Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svart fläck i bilden vid filmning med Canon 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

rob88

Medlem
Hej!
Precis bytt upp mig från en 400D till en 550D. Köpte även ett Sigma 17-70 OS HSM objektiv.

Testat att filma lite med kameran men varje gång jag gör det får jag en mörk liten fläck mitt i bilden, jättestörande. Spelar ingen roll hur mycket jag putsar linsen så det känns som det måste vara bildsensorn?

Det är bara när jag filmar som fläcken uppenbarar sig, aldrig vid stillbilder.

La upp ett klipp på tuben. Kolla på det i helskärm och 1080P så ser ni vad jag menar.

MVH
Robin

http://youtu.be/Cg67p-m-9KU
 
Kollade men jag kan inte se någon mörk fläck? Såg filmen i fullskärm. Om du har garanti kvar på kameran, be isf en Canon-verkstad kolla detta. Har själv en 550D, den har inga såna ev fläckar.
 
Förmodligen är det damm som har samlats på sensorn. Du kan kontrollera detta genom att fota ett vitt papper med liten bländare, syns det då fläckar på bilden borde detta vara damm/smuts..

Finns flera sätt att få bort detta:
Antingen lämnar du in det till en service-verkstad som gör rent sensorn.. detta ingår ej i garantin
Eller köper du ett rengörningskitt och utför arbetet själv, var dock försiktig!

Dock tycker jag att den svarta prick i mitten av bilden knappt syns, så jag stör mig inte på den iaf.
 
Okej, konstigt att det inte går på garantin då kameran är sprillans ny. :S Jäkla Canon...
 
Gissar att om det är en slags smuts orsakat av dig går det naturligtvis inte på garantin, men om det är ett inbyggt fel, typ linsskada etc ska det väl inte vara ett garantiproblem. kolla förslagsvis med Intervision om råd! Intervision är proffsiga och har hjälpt mig flera gånger.
 
Okej, konstigt att det inte går på garantin då kameran är sprillans ny. :S Jäkla Canon...

Hur kan rengöring av sensorn ingå i garanti?
Ska kameratillverkaren plombera objektivet för att garantera att användaren inte byter objektiv i oskyddad miljö?
Smuts på sensorn i en kamera med utbytbara objekt är aldrig garanti ärende. Det är ju inte ett fabriksfel utan användaren som orsakat smutsen. Det både Nikon och Canon brukar göra är att vid mässor bjuda på rengörning. Kan du vänta till i höst, så besök fotomässan i Stockholm.

/jonas
 
Okej, tycker bara det är tråkigt när kameran och objektivet är helt nytt och suttit ihop sedan dag ett. Haft fyra andra digitala systemkameror tidigare och aldrig upplevt detta problem.
 
Men om du kontaktar (ex.vis) Intervision eller någon annan verkstad och du kan liksom “bevisa” att du aldrig har tagit bort objektivet kan det ändå vara lönt besväret att försöka få bort (tyvärr, den för mig åtminstone ej sedda) fläcken. Lycka till med det!
 
Okej, tycker bara det är tråkigt när kameran och objektivet är helt nytt och suttit ihop sedan dag ett. Haft fyra andra digitala systemkameror tidigare och aldrig upplevt detta problem.

Vill bara påpeka ännu en gång att den svarta pricken syns ju ytterst lite och det är absolut inget man ser om man inte vet om det!

Mina tips är antingen
1. att du skiter i det
2. att du köper en sådan här http://www.scandinavianphoto.se/produkt/6606488/giotto-blasbaelg-rocket-air
3. att du går dit där du köpte den och använder som argument att objektiv och kamera har suttit ihop sen dag 1 och kräver att de rengör den. Men återigen har du inget bevis på att du inte har orsakat det själv och jag tror att du behöver mycket tur för att de ska godta din förklaring...

Lycka till!
 
Tack för alla tips! Jag får väl leva med fläcken då jag till 95% bara fotar och på fotografier har jag inte lyckats se "fläcken".

Skall till USA nu på semester och då blir de väl lite mer filmning så man vill ju gärna ha grejerna i bra skick men ja väntar nog med att lämna in kameran. Brukar ju kosta runt en tusing hos Canon och det känns inte så lockande att ta dom pengarna från reskassan när det bara är 2 veckor kvar till avresa.

Som sagt, tack för alla svar! Trevlig sommar på er!
 
Canon har två veckors "upptäckargaranti" för smuts på sensorn.

Om du upptäcker och anmäler inom två veckor från köpet så går det på garanti.

Petter ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.