Annons

Stativ och ryggsäcks tankar

Produkter
(logga in för att koppla)

SimonG

Medlem
Hej,

Är på jakt efter både stativ och ryggsäck. Har kollat runt i ett par timmar men har ett par frågor.

Det stativ jag funderar på att köpa är ett Manfrotto 055, men är osäker på exakt vilken typ samt vilket huvud jag skall köpa till.

Jag vill ha möjligheten att fälla ner stativet i spagat eftersom jag kommer att fota en del makro. Även någon form av vattenpass för att lätt ställa in vågrätt/lodrätt. Priset spelar inte så stor roll bara det är av bra kvalitet, kanske runt 4000 SEK om man räknar in stativhuvud.

Ryggsäcken jag har kollat på är Tamracs Expedition 7 Tittade även på 5:an men tyckte den var i minsta laget om man sedan vill ha med extra hus tex. Men även så man får plats med ett par vantar, vikbar sittdyna t.ex. Det är tänk att förvara min fotoutrustning dygnet runt. Någon som har och använder väskan och tycker den är bra/dålig eller har någon annan i samma format och prisklass, kanske någon som är mer väderskyddad?

Tilläggas kan göras att jag är 185 lång med godkänd fysik just angående vikt och max längd på stativ.

Kamerautrustning som kommer att sitta på stativet / i fotoryggsäcken är.

Canon 10D med batterigrepp.
Canon 17-40mm 4L
Canon 70-200mm 2.8L IS
Sigma 150mm 2.8 Macro
Canon 50mm 1.8
Canon 550 ex blixt

Samt diverse kablage som laddare, mellanringar, motljusskydd, extra batteri, filter etc.

Mvh, Simon Gagner
 
En uppsättning jag har siktat in mig på när det gäller stativ är 055 MF4/MF3. Alltså 055:an i kolfiber. Detta skulle jag vilja komplettera med en kulled "Novoflex CB3" som klarar upp till 8 kg.

En lämplig snabbplatta till kulleden skulle kunna vara Novoflex Q-Base, men då är det en tusenlapp till... Fast det kanske det kan vara värt?

Du skulle kunna byta ut kolfibern till en snabbplatta om du inte är ute efter att jaga vikt. Då sparar du en tusenlapp och landar på lite drygt 4000 ändå för en ruskigt kompetent historia tycker jag...

Mvh /Peter
 
Har ett 055Pro

Ibland kan det vara suveränt att kunna lägga armen ned vid macro. Spagatläget har jag använt en del men då kommer bönpåsen oftare fram.

mvh

martin
 
Kan bara bekräfta, köp inte Tamrac 5:an, jag har den och du kommer aldrig få plats med allt i den.
Om man bortser ifrån att den är lite liten så är jag mycket nöjd med den kvalitetmässigt.
Är du dessutom så lång så kommer en så liten ryggsäck att se fånig ut på dig (det gör den på mig och jag är 15 cm kortare)
 
Jag har en Manfrotto 055 Nature Tracker stativ med 468RC Proball kulled. Har funkat alldeles utmärkt och jag har använt stativet utan mittpelare för att fälla ner i spagat. Jag är 169cm och jag närmast aldrig saknat mittpelaren för landskapsfoto heller men det är möjligt att stativet utan mittpelaren är för lågt för dig.

Tyvärr har jag upptäckt att det är för tungt för mig att bära med på vandringar och ska nu byta till kolfiber i stället. Stativet är också ganska stort för att på något vettigt sätt fästa till rycksäcken; jag har en Lowepro Phototrekker (som förresten är stor nog för din utrustning plus mer, men den är inte särskilt bekväm för längre turer).

Om du kommer att bära stativet väldigt mycket skulle jag också rekommendera kolfiber med en lätt men stabil kulled (vilka kostar ganska mycket tyvärr). Men om du orkar med det så kommer jag snart att sälja mitt Manfrotto kit... ;)
 
Tack för alla svar, Har inte haft tid till att svara förens nu.

så låt säga: är ett mycket bra val av stativ Manfrotto 055MF4 Mag Fiber med andra ord? Några nackdelar med det?

Jag hittar inte CB3'an på tex scandinavianphoto men 468Rc2 är ett bra val annars? Hur vet man vilka snabbplattor som går att fästa på stativ/kamera?

Känner mig mer och mer lost inom området :/

Hur är det att beställa stativ/ryggsäck från usa är det tull på det med som det är på optik tex? (Skall beställa ett par saker från b&h ungefär samtidigt).

mvh Simon
 
Vad det gäller ryggsäck så måste jag rekommendera LowePro Photo Trekker AW II (kort och bra namn) som jag är väldigt nöjd med. Den har justerbart bärsystem för olika rygglängder och sitter riktigt bekvämt trots sin storlek.

