Annons

Tankar om att göra sin första fotobok - kurera, format, tips osv

Produkter
(logga in för att koppla)

Hujeta

Aktiv medlem
Hej!

Går i funderingar om att göra min egna fotobok där jag sammanställer några av de bästa bilderna jag tagit under tiden jag bott utomlands. Det här gör jag först och främst för min egen skull, att ta hobbyn till en ny nivå och bana väg för att någon gång i framtiden hålla min egna utställning. Sen vill jag givetvis kunna visa upp mina bilder i ett trevligt format för vänner & andra nyfikna. Att prova sälja lite lätt på en marknad vore också kul.

Spontant känner jag att en upplaga om 30-80ex är lämplig utgångspunkt, ca 70 bilder, Layflat. Hur utformar jag boken för att den ska bli så intressant som möjlig att bläddra i? Vill gärna höra era tankar här kring vad som brukar funka bra.

Lejonparten av bilderna är landskap/ seascapes, med en hel del gamla slott & borgar, en del gatufoto också, Blandat färg/ svartvitt. Kronologisk ordning blir alldeles för tråkigt, men hur är det med att göra kapitel efter årstiderna? Kategorisera landskap för sig, gatufoto för sig etc eller blanda allt hejvilt?
 
Senast ändrad:
Att skapa några få ex är väldigt dyrt.
Sen finns Blurb där din bok finns o sen kan vem som printa ut den.
Billigast är givetvis att trycka böcker.
Men du måste vända dig till ett tryckeri.
Att trycka många är väldigt billigt per bok.
Men om det är lönsamt vid så få som 30 ex... Du får helt enkelt ringa runt o fråga tryckerier.

Sen hur boken skall se ut... Det är upp till dig.
Leta upp exempel som du tycker om och utgå därifrån.
 
Hej!

Går i funderingar om att göra min egna fotobok där jag sammanställer några av de bästa bilderna jag tagit under tiden jag bott utomlands. Det här gör jag först och främst för min egen skull, att ta hobbyn till en ny nivå och bana väg för att någon gång i framtiden hålla min egna utställning. Sen vill jag givetvis kunna visa upp mina bilder i ett trevligt format för vänner & andra nyfikna. Att prova sälja lite lätt på en marknad vore också kul.

Spontant känner jag att en upplaga om 30-80ex är lämplig utgångspunkt, ca 70 bilder, Layflat. Hur utformar jag boken för att den ska bli så intressant som möjlig att bläddra i? Vill gärna höra era tankar här kring vad som brukar funka bra.

Lejonparten av bilderna är landskap/ seascapes, med en hel del gamla slott & borgar, en del gatufoto också, Blandat färg/ svartvitt. Kronologisk ordning blir alldeles för tråkigt, men hur är det med att göra kapitel efter årstiderna? Kategorisera landskap för sig, gatufoto för sig etc eller blanda allt hejvilt?
Jag har använt Blurb med mycket bra resultat. En fördel är att de erbjuder ett antal färdiga mallar att använda som designhjälp. Du har också möjlighet att designa helt fritt i InDesign. Ett annat stort plus med Blurb är deras UTMÄRKTA kundservice. Men – Blurb är dyrt; även om du beställer fler än 20 ex med 40% rabatt. LayFlat är svindyrt, tyvärr. Jag har också använt Crimson med bra resultat. Deras LayFlat har jag dock ingen erfarenhet av. Ett minus med Crimson är deras få formatval – kvadratiskt eller A5/A4-format. Sekvensering etc. beror på vilken "berättelse" du vill berätta. En bok med enbart "bästa bilder" blir oftast tämligen trist. Att få sv och färg att funka ihop är inte helt enkelt. Och att sätta samman foton av "gamla slott & borgar", landskap och gatufoto till något intressant för andra än dig själv, tror jag är ett dödsdömt företag. Jag tror mer på att göra en bok med landskap/seascapes (kanske en och annan gammal borg kan platsa där också) och en annan med gatufoto. Sen bör du låta någon inte allt för insyltad person hjälpa dig att välja bilder. Fotografen själv är sällan bra på det.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 
Nya numret av Fotosidan har lämpligt nog en genomgång av några tjänster när det gäller fotoböcker. Numret ifråga kom till oss prenumeranter i förra veckan , förmodligen i butik vilken dag som helst. Grönt omslag.
 
