Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabba svar angående STATIV

Produkter
(logga in för att koppla)

theoskarw

Aktiv medlem
Hej hopp!

Har bestämt mig för att inhandla ett nytt stativ innan jag drar iväg och reser och är nästintill ny på det här med stativ.
Stativet kommer troligen att bli ett sådant här:

http://www.cyberphoto.se/?http://ww...icleIDGroup=359&sortera=&prislistan=&onshelf=

Jag kommer förutom att fota också filma en del och behöver ett huvud som passar till detta och som inte kostar en hel förmögenhet.

Därför har jag tittat på det här videohuvudet som finns "med kula":

http://kaffebrus.com/videohuvud-wf717-1510.html

Tror ni detta är en bra setup eller ska jag köra på kulleden som finns till på Cyberphoto?
Om man ser till videohuvudet, ska jag gå för gänga eller kula? Vad är skillnaden och vilket skulle funka bäst?
 

Problemet med video dyker upp då man skall panorera. Det huvud du länkade till och andra billigare huvuden lider av två huvudproblem: 1. Det flyttar sig då man låser det (här är det Manfrottohuvudet faktiskt OK med lättare utrustning) 2. Ett svårare problem att lösa billigt är att rotationen är helt odämpad som gör panorering väldigt hackig så att då man vrider på kameran hoppar kameran i rörelserna.

För att undvika problem 2 är ett oljedämpat videohuvud bäst, men dessa är dyra.

Själv har jag Manfrotto 468MG huvuden (RC2 och RC5) och dessa låser perfekt och trots att de inte är avsedda för video har de ganska mjuk rotation. Dock kostar de 2500:- eller däromkring nya. Det finns dock en 468MG här på FS för 1000:- (utan snabbfäste - verkar vara en RC0) förmvilket man köper till ett fäste för snabbplatta och snabbplatta för några hundralappar. Skall man ha kulled är detta stativhuvud på FS ett fynd (inte min annons vill jag påpeka!) är det ett RC0 skulle jag nog köpa till ett fäste för snabbplatta av arca swiss standard om möjligt om man vill ha max flexibilitet framöver för t ex en Wimberly sidekick även om Manfrottos egna inte är dumma.
 
Problemet med video dyker upp då man skall panorera. Det huvud du länkade till och andra billigare huvuden lider av två huvudproblem: 1. Det flyttar sig då man låser det (här är det Manfrottohuvudet faktiskt OK med lättare utrustning) 2. Ett svårare problem att lösa billigt är att rotationen är helt odämpad som gör panorering väldigt hackig så att då man vrider på kameran hoppar kameran i rörelserna.

För att undvika problem 2 är ett oljedämpat videohuvud bäst, men dessa är dyra.

Själv har jag Manfrotto 468MG huvuden (RC2 och RC5) och dessa låser perfekt och trots att de inte är avsedda för video har de ganska mjuk rotation. Dock kostar de 2500:- eller däromkring nya. Det finns dock en 468MG här på FS för 1000:- (utan snabbfäste - verkar vara en RC0) förmvilket man köper till ett fäste för snabbplatta och snabbplatta för några hundralappar. Skall man ha kulled är detta stativhuvud på FS ett fynd (inte min annons vill jag påpeka!) är det ett RC0 skulle jag nog köpa till ett fäste för snabbplatta av arca swiss standard om möjligt om man vill ha max flexibilitet framöver för t ex en Wimberly sidekick även om Manfrottos egna inte är dumma.

Bra info där!
Men precis som du säger så är de andra huvudena lite för dyr för min budget, tyvärr.
Men om du vart tvungen att kompromissa fram något med Triopo stativet som grund - vad hade du valt? Kommer mestadels fota men även en del filmning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.