Annons

Svartvitt, hur gör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv brukar jag alltid fastna för det resultat man får genom att använda "Beräkningar"/"Calculations" under "Bild"/"Image".

Ställer in "Pin light" (ingen aning om vad det heter på svenska) samt att köra ut resultatet som en ny bild.

Vilka färgkanaler jag väljer att blanda beror helt på bilden. Det samma gäller om jag kör "channelmix".

Jag misstänker att "Beräkningar" bara finns i CS men vet inte 100%.
 
Hue/SAT (SAT->0)

Kanonbra tips Christel! Gjorde ett makro direkt (med adj. lager).
Dock brukar jag använda mig av en annan teknik, nämligen att först köra Sat till -100 (hue/sat) i ett adj.lager. Sedan skapa ett till hue/sat lager, som ligger mellan backround och det första adj.lager. OCH som är ett color-lager. Den andra omgångens hue/sat (color) adj.lager kan man sedan juste bildens S/V balans med. (gjort i ett funkt.makro förståss) Bra enligt mig men också denna (Ch.mox+monochron) teknik verkar trevlig.
 
Jag börjar alltid med att skapa ett justeringslager hue/sat, klicka direkt "OK"
Skapa sen ett nytt, där jag klickar i "colorize"
drar sen ner värderna som jag vill ha (gillar att ha liiite blå stick i dem) Sen går jag tillbaka till det första lagret, och väljer att ändra ljusheten i de olika färgerna (röd och gul för det mesta)

Tycker jag funkar skitbra!
 
Jag använder ett funktionsmakro som skapar flera olika lager med olika kanalblandningar. På så sätt får jag flera olika förslag hur den svartvita bilden kan se ut. Jag kan sedan välja vilka delar som jag vill använda från respektive lager genom att använda de masker som varje lager har.

Makrot har jag lagt ut på www.profiler.nu/kursdok.html

Stefan
 
MPP skrev:
Här finns det lite färdiga actions och förklaringar på hur dom fungerar. Tycker speciellt om den svartvita då man kan justera inställningarna i ganska hög grad innan man bestämmer sig vad som är bra.

http://www.epaperpress.com/psphoto/index.html


Jag har laddat ner dessa actions. Men var exakt ska jag lägga in den i CS. Och var hittar jag det i menyn i CS när jag ska använda dom.

/Christian Rhen
 
Ska man kryssa i Monochrome också i Channel Mixer med dessa värden? (Använder GIMP, vet inte hur det ser ut i PS).
 
Bra tråd!

Intressant tråd detta. Bra några reflexioner:
Nu talar vi Photoshop och man kan ju göra mycket där som många varit inne på. Att det finns någon universalinställning för alla situationer vore väl som att säga att om du kör s/v så skall du ha ett enda (universal) filter . .
Så är det ju inte och det beror väl dels på vilken effekt man vill åstadkomma (som när man väljer filter till den s/v:a filmen) och faktiskt också så går det att imitera karaktäristiken hos olika filmfabrikat och sorter - det har ju några skrivit om - och det finns även skript för det ute på nätet.

Som sagt intressant, jag skall ta mej en närmare titt på de tips och råd som ges härovan. Man tackar!

/Göran
 
jeskata skrev:
Ska man kryssa i Monochrome också i Channel Mixer med dessa värden? (Använder GIMP, vet inte hur det ser ut i PS).

Jepp, kryssa i Monochrome och kanske även Preserve luminosity (beroende lite på vad du vill åstadkomma). Lycka till!
 
Jag använder en plug-in som heter Black and White Pro 3.0.

Där finns de flesta sv/vita filmer med som förinställning. Du kan även lägga på färgfilter och justera exponeringen.

/Olle
 
norda83 skrev:
Hej!
Har börjat bli otroligt förtjust i sv bilder, tänkte höra med er hur ni ställer in eran gråskala.. Antar att det finns mer än ett sätt =)

Mitt sätt: Blanda kanaler, kryssa i monochrom(?), sedan dra i spakarna... Ni som gör så, har ni några speciella värden ni brukar gå efter?

Vore kul att lära sig lite mer!
Mvh //Fred


Det här va krångligt...
å mycket tekniskt...!
"Dra i spakarna"..!? :)

"Antar att det finns mer än ett sätt"...
Jovisst,
sätt in en Tri-X i kameran! ;)
 
Re: Re: Svartvitt, hur gör ni?

Benganbus skrev:
"Antar att det finns mer än ett sätt"...
Jovisst,
sätt in en Tri-X i kameran! ;)

Det vore intressant att höra vad en erfaren Tri-x användare tycker om den inställningen i B/W Pro. Hur den behandlar färger etc.
 
När jag scannar Tri-X till datorn för att digitaslisera negativet behöver jag oftast inte göra några justeringar alls i efterhand vad gäller toner och kontrast. Det ser oftast bra ut direkt om jag exponerat rätt och framkallat filmen till rätt kontrast. Datorarbetet blir minimalt, det var nog det Bengt menade.
 
Jag utryckte mig nog oklart.

Det jag vill veta är hur bra B/W Pro styr över hur olika färger påverkar gråskalan.

Det finns många filmer att välja på och alla ger olika resultat. Själv använder jag Tri-X. Och min undran är om den ger ungefär samma resultat som riktig film vad gäller färger.

Det tror jag kanske att en erfaren Tri-x användare kanske kan avgöra.

/Olle
 
Re: Bra tråd!

Voxa skrev:
Att det finns någon universalinställning för alla situationer vore väl som att säga att om du kör s/v så skall du ha ett enda (universal) filter . .
Så är det ju inte och det beror väl dels på vilken effekt man vill åstadkomma (som när man väljer filter till den s/v:a filmen)/B]


Jag kan bara hålla med och det är därför jag gjort mitt funktionsmakro så att den gör ett antal olika konverteringar. Då ser du hur bilden skulle se ut utifrån olika filtersimuleringar. Sedan kan du välja att använda en eller kombinera resultatet i flera olika lager

Stefan
 
eeh... VArföe kom inte bilden med?

Aah... Nu gick det bättre!
 

Bilagor

  • temp.jpg
    temp.jpg
    50.2 KB · Visningar: 449
Digital färgbild, iso800.

Lager 1. Bild
Lager 2. selektiv färgändring
Lager 3. Blanda kanaler, monokrom.(25, 35, 40 alt. 56, 22, 32)
Lager 4. kurvor eller Nivåer

Jag använder ibland den här metoden att styra gråskalerna med Selektiv färgändring för att få kontroll på gråskalan. (Om det behövs).

När man är nöjd är det bara att slå ihop och spara som gråskala.
 

Bilagor

  • 7d-svkonv.jpg
    7d-svkonv.jpg
    10.4 KB · Visningar: 410
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.