Annons

Rengöra kamerautrustning med ozone?

Produkter
(logga in för att koppla)

moztwanted

Avslutat medlemskap
Hej, vet inte riktigt vart mitt inlägg passar in, får flyttas av mod.

Ärvde massor med kamerautrustning av min farsa som var rökare och har sen jag var liten varit rädd att röra "hans" grejer och skulle behöva torka av eller rengöra dem eftersom dom luktar nikotin.

Jag har en ozoneair - maskin som jag inte riktigt vågar använda även om det står att den inte skadar elektronik - har ni provat eller vad tycker ni, vågar man köra den?
Finns det tips på hur man kan torka av dem som "icke kunnig inom foto"?

Mvh
 
Ozon är aggressivt så det bör användas med försiktighet. Jag inbillar mig att remmar och liknande luktar mest så det kan du ju testa med för att se om lukten försvinner. Objektiv skulle jag inte utsätta för ozon i första taget. Antireflexbehandlingar kan nog skadas.
 
Ozon tror jag är direkt fel. Mycket stark oxidant som fungerar genom att bryta ner det den kommer i kontakt med. Och sen finns joxet ändå kvar men i nedbruten form.

Utvändigt kan man torka av fodral, remmar mm med vatten och lite Yes och mikrofiberduk. Lämpligen Yes utan färg och parfym.

Textilier går ju normalt att helt enkelt tvätta i maskin.

Till kameror använder jag isopropranol. Det är en annan alkohol än etanol. Bra till det mesta som behöver göras rent. Med försiktighet även till linsytorna. Finns hos Kjell. Tyvärr har Kjell lärt sig ta betalt, 199:- per liter. Man ska ju inte blöta ner hur som helst, men lite i taget på mikrofiberduk funkar. (Om det blivit beläggningar inne mellan linserna i objektiven behövs proffsservice.)

Jag har gjort ren en bok som luktade gammal tobaksrök med isopropanol och mikrofiberduk. Kollade först att omslaget tålde, torkade sen av. Det blev helt OK!
 
Tog omhand om en del rökskadade saker, foton och lite grejer, jag vädrade under lång tid i omgångar, det mesta av lukten försvann, mycket lätt avtorkning man fick prova sig fram.
 
Tack för tipsen - jag torkade av grejerna lite lätt och tipset om att ta bort remmarna är dunder - Tänker prova köra den där maskinen i ett stängt rum med ryggsäckarna, kameraväskorna och remmarna.
Mvh Tobbe
 
Ozon är framför allt skadligt för gummi och en del plaster, samt en del naturmaterial. Metalldelar, glas och antireflexbehandlingar är det ingen fara med i de koncentrationer och tidsperspektiv som det handlar om.
 
För att ta bort röklukt fungerar ättika rätt bra. Placera en liten skål (eller ett dricksglas) med ättika i en burk (eller något annat som kan stängas till hyfsat lufttätt) tillsammans med det som luktar illa. Efter någon eller några dagar bör den värsta lukten vara borta. Hur lång tid det tar beror på hur inrökta grejerna är.

Jag köpte en begagnad bil en gång som luktade väldigt mycket rök. Jag brukade placera ett glas med ättika i bilen när jag parkerade den i mitt garage och efter ungefär en vecka var lukten borta. Ättiksglaset var inte med i bilen när jag körde den.
 
Senast ändrad:
Sådana trasor du gör rent skärmar / elektronik med borde du kunna torka av kameran. I alla fall alla metallytor.
Remmar skulle du kunna vädra och torka av. Kanske smörja in om det är läder? Testa också tryckluft på burk för att få bort gammal tobak i skarvar och hörn.

Sista utvägen om du inte får bort det är att börja röka själv då känner du inte det tills slut.
 
Hej igen! Kom på att jag faktiskt varit försökskanin för ozon"sanering".

Jag var spekulant på en begagnad bil. Eftersom jag är väldigt känslig för tobaksrök kollade jag särskilt med säljaren att bilen var rökfri. Jajamän sa han, absolut. Den luktade inte. Men efter en stunds provkörning kände jag att nåt var fel och efter ytterligare en stund att nåt var alldeles fel. Vevade ner alla fönster för att få riktig luft men mådde inte bra då jag lämnade tillbaka bilen.

Då kröp det fram att den var ordentligt inrökt när firman tog in den. De gjorde en ozonsanering och sa sen att den var rökfri.

Det tog ett par dar innan jag mådde OK igen.
 
Hej igen! Kom på att jag faktiskt varit försökskanin för ozon"sanering".

Jag var spekulant på en begagnad bil. Eftersom jag är väldigt känslig för tobaksrök kollade jag särskilt med säljaren att bilen var rökfri. Jajamän sa han, absolut. Den luktade inte. Men efter en stunds provkörning kände jag att nåt var fel och efter ytterligare en stund att nåt var alldeles fel. Vevade ner alla fönster för att få riktig luft men mådde inte bra då jag lämnade tillbaka bilen.

Då kröp det fram att den var ordentligt inrökt när firman tog in den. De gjorde en ozonsanering och sa sen att den var rökfri.

Det tog ett par dar innan jag mådde OK igen.

Såvida de inte gjorde det precis innan du satte dig i bilen så var det nog inte ozonet du reagerade på utan det var nog röklukten.
Ozonet är mkt instabilt och bryts ner relativt snabbt. Om det var ozon du reagerade för så borde du stämma företaget för det är riktigt giftigt!

/stefan
 
Såvida de inte gjorde det precis innan du satte dig i bilen så var det nog inte ozonet du reagerade på utan det var nog röklukten.
Ozonet är mkt instabilt och bryts ner relativt snabbt. Om det var ozon du reagerade för så borde du stämma företaget för det är riktigt giftigt!

/stefan
Bilen luktade varken ozon eller gammal tobaksrök. Men joxet satt kvar. Tillräckligt nedbrutet för att inte lukta men det dunstade fortfarande av en del komponenter.

Dom hade ozonbehandlat bilen då den kom in till firman. Sen hade en stått ett tag med öppna fönster inne i lokalen. Sen utomhus med stängda fönster. Vi vädrade noga innan vi satte oss i bilen.
 
Jag tycker inrökta prylar kan ha viss charm. Som patina ungefär. Men jag är inte överkänslig heller och har aldrig rökt själv. Minns musikaffären som en gång fanns i Sandviken där ägaren rökte konstant. Allt hade en doft av piprök. Min gamla gitarrförstärkare, som visserligen var köpt i en annan musikaffär hade en lätt doft av inrökta replokaler.
Men det är klart. En kamera man ska ha upptryckt i ansiktet kanske inte känns så trevlig om den luktar illa. :)
 
ANNONS