Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony nex-7 eller Sony A65?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lindsy

Medlem
Är i valet och kvalet över vilken kamera jag ska köpa. Har begränsade kunskaper och kommer mest att använda den till familjebilder men vill ändå ha möjligheten att kunna utforska mer och använda kameran med manuella inställningar.

De kameror jag tittat på är sony nex-7 och sony a65. Och det är också runt den prisklassen jag har tänkt mig. Men jag är öppen för andra förslag.

Kameran kommer som sagt mest att användas till familjefoton, högtider, semestrar och liknande. Säkerligen även till en hel del filmande. Det viktigaste för mig är att jag ska kunna ta riktigt fina bilder på mina barn på ett bra och smidigt sätt. Min sambo vill även kunna använda kameran till att göra filmklipp för youtube-recensioner och liknande så han vill därför kunna koppla in en extern mic (sony nex- 6 går därför bort).

Något som tilltalar mig med nex-7 är att den är liten och smidig och jag tror därför att jag skulle vara mer benägen att ta med mig den överallt, medan en större kamera skulle stanna hemma lite för ofta. En nackdel med nex-modellerna är att man måste köpa adapters för att kunna byta objektiv om man inte vill använda de e-mount-objektiv som sony tillverkar. Dock så tror jag inte att jag kommer att köpa till något nytt objektiv i första taget. En extern blixt tror jag dock att jag kommer behöva. Har även hört att nex-7 ska vara långsammare på autofokus vid mörkare ljusförhållanden. Jag har inte tänkt att fota i bäckmörker men en hel del foton kommer att tas inomhus i skummare ljusförhållanden.

En fördel med a65 verkar vara bildstabilisator (även för video) och kontinuerlig autofokus. Den största nackdelen med a65 är egentligen storleken, annars tror jag att den har alla de funktioner jag behöver.

Några frågor:

Hur fungerar det med blixtskon för nex-7, funkar "alla" blixtar eller är det bara sonys egna?

Kan man köpa en adapter för objektivet som passar till många andra bra objektiv eller kommer jag behöva köpa en ny adapter för varje objektiv jag köper?

Har ni några tips på en bra "all-blixt", till ok pris, för att ta bilder inomhus (för båda modellerna) eller tycker ni att det räcker med den inbyggda blixten?

Vilken kamera tycker ni att jag ska satsa på som håller i längden?

Tacksam för all hjälp och feedback!
 
Ännu är objektivutbudet till NEX begränsat. Avser man att fokusera manuellt kan nästan vilket objektiv som helst monteras med adapter och då köper man en för varje fattning. Så köper man t ex gamla Canon FD objektiv (alltså de före 1987 EOS) räcker det med en adapter. Köper man några Leica R räcker det med en Leica R till NEX adapter för alla Leica R osv. Har man inte för avsikt att använda gamla objektiv och fokusera manuellt kvarstår bara storleksvinsten med NEX.

Köper man till LAEA2 adaptern så får man samma autofokus med Sony alpha objektiv som med A65. Det enda man saknar då är bildstabilisering j f med A65.

A65 fungerar i stort sett bara med Sony alpha objektiv men det finns en hel del i den fattningen. Trots samma EVF sökare på pappret så förefaller sökarockularet vare av bättre kvalitet i A65 än NEX 7. Totta igenom båda.

Idag skulle jag överväga en A77 med 16-50/2,8 istället då man får denna för 7995:- och d u 500:- cashback från Sony. Det är bara 2000:- mer än A65 med det enkla kitobjektivet 18-55/3,5-5,6. Kolla prisjakt.nu. A77 är byggd i metall, har mer avancerad autofokus än A65 och bättre reglage. Tänk bara på att man måste tycka om en elektronisk sökare om man väljer någon av Sonys aktuella modeller (f u enklare NEX som helt saknar sökare).
 
Både NEX-7 och A65 har väl Sonys gamla blixtsko, medan NEX-6 fått den nyare. Visserligen har de endast en blixt för den nyare blixtskon än så länge, och den levereras med en adapter för den gamla skon men kan vara bra att känna till. Inbyggda blixten hos NEX-7 är annars rätt användbar för inomhusbilder eftersom dess konstruktion är så sladdrig att man lätt kan rikta den upp i taket med bara ett pekfinger och lätt få till ett mjukt bounceljus (en finess som alla recensenter verkar missat!).

NEX-7 är annars en ganska mångsidig kamera som kan prestera riktigt hög bildkvalitet, även om autofokus blir klart bättre med LA-EA2 adaptern och Alphaobjektiv.
 
Tack för hjälpen!

A77 låter definitivt intressant men tyvärr lite över vår budget. Hade från början tänkt lägga högst 5000 men har höjt det till 6000 nu.

Har tidigare varit inne på en canon eos 600d men hört mycket bra om sony-kamerorna och att de ska vara enkla att använda, men jag är som sagt öppen för förslag.

Det är verkligen en djungel det här och svårt att få precis det man vill ha till det pris man är villig att ge.

Just storleken tycker jag är extremt intressant med nex-7 men jag är inte säker på att det överväger de nackdelar som finns. Även om jag tror att jag inte kommer köpa till något objektiv i första taget.

