som jag själv brukar köra i liknande sammanhang och med hyfsade ljusförhållanden är två FF DSLR med 16-35/4 på ena och 70-200/4 på andra huset. Sedan några fasta snabbare primes som jag byter till när mörkret faller på (2,8 zoom kan ju också fungera, men tycker det kan bli lite för stort och tungt). En extra kamera i form av en lite mindre spegellös med en snabb normal monterad kan ju vara bra komplement också.

Men det gället ju om man huvudsakligen är där för att fotografera/dokumentera. Skulle jag vara där för att koppla av så hade jag nog endast tagit en mindre spegellös med. Då förmodligen en superzoom dagtid, och några snabba små primes i fickorna för kvällstid.

Jag håller med om att fasta istället för 2.8 zoom är lite mer kompakt. 2.8 zoomar är nice, men de är ju rätt stora. :)
 
Har heller inte varit på medeltidsveckan så jag vet inte vad som blir bäst, men jag tror inte du behöver oroa dig för batterierna på v1:an jag har fått ut över 1000 bilder per batteri, så två batterier borde räcka för en dag om du inte plåtar extremt mycket.

Fast ska du få batteriet att räcka så länge får du dra ned på ljusstyrkan, se till att displayen på baksidan är avstängd, och låta bli att chimpa.

Jag kör dock nästan enbart stillbild så jag vet inte hur det går om man kör video.

Ja, om man bara fotograferar räcker V1:an oftast rätt bra - framför allt med 10-30 mm eller (antar jag, har inte dem) de små fasta som finns. Men om man använder telet 30-110 mm på den och står och mäter rätt mycket eller väntar in rätt ögonblick tex då går batteriet ner rätt fort + risk för överhettning. Tyvärr är V1:an lite av en prototyp. Prestandan är inget fel på i övrigt. Men det tar lång tid att ladda. Har när jag fotat ett lopp fått slut på batteriet från fullt till noll på ca 2.5 timmar. Min misstanke är att VR drar väldigt mycket för den märks. D2Xs kameran räckte däremot både den dagen och nästa på ett batteri

Tänkte att man kunde använda den som en sorts backupkamera mellan varven kanske.
 
Var på 30 årsjubileumet 2013 och hade Fuji x20 runt halsen (28-112mm)
och D300 med Tokina 50-135/2,8 vid sidan.
Tyckte jag täckte upp det mesta med den kombon.
Mv/G
 
Var på 30 årsjubileumet 2013 och hade Fuji x20 runt halsen (28-112mm)
och D300 med Tokina 50-135/2,8 vid sidan.
Tyckte jag täckte upp det mesta med den kombon.
Mv/G

Det lät rätt smidigt.
Vad avgjorde när du använde Fujin eller D300 förutom att D300 hade längre räckvidd?
 
OK.

Idealt hade nog mindre kameror varit tillräckliga. Mindre som storleksmässigt mindre pga den större diskretionen. Man stör inte lika mycket.
 
ANNONS