Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker råd om objektivbyte

Produkter
(logga in för att koppla)

MRHAL

Aktiv medlem
Hej,

Har just avyttrat mitt 17-85IS och söker en ersättare.

Väljer mellan nya 15-85IS och 17-55IS.

Övriga objektiv är 50/1.8 och 70-300DO IS och sannolikt snart även 100-400L.

Nuvarande hus är 500D som sannolikt snart kommer att kompletteras med 7D.

Har tidigare haft även 10-22 men sålde det p.g.a att jag tyckte det blev lite för mycket objektivskifte på ett ensamt hus då detta objektiv är lite för kort för att funka som normal.

17-85:an sålde jag för att det dels hade för mycket CA och distorsion i vidvinkeländen (krävde att alltid använda RAW) och att det inte riktigt funkar inomhus p.g.a att bländaromfånget är begränsat och variabelt. Det blev ett lite tråkigt objektiv i längden, speciellt inomhus då man mestadels behövde använda blixten för bilder på folk.

Då kommer 15-85 :
1:a tanken : bra, om jag skaffar denna slipper jag bry mig om att sakna 10-22:an eftersom jag får lite mer vidvinkel.
2:a tanken : men vänta nu, detta objektiv är ju inte ett dugg bättre inomhus.

17-55IS då : Lite tyngre, lite dyrare, mer begränsat zoomomfång. Men bättre inomhus.
Övre änden inte lika kritisk om jag samtidigt har något av telena på det andra huset.
Men som ensamt objektiv, funkar det ?
På 7D kanske det balanserar bra men på 500D:n kanske i klumpigaste laget.
Måste jag köpa en 18-55IS också för att resten av familjen skall orka bära på andrakameran nån gång ibland?

Full-framehållet har jag aldrig sneglat åt eftersom teleobjektiven då blir alldeles för stora att släpa på. Vill gärna ha möjligheten att ha lätta grejer ibland.

Tacksam för råd och synpunkter
 
15-85 har ju ett mycket bra brännviddsomfång och är bättre optiskt än din gamla 17-85. Den är dock inte lika bra som en 17-55. Vill du ha bästa bildkvalitet bör du således satsa på 17-55 och då får du dessutom bästa ljusstyrka.
 
Kan instämma i lovorden för 17-55 2.8 IS. Jag föredrar att ha batterigrepp (även på 7D) för balansens skull.

Objektivet kan nog upplevas som lite "klumpigt" för familjemedlemmar som inte är så fotonördiga.

När jag skaffade 7D blev 400D kameran som gick till grabben och han föredrar de plastiga/lätta objektiven typ 18-55 IS, 55-250 IS och 18-135 IS som passar perfekt till det lilla kamerahuset.

Så när du köper 7D, köp det med något kitobjektiv (brukar ju vara liten extra peng) och sätt sedan den gluggen på din 500D så har ni två perfekta kameror i huset!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.