Har du (eller någon annan) tips på någon bra blixt, oavsett kamera. Gärna liten och smidig till ett bra pris? En som funkar bra vid inomhus-fotografering.
 
Både NEX-7 och A65 har väl Sonys gamla blixtsko, medan NEX-6 fått den nyare. Visserligen har de endast en blixt för den nyare blixtskon än så länge, och den levereras med en adapter för den gamla skon men kan vara bra att känna till. Inbyggda blixten hos NEX-7 är annars rätt användbar för inomhusbilder eftersom dess konstruktion är så sladdrig att man lätt kan rikta den upp i taket med bara ett pekfinger och lätt få till ett mjukt bounceljus (en finess som alla recensenter verkar missat!).

NEX-7 är annars en ganska mångsidig kamera som kan prestera riktigt hög bildkvalitet, även om autofokus blir klart bättre med LA-EA2 adaptern och Alphaobjektiv.

Adaptern låter klart intressant, men det blir genast betydligt dyrare. Kanske är något man kan satsa på när man använt kameran ett tag och blir sugen på ett nytt objektiv dock.

Har du något tips på en bra blixt annars? Inte allt för dyr och gärna så liten och smidig som möjligt.
 
Har du något tips på en bra blixt annars? Inte allt för dyr och gärna så liten och smidig som möjligt.
Börja med att använda den inbyggda blixten. Det en extern blixt ofta tillför är ju just möjligheten att vinkla blixten upp i taket eller en vägg, och det stöder ju redan den inbyggda blixten på NEX-7 pga sin fjädrande konstruktion. Sen kan du kanske hitta beggade Sonyblixtar billigt eftersom NEX-7 har den gamla blixtskon, och vill du använda nyare blixtar kostar inte adapter mer än ca 300 spänn (och följer som sagt med iaf HVL-F60M blixten).

HVL-F20M är väl den minsta blixten men tillför inte så mycket mer än den inbyggda eftersom den bara går att rikta rakt upp, därefter blir blixtarna kraftigare och flexiblare men också större.
 
Jag skulle satsa på
Minolta eller Sony original för bättre kompatibilitet och generellt har originalblixtar lite mindre optimistiska ledtal med bättre utlysning i kanterna. De enklare blixtarna erbjuder inte studs åt sidan, bara i höjdled men det kan räcka. Det är enklast om det är den äldre blixtskon. Genetellt fungerar alla äldre Minolta med HS efter siffrorna samt Sony. De äldre "i" och "xi" tycks inte vara optimala. Beg kan man få en Sony HVL F36 för en bra bit under 1000:- eller en ny HVL F43 (nya skon = adapter) för 2000:-. Det finns en hel del beg HVL F58 för 2500:- beg (gamla skon) eller beg av den nya HVL F60 (nya skon) för 3000:- eller under då Sony sålt den i paket med A99 vilket lett till en dumpning på begmarknaden. Denna har LED lampa inbyggd för video.

Vill bara påpeka att erbjudandet på A77 är jättebra. Du kan säkert köpa det och sälja 16-50/2,8 SSM beg för 3000:- och köpa till en billig beg 18-55/3,5-5,6 SAM för 500:-. Erbjudandet är så bra helt enkelt. Tänk också på att man kan fota/ filma i 1/2 till 1/4 så mycket ljus med f/2,8 gluggen som d u har knäpptyst AF vilket inte 18-55 har - det blir då en extern mic om det är någorlunda tyst där man filmar.
 
Tack för alla råd! Mycket att tänka på :)

Känns som att tillbehör som objektiv och extern blixt och sånt inte är så viktigt nu, samtidigt så måste man ju planera för framtiden så att säga. Ska ta mig en rejäl funderare och försöka komma fram till nåt innan januari är slut!

Ska definitivt fundera en gång till på A77 också.

Tack igen!
 
Tack för alla råd! Mycket att tänka på :)

Känns som att tillbehör som objektiv och extern blixt och sånt inte är så viktigt nu, samtidigt så måste man ju planera för framtiden så att säga. Ska ta mig en rejäl funderare och försöka komma fram till nåt innan januari är slut!

Ska definitivt fundera en gång till på A77 också.

Tack igen!

A77 lär ersättas under våren så det kan möjligen komma fler liknande erbjudanden. Nyss hade cyberphoto detta erbjudande men nu är det bara en återförsäljare som har det kvar så det kan inte garanteras finnas kvar till slutet på januari.
 
A77 lär ersättas under våren så det kan möjligen komma fler liknande erbjudanden. Nyss hade cyberphoto detta erbjudande men nu är det bara en återförsäljare som har det kvar så det kan inte garanteras finnas kvar till slutet på januari.

Vi har tänkt bestämma oss nu i helgen helst. Men det är ett svårt val för vem som helst och jag som är så extremt velig. oj oj. :)
 
Tips: blixt, blocket 19:58 idag Minolta 3600HS som fungerar med alpha kameror åtminstone så länge man stängt av elektronisk förstaslutare om man skall vara helt säker: 600:-.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.