Annons

Sigma 30mm på Nikon D60. AF-problem även efter korrigering.

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Berlin

Aktiv medlem
Hej,

En uppgiven användare som behöver tips. Jag har köpt Sigmas 30mm 1,4 från Cyberphoto. Efter problem med frontfokus skickades den in för kalibrering och nu har jag använt den ett par veckor igen.

I början tyckte jag att frontfokus-problemet var åtgärdat (eller åtminstone förbättrat). Men efter ett tag är jag nu osäker. I vissa miljöer funkar det helt OK (dock inte 100%). I andra miljöer är det dock jättesvårt att få korrekt fokus. Ofta är det så illa att inte ens hälften att korten blir med korrekt fokus.

Jag har prövat både AF-A, AF-S och AF-C på kameran. Jag har prövat ta bort motljusskyddet för att inte blockera AF-hjälplampan. Jag har prövat öka skärpedjupet till 2 eller 2,8 men det känns fortfarande inte pålitligt. I BRA belysning, funkar ju AF tillfredsställande. Kan det vara kameran det är fel på? Jag har dock inga som helst problem med mitt Nikon 18-200 eller Sigma 10-20!

Ska jag skicka igen den för ytterligare kalibrering? Ska jag kalibrera kameran och objektivet tillsammans? Eller ska jag helt enkelt be Cyberphoto ta tillbaks objektivet och vänta på Nikons nya 50mm AF-S? Jag gillar ju brännvidden 30mm och allt annat på Sigmat, och undrar om 50mm verkligen kommer vara lika användbart... Det finns ju inget annat ljusstarkt objektiv i närheten av 30 som autofokuserar på D60...

Jag fotograferat oftast inomhus och i dunkel belysning så jag hade verkligen stora förhoppningar på detta objektiv och VILL gärna att det ska funka!

Tacksam för alla tips och åsikter! :)
 
Hej,

En uppgiven användare som behöver tips. Jag har köpt Sigmas 30mm 1,4 från Cyberphoto. Efter problem med frontfokus skickades den in för kalibrering och nu har jag använt den ett par veckor igen.

I början tyckte jag att frontfokus-problemet var åtgärdat (eller åtminstone förbättrat). Men efter ett tag är jag nu osäker. I vissa miljöer funkar det helt OK (dock inte 100%). I andra miljöer är det dock jättesvårt att få korrekt fokus. Ofta är det så illa att inte ens hälften att korten blir med korrekt fokus.

Jag har prövat både AF-A, AF-S och AF-C på kameran. Jag har prövat ta bort motljusskyddet för att inte blockera AF-hjälplampan. Jag har prövat öka skärpedjupet till 2 eller 2,8 men det känns fortfarande inte pålitligt. I BRA belysning, funkar ju AF tillfredsställande. Kan det vara kameran det är fel på? Jag har dock inga som helst problem med mitt Nikon 18-200 eller Sigma 10-20!

Ska jag skicka igen den för ytterligare kalibrering? Ska jag kalibrera kameran och objektivet tillsammans? Eller ska jag helt enkelt be Cyberphoto ta tillbaks objektivet och vänta på Nikons nya 50mm AF-S? Jag gillar ju brännvidden 30mm och allt annat på Sigmat, och undrar om 50mm verkligen kommer vara lika användbart... Det finns ju inget annat ljusstarkt objektiv i närheten av 30 som autofokuserar på D60...

Jag fotograferat oftast inomhus och i dunkel belysning så jag hade verkligen stora förhoppningar på detta objektiv och VILL gärna att det ska funka!

Tacksam för alla tips och åsikter! :)

Välkommen i gänget!

Dessa fenomen är tyvärr vanligt förekommande med den gluggen. Jag och många med mej har liknande erfarenhet av Sigmas 30/1,4.

Ja, det är en underbar glugg... Om man får ett bra exemplar.
Och nej, det är inget fel på ditt hus.

Mitt råd är att du skickar tillbaka gluggen, ber dom returnera en ny, så många gånger som behövs, eller tills du tröttnar...
Har du tur så får du till slut ett ex som funkar.

Glöm förslag som att den (ev tillsammans med kamerahuset) ska skickas till Tura Scandinavia för service, för det hjälper icke.

Lycka till!

