Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reparationsfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

KimW

Aktiv medlem
Vet inte vart jag ska posta min fråga men eftersom det är min kamera det gäller så fick tråden hamna här. Orkar du inte läsa hela inlägget läs ifrån den fet-stilade texten och nedåt!

Min nya kamera var tydligen ett måndagsexemplar, efter 2 veckor så gav minneskortshållaren i kameran upp och vill inte längre skicka upp mitt kort, kortet blir "frisläppt" men det kommer inte upp så man kan ta ut det, jag fick till slut ut mitt kort, när jag provade igen så hände samma sak, så jag vill inte skada den mer genom att hålla på och sätta i och ta ur kortet.

Jag ringde till Fotokungen där jag beställde min produkt och frågade om garantin gäller. Den gäller så länge skadan inte är gjorde av mig, vilket den givetvis inte är.

Men på verkstadens hemsida (Intervision) står följande
"Om en produkt som lämnats in för garantireparation eller reklamation efter undersökning befaras vara skadad av sand, damm, vätska, mekanisk åverkan (stötskada), felaktigt handhavande eller liknande yttre omständighet, upphör all garanti att gälla."

Hur ska jag som konsument kunna skydda mig själv mot någon som kollar lite snabbt och sen bara säger "De här gjorde du själv, nu ska vi ha 700kr för att ha tittat på kameran i 30 sekunder."? Eftersom det är kortplatsen så är det nog väldigt lätt att säga att jag inte vet hur man sätter i minneskortet korrekt eller beskyller mig för detta. Han på fotokungen som jag pratade med ställde samma fråga (förstår att de ställer frågan så klart), men hur ska jag kunna bevisa att jag har kollat på den lilla ingraveringen i luckan? Jag sa att jag inte satt i kortet åt fel håll vilket är sanningen.

Jag är student så jag är varken rik eller dum nog att inte vara försiktig med något som kostar över 7000 det är även min första DSLR kamera någonsin. Så jag har varit väldigt rädd om den i de 14 dagar jag haft den i min ägo. Vill inte råka ut för någon som har en dålig dag som beskyller mig för detta så garantin inte gäller.

Jag är väldigt orolig över att jag kanske blir tvungen att stå för hela kostnaden själv även fast jag har garanti och inte använt kamerna på ett felaktigt sätt.

Oj, nu blev det väldigt mycket text här. Så nu enbart frågorna:
1. Hur ska jag som konsument kunna skydda mig mot någon som inte orkar fixa min kamera och bara lägger skulden på mig för att dra in 700 kr?

2. Någon som har erfarenhet om hur mycket det kan tänkas kosta att byta ut kortläsaren OM de nu får för sig att säga att jag har åstakommit skadorna och säger att garantin inte gäller?

Är väldigt orolig över detta eftersom jag inte haft kameran så länge och vill verkligen inte få skulden för något jag själv inte gjort.
 
Det ska en del våld till för att sabba korthållaren.. Enligt min erfarenhet brukar de som kollar på garantiärenden inte vara extremt angenäma om att beskylla folk för att ha förstört saker om det inte finns tydliga tecken på detta. Ja det finns en risk för att du får betala genomgångskostnad, men den är inte stor om du frågar mig.

Vad det kan kosta kommer verkstaden att meddela OM det inte går på garanti, innan de påbörjar reparationsarbetet. I detta skede får du som kund avgöra om det är värt de pengarna, eller om de ska skicka tillbaka kameran som den är.

Jag tycker inte att du ska oroa dig, du kan ha riktigt otur och flyga på 700:-, så är det bara. Hur mycket du än oroar dig kommer du inte ifrån det, och jag vet själv hur det känns. Som sagt, finns det inte tydliga tecken på misshandel, fukt eller annat går det på garanti.

Mvh, Anton.
 
Hej!

Oavsett vilka eventuella garantier du har, så har du alltid enligt Konsumentköplagen reklamationsrätt i tre år. Under de första sex månaderna efter köpet ligger bevisbördan helt på säljaren om han påstår att du har orsakat felet. Du behöver alltså INTE försöka bevisa att du INTE har orsakat ett fel.
Men efter sex månader blir det just så enligt reklamationsrätten, att du måste bevisa att du inget har gjort, vilket kan vara svårt. :) Därför erbjuder handlare ofta någon slags garanti, men inte på grund av någon paragraf i lagen! Där gäller de villkor som kund och säljare har kommit överens om. Läs alltså villkoren för vad som gäller i ditt fall, men det brukar vara säljaren som har bevisbördan i garantiärenden.

Jag tycker inte att detta borde vara något problem om du har köpt kameran hos en seriös firma. Åtminstone behöver DU inte bevisa något. Om säljaren/teknikern ändå beskyller dig för något, så kan de inte bara påstå något, utan faktiskt bevisa att du har orsakat felet.
 
Det ska en del våld till för att sabba korthållaren.. Enligt min erfarenhet brukar de som kollar på garantiärenden inte vara extremt angenäma om att beskylla folk för att ha förstört saker om det inte finns tydliga tecken på detta. Ja det finns en risk för att du får betala genomgångskostnad, men den är inte stor om du frågar mig.

Vad det kan kosta kommer verkstaden att meddela OM det inte går på garanti, innan de påbörjar reparationsarbetet. I detta skede får du som kund avgöra om det är värt de pengarna, eller om de ska skicka tillbaka kameran som den är.

Jag tycker inte att du ska oroa dig, du kan ha riktigt otur och flyga på 700:-, så är det bara. Hur mycket du än oroar dig kommer du inte ifrån det, och jag vet själv hur det känns. Som sagt, finns det inte tydliga tecken på misshandel, fukt eller annat går det på garanti.