Att skapa några få ex är väldigt dyrt.
Sen finns Blurb där din bok finns o sen kan vem som printa ut den.
Billigast är givetvis att trycka böcker.
Men du måste vända dig till ett tryckeri.
Att trycka många är väldigt billigt per bok.
Men om det är lönsamt vid så få som 30 ex... Du får helt enkelt ringa runt o fråga tryckerier.

Sen hur boken skall se ut... Det är upp till dig.
Leta upp exempel som du tycker om och utgå därifrån.

Blurb låter intressant, framförallt som komplement om man trycker några visningsex och sedan kan eventuella intressenter beställa själva. Bäst såklart att höra efter själv, men vanliga tryckerier för böcker, har de koll på att skriva ut fotoböcker där färger mm har mycket större vikt?
 
Jag har använt Blurb med mycket bra resultat. En fördel är att de erbjuder ett antal färdiga mallar att använda som designhjälp. Du har också möjlighet att designa helt fritt i InDesign. Ett annat stort plus med Blurb är deras UTMÄRKTA kundservice. Men – Blurb är dyrt; även om du beställer fler än 20 ex med 40% rabatt. LayFlat är svindyrt, tyvärr. Jag har också använt Crimson med bra resultat. Deras LayFlat har jag dock ingen erfarenhet av. Ett minus med Crimson är deras få formatval – kvadratiskt eller A5/A4-format. Sekvensering etc. beror på vilken "berättelse" du vill berätta. En bok med enbart "bästa bilder" blir oftast tämligen trist. Att få sv och färg att funka ihop är inte helt enkelt. Och att sätta samman foton av "gamla slott & borgar", landskap och gatufoto till något intressant för andra än dig själv, tror jag är ett dödsdömt företag. Jag tror mer på att göra en bok med landskap/seascapes (kanske en och annan gammal borg kan platsa där också) och en annan med gatufoto. Sen bör du låta någon inte allt för insyltad person hjälpa dig att välja bilder. Fotografen själv är sällan bra på det.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1

Mycket intressanta tankar här, tack för det. OK layflat låter himla trevligt - får titta på priserna och känna om det är värt påslaget. Menar det är ju inga proffsbilder såtillvida att de behöver det absolut bästa formatet heller, men lät som en trevlig detalj.

Sekvenseringen är väl det jag är mest vilse på egentligen. Antar att jag bör bestämma mig om det är en bok enbart för mig & närmast berörda, eller om jag vill prioritera att utomstående får ett större utbyte av det. Jag tar gärna med en del av de mer experimentella bilderna som jag gillar, för att varva upp det så det inte bara blir "best of". Samma tanke har jag där, att ha med lite gatufotobilder för att visa lite människor & rörelse, men det kanske blir för spretigt... Får helt enkelt testa runt lite och känna hur det upplevs när man ser bilderna efter varandra, om det blir för hattigt eller ej. Food for thought iallafall :)
 
Nya numret av Fotosidan har lämpligt nog en genomgång av några tjänster när det gäller fotoböcker. Numret ifråga kom till oss prenumeranter i förra veckan , förmodligen i butik vilken dag som helst. Grönt omslag.
Vilken timing! Hittade nåt reportage här på sidan som jag läste där fototjänster testades - minns inte datumstämpel - men intrycket jag fick där var att det utgick ifrån att man skulle skriva ut ett enskilt exemplar och inte ett tjugotal. Oavsett får jag nog inhandla tidningen, alltid kul att läsa på papper istället för digitalt!
 
... men vanliga tryckerier för böcker, har de koll på att skriva ut fotoböcker där färger mm har mycket större vikt?
Var kom alla böcker ifrån innan print on demand tjänsterna dök upp som svampar ur jorden?
Självklart har de koll. Allt från pappersval till tryckkvalité och inbindningar.
Frågan är när det lönar sig att börja trycka jämfört med enstaka exemplar i print on demand.
 
Var kom alla böcker ifrån innan print on demand tjänsterna dök upp som svampar ur jorden?
Självklart har de koll. Allt från pappersval till tryckkvalité och inbindningar.
Frågan är när det lönar sig att börja trycka jämfört med enstaka exemplar i print on demand.
Att de kan trycka boken förstår jag, men tänker att om fokuset till 99.99% är att trycka vanliga böcker så kanske de inte prioriterar att ha kunskap/ kvalitet för det väldigt nischade område vi fotografer är intresserad av. Men jag får helt enkelt höra av mig till tryckerier, annars låter blurb rätt intressant också.
 