/K
 
jag verkar ha haft "tur" som inte märkt av nån felfokus med min 30/1.4, har funkat bra på alla 4 hus jag provat objektivet på.
att skaffa ett 50mm istället tycker jag låter som en dålig idé, skiljer rätt mycket mellan 30mm och 50mm. använder ofta objektivet inomhus i skum belysning, men det har funkat bra både med min d80 innan, och nu med min d300 tycker jag. kör ofta på f/1.4-2 utan några större problem om man bara ser till att ha koll på var man fokuserar
 
jag verkar ha haft "tur" som inte märkt av nån felfokus med min 30/1.4, har funkat bra på alla 4 hus jag provat objektivet på.
att skaffa ett 50mm istället tycker jag låter som en dålig idé, skiljer rätt mycket mellan 30mm och 50mm. använder ofta objektivet inomhus i skum belysning, men det har funkat bra både med min d80 innan, och nu med min d300 tycker jag. kör ofta på f/1.4-2 utan några större problem om man bara ser till att ha koll på var man fokuserar

Mitt exemplar fungerade inte alls (autofokus) på D200, Den jagade och hackade på autofokus hela tiden, så jag skickade den till "Tura" för en justering. Den blev inte bättre av det så den optiskt mycket fina gluggen fick duga som manuell optik. Till saken hör att jag samtidigt ägde en D70 som gluggen fungerade mycket bättre med.
Nå, efter D200 så köpte jag en D300 och med det huset vaknade 30/1,4:ans autofokus till liv igen... Nästan helt ok vill säja...

Jag tror inte på att problemen bara uppstår på vissa specifika Nikonhus då vissa har upplevt dessa problem med nästan alla varianter av hus, eller andra märken också för all del.

Efter några år av liknande trådar angående Sigmas 30 kan jag bara konstatera att köpa den är som ett lotteri, alltså tur eller otur med fokusen.

/K
 
jag har provat med d50, d80, d1h, samt d300. har inte märkt av fokusfel med nåt av husen direkt.

men visst verkar det vara lite av ett lotteri emellanåt.
enda objektivet jag har som jag riktigt märkt av felfokuserar är mitt 180/2.8 tillsammans med d1h, lite märkligt då det är skruvdrift på det, samt att det funkar bra på d80 och d300. men det kan väl vara lite hur som helst det där, lite lotteri är det allt!
är mer skeptisk till hsm-af än af-s och skruvdrift dock...
 
jag har provat med d50, d80, d1h, samt d300. har inte märkt av fokusfel med nåt av husen direkt.

men visst verkar det vara lite av ett lotteri emellanåt.
enda objektivet jag har som jag riktigt märkt av felfokuserar är mitt 180/2.8 tillsammans med d1h, lite märkligt då det är skruvdrift på det, samt att det funkar bra på d80 och d300. men det kan väl vara lite hur som helst det där, lite lotteri är det allt!
är mer skeptisk till hsm-af än af-s och skruvdrift dock...

Japp, jag håller med. Glädjen över att Sigma 30/1,4 funkade bättre på D300 blev ganska kortvarig då min Sigma 10-20 spårade ur helt och hållet i stället!
När jag bytte hus till D700 och aps-gluggarna skulle säljas så var jag tvungen att sälja till köpare som kunde komma med sina respektive kameror för att testa. Jag ville helt enkelt slippa argsint brevväxling med arga köpare.

Köper jag Sigma så köper jag nog helst med "skruv". Jag litar inte riktigt på HSM. Funkar den på nuvarande hus så kanske den ändå inte funkar alls på nästa...

/K
 
Jag skrev till Cyberphoto och bad om att få ett nytt objektiv, och uppmanade dom att testa objektivet med en D60 innan dom skickade (man kan ju alltid försöka). Fick följande till svar:

"Tyvär har vi inte möjlighet att testa ditt objektiv då vi inte har någon kamera att testa den med. Däremot så byter jag naturligtvis ut detta åt dej.

Jag har lagt upp ett returärende åt dej och skickat en förbetald avi så du fraktfritt kan skicka in returen till oss. Följ anvisningarna på följebrevet och se till att förpacka den väl när du skickar in den. Vi kommer sen att kolla skicket och är den ok och helt utan repor så byter vi ut den men har den däremot repor eller liknande så går den ner på service."