Mvh, Anton.
Men om korthållaren vägrar släppa ifrån sig kortet så är de ju något som inte står rätt till i den, och jag har verkligen inte tvingat ner mina kort eller andra saker i korthållaren. Jag har använt den som jag dagligen gjort och idag skulle jag föra över bilder till datorn och skulle ta ut mitt kort, så släpper inte den ifrån sig kortet. Graveringen på luckan är också tydlig så även om jag inte visste hur man gjorde så ser man ju direkt hur kortet ska sitta.

Kameran är helt ny ju, så om reperationen går 1-3000kr (utöver de 700kr) så är de värt det. Men det är ju ingen rolig avgift eftersom jag själv inte har gjort något fel när jag använt min kamera. Jag hade hellre sparat de 1-3000, eller vad de nu kan kosta till ett objektiv istället. Den har aldrig "sagt ifrån" när jag satt i kortet utan de gled i som vanligt och sen när jag skulle ta ut de idag så ville de inte vara lika snällt som de varit tidigare.

Det känns tråkigt att kasta 700kr i sjön för att någon håller i min kamera och vrider och vänder lite på den och säger "Detta är orsakat av användaren". För den läser korten även fast den inte släpper i från sig dem, men jag vill ju inte stå och bråka med den i framtiden om jag skulle behöva byta kort.


Hej!

Oavsett vilka eventuella garantier du har, så har du alltid enligt Konsumentköplagen reklamationsrätt i tre år. Under de första sex månaderna efter köpet ligger bevisbördan helt på säljaren om han påstår att du har orsakat felet. Du behöver alltså INTE försöka bevisa att du INTE har orsakat ett fel.
Men efter sex månader blir det just så enligt reklamationsrätten, att du måste bevisa att du inget har gjort, vilket kan vara svårt. :) Därför erbjuder handlare ofta någon slags garanti, men inte på grund av någon paragraf i lagen! Där gäller de villkor som kund och säljare har kommit överens om. Läs alltså villkoren för vad som gäller i ditt fall, men det brukar vara säljaren som har bevisbördan i garantiärenden.

Jag tycker inte att detta borde vara något problem om du har köpt kameran hos en seriös firma. Åtminstone behöver DU inte bevisa något. Om säljaren/teknikern ändå beskyller dig för något, så kan de inte bara påstå något, utan faktiskt bevisa att du har orsakat felet.
Den är inhandlad hos Fotokungen som enligt den här sidans många användare är seriösa och de har tydligen ett av Sveriges (om inte Nordens) största/bästa verkstad (Intervision) som lagar Canon produkter.

Det enda som står på fotokungens hemsida om garantin är
"Garanti
Alla varor har minst 1 års garanti, längre tid för vissa artiklar.
". Även om garantin skulle gälla självvållade skador så skulle jag aldrig vilja förstöra min kamera, haft den i två veckor och imorgon kommer den vara borta i 2-6 veckor OM de anser att garantin gäller.
 
de har tydligen ett av Sveriges (om inte Nordens) största/bästa verkstad (Intervision)...

Största kan det nog vara...

Men för fan skicka in kameran. Ingen på detta forum kan garantera vare sig det ena eller det andra. Men att vara så paranoid att starta en debatt om garanti hellre än att ta tjuren i hornen leder ingen vart.

Du kan välja att återsända kameran genom inköpsstället, vilket givetsvis tar några dagar extra, eller skicka kameran direkt till en licenserad Canon-verkstad. (Välj här: http://www.canon.se/Support/consumer_products/services_locator/index.aspx ) Då kan du välja att avstå Sveriges största verkstad till förmån för Sveriges bästa Canon-verkstad - RCC i Göteborg. Sedan kan du kräva dina utlägg för porto till verkstaden av ditt inköpsställe.

När du sedan fått besked av den av dig valda verkstaden och om det beskedet mot förmodan skulle vara negativt är det läge att fortsätta denna tråd. Men nu har du ju bedyrat din oskuld så intensivt att jag nästan börjar tro att det är du själv som skadat din minneskorthållare, men som tidigare påpekats så ligger bevisbördan det första året på säljaren Canon och dess ombud.
 
Precis, den här tråden kommer inte att leda någon vart. Kameran är ju trasig så den måste ju lämnas in. Ingen kan garantera att du inte råkar ut för något rötägg, men det är ju knappast något som du behöver ställa in dig på eller förvänta dig.

Har du inte pajat den själv ska det gå på garanti, det är självklart.
 
Jag menar inte att du har tagit sönder hållaren, tvärtom.

Jag kan inte se hur det skulle bli problem.. Det jag menar är att eftersom det krävs en del våld för att förstöra hållaren, kommer troligtvis inte Intervision misstänka att du tagit sönder den utan att vara medveten om det. Således kommer de reparera på garanti och allt är frid och fröjd.

Lämna in kameran ska du se att de löser sig, även om ingen kan garantera att du inte ryker på 700:- skulle jag säga att det är ytterst osannolikt.

Mvh, Anton.
 
Vad har du för alternativ ?

Lämna in kameran och måla inte fan på väggen innan du vet om garantin gäller.

Om du inte gjort någon åverkan på kameran så gäller naturligtvis garantin.
 
Jag menar inte att du har tagit sönder hållaren, tvärtom.

Jag kan inte se hur det skulle bli problem.. Det jag menar är att eftersom det krävs en del våld för att förstöra hållaren, kommer troligtvis inte Intervision misstänka att du tagit sönder den utan att vara medveten om det. Således kommer de reparera på garanti och allt är frid och fröjd.

Lämna in kameran ska du se att de löser sig, även om ingen kan garantera att du inte ryker på 700:- skulle jag säga att det är ytterst osannolikt.

Mvh, Anton.

Tackar för de hjälpsamma svaren :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.