Nästan alla tryckerier har idag även elektronisk printning. En del har bara det. Av de som har det är det en del som har utrustning även för att printa fotoböcker. Ofta har de printrar typ HP Indigo eller liknande, medan de som kör vanliga böcker typiskt kör med HP T-serien, Ricoh eller Canon.
Albumprinter i Holland är ett exempel på ett företag som printar mycket fotoböcker.
 
Hej!

Går i funderingar om att göra min egna fotobok där jag sammanställer några av de bästa bilderna jag tagit under tiden jag bott utomlands. Det här gör jag först och främst för min egen skull, att ta hobbyn till en ny nivå och bana väg för att någon gång i framtiden hålla min egna utställning. Sen vill jag givetvis kunna visa upp mina bilder i ett trevligt format för vänner & andra nyfikna. Att prova sälja lite lätt på en marknad vore också kul.
...
Lejonparten av bilderna är landskap/ seascapes, med en hel del gamla slott & borgar, en del gatufoto också, Blandat färg/ svartvitt. Kronologisk ordning blir alldeles för tråkigt, men hur är det med att göra kapitel efter årstiderna? Kategorisera landskap för sig, gatufoto för sig etc eller blanda allt hejvilt?
Såg att Moderskeppet-gänget skapat en ny sida för "Författare" det kanske är mer om text än bild men de har även Design&Layout.
 
OM jag har förstått rätt så finns det en, två, handfull företag som printar böcker i Europa. Resten har en tjänst där man kan "designa" boken o så printas den av ett av de få företagen.
Intressant! Då bör val av tjänst spela mindre roll, om man inte går direkt via tryckeri dvs
 
Nästan alla tryckerier har idag även elektronisk printning. En del har bara det. Av de som har det är det en del som har utrustning även för att printa fotoböcker. Ofta har de printrar typ HP Indigo eller liknande, medan de som kör vanliga böcker typiskt kör med HP T-serien, Ricoh eller Canon.
Albumprinter i Holland är ett exempel på ett företag som printar mycket fotoböcker.
Tack får kolla hos albumprint!
 
Intressant! Då bör val av tjänst spela mindre roll, om man inte går direkt via tryckeri dvs
Olika (läs billiga) tjänster köper väl olika (läs billiga) papper....
:)
Det spelar säkert roll, framförallt kvalitén i hur boken binds ihop.
Jag menar att en grön dot är en grön dot o blir inget annat än en grön dot.
Så själva printningen är nog inte problem.
 
Olika (läs billiga) tjänster köper väl olika (läs billiga) papper....
:)
Det spelar säkert roll, framförallt kvalitén i hur boken binds ihop.
Jag menar att en grön dot är en grön dot o blir inget annat än en grön dot.
Så själva printningen är nog inte problem.
Absolut, men vad jag förstått får man ofta välja papperskvalité själv, men kanske inte alltid över vilken skrivare/ bläck de har osv. Det blir nog bra oavsett, det är ingen fine-art utställning utan en glad amatör som gör sin första bok :)
 
Jag tror så här:
Det är viktigare ATT göra boken än att den blir perfekt.
Det brukar om man loggar in på de olika tjänsterna finnas rabatter.
Innan jul, innan studenten, efter semestern.
De vill alla att du skall välja just den....
Kanske inte alltid i de format som du egentligen vill printa i.
 
Jag tror så här:
Det är viktigare ATT göra boken än att den blir perfekt.
Det brukar om man loggar in på de olika tjänsterna finnas rabatter.
Innan jul, innan studenten, efter semestern.
De vill alla att du skall välja just den....
Kanske inte alltid i de format som du egentligen vill printa i.
Helt enig! Brukar inte pixel peepa heller, och tror nog att även "standardnivå" räcker och blir över för mitt behov, vill bara undvika att trycka 40 böcker så har alla ett grönt färgstick i sig liksom - det är på den nivån jag nöjer mig.
 
Helt enig! Brukar inte pixel peepa heller, och tror nog att även "standardnivå" räcker och blir över för mitt behov, vill bara undvika att trycka 40 böcker så har alla ett grönt färgstick i sig liksom - det är på den nivån jag nöjer mig.
ibland har de (dyrare) att man kan provprinta 1 sida i ett ex om man pratar med dem....
40 böcker, då vill man inte chansa.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.