Får väl vara nöjd med detta, och håller tummarna för att nästa objektiv funkar bättre...
 
Jag skrev till Cyberphoto och bad om att få ett nytt objektiv, och uppmanade dom att testa objektivet med en D60 innan dom skickade (man kan ju alltid försöka). Fick följande till svar:

"Tyvär har vi inte möjlighet att testa ditt objektiv då vi inte har någon kamera att testa den med. Däremot så byter jag naturligtvis ut detta åt dej.

Jag har lagt upp ett returärende åt dej och skickat en förbetald avi så du fraktfritt kan skicka in returen till oss. Följ anvisningarna på följebrevet och se till att förpacka den väl när du skickar in den. Vi kommer sen att kolla skicket och är den ok och helt utan repor så byter vi ut den men har den däremot repor eller liknande så går den ner på service."

Får väl vara nöjd med detta, och håller tummarna för att nästa objektiv funkar bättre...

Ja,lycka till! Hoppas nästa ex fungerar som den ska. Och det är skönt att ha att göra med en seriös firma som Cyberphoto när man får problem.

/K
 
Får ett nytt ex idag.

Men rent spontant kan jag säga att nya Nikon AF-S 50mm 1,4 (som jag fick i förrgår) verkar vara MYCKET pålitligare autofokus jämfört med mitt förra exemplar av Sigmat, även om Sigmat kanske är något snabbare.

Får jag välja tar jag ju hellre sakta och exakt AF än snabb och opålitlig AF.
 
Får jag välja tar jag ju hellre sakta och exakt AF än snabb och opålitlig AF.

Sakta och exakt blir ju ändå snabbare... :)

Själv ska jag hämta ut ett Sigma 30mm på Måndag.

Har redan laddat med tejp och skit inför returen ;)

Tycker själv det är för dåligt att det bara finns en enda dedikerad normal till APS-C. Nikon borde gjort en pålitlig 30mm tycker man.
 
>Sakta och exakt blir ju ändå snabbare... :)

Ja, man slipper ta bort så många suddiga bilder iaf. :)

>Själv ska jag hämta ut ett Sigma 30mm på Måndag.
>Har redan laddat med tejp och skit inför returen ;)

Haha, ja lycka till! Hoppas AF funkar hyffsat så du slipper byta.

>Tycker själv det är för dåligt att det bara finns en enda >dedikerad normal till APS-C. Nikon borde gjort en pålitlig 30mm >tycker man.

Medhåll. Och för oss som har D40/D60 så har ju knappt 50mm funnits tillgänglig (med AF) förrän nu.
 
Har fått mitt ex. nu. Gjorde ett enkelt fokustest. Ljuset är är rislampa inomhus, inte precis jättemycket ljus alltså. Första 25 bilderna är med fokuslampan igång, från och med bild #26 till #50 är det utan fokushjälplampan igång. Beakta det. Använde blixt för snabb slutartid.

Batteriet till vänster ligger framför, det till höger ligger bakom. Fokus ska vara på batteriet i mitten. nej, jag har inte använt stativ och liknande trams då det inte motsvarar vanligt normalt användande av det här objektivet.

Ligger objektivet inom toleransen gränser eller bör det bytas ut?

Bilderna kan laddas ner här:
http://rapidshare.com/files/173628548/sigma30.rar.html
 
Senast ändrad:
Ytterliggare 30 bilder, samma procedur. #1-15 med fokuslampa. #16-30 utan.

http://rapidshare.com/files/17367282...a30_2.rar.html

Har nu haft mitt andra exemplar av objektivet i en vecka. Nu åker det på retur till Cyberphoto som utan att blinka ger pengarna tillbaks (tack o lov..).

Har jämfört det under en dryg vecka med nya Nikon AF-S 50mm 1,4, och det råder ingen tvekan om saken. Sigma 30mm fungerar helt enkelt inte på mitt kamerahus, medans nya Nikon gör det.

Hoppas ni andra har bättre lycka. Själv sparar jag pengarna tills Nikon släpper en ny prime med AF-S i 35mm brännvidd eller däromkring.

Dessutom är nya Nikon snyggare, lättare och ger rätt beteende vid automatisk switch till manuell fokus, m.m... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.