Stativfästet fungerar väldigt bra och går att flytta. Den har vattenskyddade dragkedjor och ett "AW-överdrag" (en vattentät påse som sitter i botten av säcken). Dessutom följer det med en liten daypack för vantar, mössa, mat... Den fäster man utanpå fotosäcken. Att den dessutom är billigare än Tamracen skadar inte. :)

Photo Trekkern är något större än Expedition 7, men Lowe har en modell i samma storlek. Nature Trekker AW II heter den (enda skillnaden är storleken).

/Magnus
 
SimonG skrev:

Hur vet man vilka snabbplattor som går att fästa på stativ/kamera?

Det vanligaste snabbplattan Manfrotto har är RC2-typ - dessa passar för alla Manfrotto huvud som har RC2 i namnet (t.ex. 468RC2, 322RC2 etc). Ang. kameran så finns det två skruvstorlekar, 1/4" och 3/8". Alla "vanliga" kameror (35mm, digitala) användar 1/4" fäste och därför är de flesta kamerahuvud eller snabbplattor utrustade med just denna storleks skruv, så om du köper standardgrejer finns det inga problem, allt passar! :)
 
Stiffneck skrev:
Vad det gäller ryggsäck så måste jag rekommendera LowePro Photo Trekker AW II (kort och bra namn) som jag är väldigt nöjd med. Den har justerbart bärsystem för olika rygglängder och sitter riktigt bekvämt trots sin storlek.

Stativfästet fungerar väldigt bra och går att flytta. Den har vattenskyddade dragkedjor och ett "AW-överdrag" (en vattentät påse som sitter i botten av säcken). Dessutom följer det med en liten daypack för vantar, mössa, mat... Den fäster man utanpå fotosäcken. Att den dessutom är billigare än Tamracen skadar inte. :)

Photo Trekkern är något större än Expedition 7, men Lowe har en modell i samma storlek. Nature Trekker AW II heter den (enda skillnaden är storleken).

/Magnus

Hur är det att bära Aw II'an i stadsmlijö och så där? Känns den förstor då?

låter ju annars som ett rätt trevligt alternativ.
 
Bugbear skrev:
Det vanligaste snabbplattan Manfrotto har är RC2-typ - dessa passar för alla Manfrotto huvud som har RC2 i namnet (t.ex. 468RC2, 322RC2 etc). Ang. kameran så finns det två skruvstorlekar, 1/4" och 3/8". Alla "vanliga" kameror (35mm, digitala) användar 1/4" fäste och därför är de flesta kamerahuvud eller snabbplattor utrustade med just denna storleks skruv, så om du köper standardgrejer finns det inga problem, allt passar! :)

Okej, tackar!
 
Hej Simon.

Har själv en LowePro Nature Trekker AW II med ungefär samma prylar som du har i den (kolla min kameraväska så ser du).Den är helt suverän,men jag tror inte att du får plats med ett extra hus,det får du nog i Photo Trekkern skulle jag gissa.Men det kanske går om du har huset nerstuvat utan objektiv på.

Har ett Manfrotto 055 Nat3 med en 468RC4 kulled på.Superbra och stabil kombination,men det är ytterligare 4 kg att hänga på ryggsäcken.Det sitter riktigt bra på min Nature Trekker för stativfästet är bra på den,men det spränger 4000kr vallen.
 
Om du är vältränad skulle jag förselså Pro trekker för vandringar då har du lite att växa i. Inne i staden är en Nature trekker mer hanterbar.

Jan
 
SimonG skrev:
Hur är det att bära Aw II'an i stadsmlijö och så där? Känns den förstor då?

låter ju annars som ett rätt trevligt alternativ.

Jag tycker att det funkar, men det går inte att förneka att säcken är hyfsat stor. Det märks framför allt om man rör sig i trånga miljöer eller bland väldigt mycket folk.

Dock ser säcken väldigt mycket större ut än vad den känns när den väl sitter på plats. Den sitter kanon på mig och det rejäla avbärarbältet gör att ryggen får vila lite.

När jag kännner att Photo Trekkern blir för mycket har jag en gammal och sliten Mini Trekker som inte väcker lika mycket uppmärksamhet.
 
Tack för alla svar.

Skall ta mig en funderare till innan jag tar och beställer men har helt klart fått lite mer att ta hänsyn till.

Simon
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.